Söker nåt form av "Norrlandsrekord" för sutare, vad är det största ni hört om norr om Dalälven? Nån över 3 kilo?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Norrlandsrekord på sutare?
Collapse
X
-
Det är nog ganska svårt att hitta nåt "norrlandsrekord" på sutare.. här ett citat från fiskbasen.se
Förekomst i Sverige: Sutarens spontana utbredning synes omfatta Skåne, västra Blekinge, södra och östra Småland, Öland, Gotland, Göta älv, Vänerns vattensystem i Västergötland, Dalsland (möjligen inplanterad) och Värmland; Östergötland, Södermanland och Uppland (med Mälaren) bl.a sjön Skogsviken som ligger några km utanför Norrtälje. Sjön har en mycket liten förbindelse med Östersjön genom Hattsundet., östra skärgårdsområdena samt möjligen södra Dalarna. Artens förekomst norr om Dalälven torde tillskrivas inplanteringar.Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/
"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson
-
Drog en på 1,6 i går kväll... Så dom finns. 
Dessutom kom väl arten i fuktig mossa till Sverige från europa nån gång på 1800 talet??Senast ändrad av apersson69; 2005-06-06, 12:41.
Kommentera
-
mejla hakan.brugard@sportfiskarna.se så får du svar på din fråga skulle jag tro!Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se
Kommentera
-
Har jag gjort för typ en vecka sedan men inte hört något än. Kanske en norrlandsgräns lika som havsöring och lax ostkust/västkust vore nåt för att få en bild av hur det ser ut med bestånden här uppe.Ursprungligen postat av Push-Upmejla hakan.brugard@sportfiskarna.se så får du svar på din fråga skulle jag tro!
Den största jag hört om är på 2,8. Som med alla andra fiskar får dom jättar på "4-5 kilo i mjärd å ryssja", sant eller inte är svårt att veta. De allra flesta fiskarna man hör om är slumpfiskar så en liten satsning är inledd och det resulterade i en på 1,59 direkt första kvällen. Inplanterad javisst, men reproduktionen verkar funka utmärkt här uppe också så skillnaden mot södra Sverige är väl ingen alls så som det (ryktas) bubbas fisk hit och dit söderut. Just den populationen jag fiskar på just nu är ättlingar till rymlingar från en fiskdamm på 40-50 talet nån gång. Det tar ju en stund att med säkerhet konstatera om ett vatten håller sutare eller inte, framförallt den här med "inte" är svårt
Men man måste ju börja någonstans.
Kommentera
-
Lyfter tråden då det gått en tid och satsningen på sutare i hälsingland börjar ge frukt. Har numera koll på drygt 5 vatten med säker förekomst av sutare och 10-15 till som är obekräftade bara inom några mil från Bollnäs. Jag har fått 6 st över 2 kilo i sommar med största på 2,3. Det har kommit upp ett par större (2,46 och 2,5). Har i dagarna bränt 2 st riktigt stora fiskar varav en som måste vart på höga 3 kilo minst, nuddade den med håven innan den drog en mäktig rusning 15 meter rakt in i ett tätt näckrosbälte... Den största norrlandsfisk jag hört om som är riktigt bekräftad är från Gävle skärgård, en fisk strax över 3 kilo i våras. I Östanforsån fångas en hel del sutare men om dom blir riktigt stor vet jag inte. Satsningen mot en 3+ går vidare
Någon mer norrlänning som har börjat leta bland rykten och näckrosor?
Kommentera
-
Mye skolkning på geografi-lektionerna...?Ursprungligen postat av apersson69Lyfter tråden då det gått en tid och satsningen på sutare i hälsingland börjar ge frukt. Har numera koll på drygt 5 vatten med säker förekomst av sutare och 10-15 till som är obekräftade bara inom några mil från Bollnäs. Jag har fått 6 st över 2 kilo i sommar med största på 2,3. Det har kommit upp ett par större (2,46 och 2,5). Har i dagarna bränt 2 st riktigt stora fiskar varav en som måste vart på höga 3 kilo minst, nuddade den med håven innan den drog en mäktig rusning 15 meter rakt in i ett tätt näckrosbälte... Den största norrlandsfisk jag hört om som är riktigt bekräftad är från Gävle skärgård, en fisk strax över 3 kilo i våras. I Östanforsån fångas en hel del sutare men om dom blir riktigt stor vet jag inte. Satsningen mot en 3+ går vidare
Någon mer norrlänning som har börjat leta bland rykten och näckrosor?
[FONT="Palatino Linotype"]Speci-Matcher[/FONT]
Kommentera
-
Njä, inte värst faktiskt... Kollade lite om Norrland på nätet för säkerhets skull.. Gästrikland räknas till Norrland sen 1600-talet... Dock är Dalarna och Falun inräknad i sydstaterna vad det verkar... Sen vet jag att ni "riktiga" norrlänningar inte räknar Hälsingland och Gästrikland till Norrland utan det är mer lite halvskåneUrsprungligen postat av OddeMye skolkning på geografi-lektionerna...?
Själv bor och fiskar jag 2 mil norr om Norrlandsporten så våra fiskar är då f-n Norrlandsfiskar
Norrlandsporten är nordgräns på Ödmården som före 1600-talets mitt var gräns mellan Norrland och Svealand innan den flyttade ytterligare 10 mil söderut.
Annars då Odde, letar ni nåt efter sutare däruppe? Förutsättningarna för stora sutare borde vara stora för leken lyckas knappast mer än max någon gång på 10 år så långt norrut, borde inte bli någon trängsel direkt. De långa ljusa nätterna norrut tillsammans med det rika insektslivet borde ge intressanta förutsättningar...
Kommentera
-
Jag kanske har närmare till närmaste sutarvatten än jag trodde, hittade detta på Örnsköldsviks kommuns hemsida:
Moälven är ett av mina hemmavatten, men jag har aldrig sett någon sutare där eller hört talas om att någon fått dem. Men de ska tydligen finnas (eller åtminstone ha funnits) någonstans i vattensystemet.Övriga arter i och kring Moälven
Förutom lax och stensimpa förekommer fiskarter som bäcknejonöga, flodnejonöga, öring, röding, sik, siklöja, nors, harr, gädda, mört, sarv, stäm, id, löja, elritsa, braxen, ruda, lake, ål, storspigg, småspigg, gärs, abborre och gös i Moälvens vattensystem. Med totalt 26 ursprungliga fiskarter utgör Moälven ett ovanligt artrikt vattensystem för att vara i Norrland. Utöver de ursprungliga arterna finns även regnbåge, bäckröding och sutare som har introducerats.Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/
"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)Äntligen en lite större fisk. Har ni fått några större sutare på kroken i år?1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2025-05-17, 12:24 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
|
656 svar
48 838 visningar