Tja, maila dom och fråga; fiske-feber.se
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Braxmete
Collapse
X
-
Om du har ett grovt spö och vill testa på att meta efter Brax kan ett alternativ vara att meta med ett litet flöte (på max 3 g, något över blyat så att typ bara pinnen syns). Då ser du indikationen på napp tidigare än du gör med en grov spötopp.
Detta förutsätter att du metar nära land på ganska grunt vatten max 2 - 2.5 meter, så att du kan en lång tafs. Du ska i stortsätt ha bottenkontakt, det är helt okej om flötet lutar lite då når sänket botten. Själv brukar jag i dessa lägen ha en kort tafs max 25 cm mellan blyhaglet och kroken.
I natt testade jag en ”bozz- sprej” (ha direkt på majsen eller masken eller vad du nu använder som agn). The Spray Mondial finns i två smaker och jag tyckte att de var riktigt bra på brax, men det är ju mer en känsla än vetenskap.
När det gäller mäskningen finns det hur många uppfattningar som helst. Själv är jag av den uppfattningen att testa det mesta och blanda ner det i mäsken. Lite schyst grundmäsk och någon smaktillsats kan man alltid köpa sen maler du ner du finner intressant ex bröd, kex, skorpor, böner, nötter, frön, ärtor, benmjöl, blodmjöl, frukostflingor, hundmat, kattmat kaninmat, godis och mm.
Flera arter tex. braxen tycks tycka om söta smaker som vanilj och honung.
Själv brukar jag blanda ner produkter med högt proteinvärde har fått för mig att det är bra.
”- Men vad vet jag mitt arma fnask. Sa storfiskarn”.
// Ivman
Kommentera
-
Zalto:
Skall göra detta.
Ivman:
Jag det är ju ett alternativ, helt klart. På ett av mina ställen är det inte djupare än 2 meter så det är perfekt. Skall förmodligen iväg nu snart och testa ett nytt ställe. Har köpt nu krok som jag skall testa, och så skall jag ordna med nytt mäsk och testa det.
Skall använda mitt lättaste spö och använda pater-nostel tackel.
Angående flötesmete. Hur tacklar man och använder typ waggler flöten o.s.v. Har aldrig metat seriöst med flöta, bara efter abborre med de gamla vanliga röd/vita flötena och kan därför inte mycket om det.
Kommentera
-
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)Äntligen en lite större fisk. Har ni fått några större sutare på kroken i år?1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2025-05-17, 12:24 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
|
656 svar
48 767 visningar