Meta abborre i juni - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Meta abborre i juni

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Meta abborre i juni

Hej.

Skall ut på lördag med min brorson och meta lite. Vet själv hur kul det var när man metade aborre när man var liten och fick napp HELA tiden. Dock var detta mer mitt i högsommaren och undrar lite om man kan stöta på dessa tusenbröder stimmen med aborre än eller om man skall vänta på mer högtryck? Är skittråkigt att meta när det knappt nappar. (Nu är min brorson 2 och ett halvt så risken finns att han tröttnat efter 0,7 sekunder ändå).

Vad tror ni, ska man satsa på o meta med mask eller med majs/deg efter mört o sarv istället? Vad tror ni nappar bäst just nu.

Garderar mig ändå o tar två metspön, men hade vart kul med mycket napp .

Konkreta tips på var jag hittar fisken när jag metar?

MASK! känner du till sjön bra så borde du kasta i de hålorna där de brukar hålla till.

Är du rädd att din brorson tröttnar skulle jag tagit med ett spinnspö också då de unga brukar tycka de roligt så länge de gör något aktivt.

Kommentera

I allt sånt här "fiske" man gör med barn gäller att ha en ängels tålamod.
      Risken är att han tröttnar redan efter 0,6 sekunder!
      Fika brukar vara populärt.
      Sysselsätter både händer och mun. Är mysigt. Behöver inte vara överdådigt.
      Jag skulle inte satsa på kastspö till en 2,5-åring, du kan ha tillräckligt att hålla reda på ändå om vi säger så...
      Första gången jag hade min pojk med på jakt hann vi knappt sätta oss i tornet innan han deklarerade högt och tydligt för hela skogen att han var sugen på fika
      Patronerna stannade i fickan den gången
      Jag har iaf lyckats skapligt med ongarna mina, grabben är fiskeintresserad och dottern gillar jakt hyfsat och fiske kan vara ok ibland...men som förälder/vuxen måste man göra detta på barnens villkor.
      En grej med mina barn som aldrig upphörde att förvåna var upptäckarglädjen!
      Bara att komma till tex en havsstrand och kolla vad som fanns där kunde sysselsätta dem läänge. (Barnets villkor igen...)
      Skitfiske till er båda!
      Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Om du har tillgång till bryggorna vid någon båtklubb så brukar det vara kanonställe för både mört och borrar samtidigt som det ger utrymme för att enkelt pausa med en stunds upptäcktsfärd i närområdet.
        Vet inte hur mång timmar mina ungar spenderat med metspöt i handen undertiden som vi förberett inför eller städat ur båten efter några dagars tur ute i skärgården. Grabben kunde ofta gå och längta lite tills vi skulle komma in till bryggan så att han kunde meta....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
        29 svar
        4 962 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Sundström76  
        Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37