Intressant bild Sir Fish-a-lot. Skulle du vilja förklara syftet med en sådan rigg? Själv kör jag med glidande päronsänke men tar gärna till mig nya idéer.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Mete efter udda arter
Collapse
X
-
Riggen i inlägg 6 är en variant på ett omvänt paternostertackel. Huvudsyftet är att få upp betet en liten bit (eller längre om man nu så vill) från botten. Detta tackel är jättebra om man vill fiska tex. över bottenvegetation.
Personligen anser jag att tacklet funkar bättre än glidande till rötsimpa. Eftersom jag bara släpper tacklet intill piren så upplever jag att nappen blir tydligare och syns tidigare än vid glidande upptackling. Bommen är till för att undvika trassel.
I sötvatten använder jag för det mesta rena paternostertackel vid bottenmete (d.v.s. är kroktafsen längre än sänkestafsen). Men det händer att jag använder glidande också.Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-11-23, 02:39.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
You go girlUrsprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inläggNästa projekt blir tånglake! I brist på närhet till "riktig lake"... Ha ha ha
Hoppas knipa en bamsing på 250 gram eller mer.
Utrustningen blir samma som till simpa. Samma tackel borde funka.
(bad danish humour)
Skulle faktiskt vara jävla coolt
Häruppe finns de faktiskt också ute vid holmön ca 10 km från fastlandet
Men om de följer samma princip som sill i bräckt vatten då är bamsingarna väl 125 gram fast egentligen har jag ingen aning om
Kom upp till det riktiga norrland (från umeå och upp) då vi har överflöd av lake häruppe
Kommentera
-
Hmmm öglan som du har, knyter du den till din lina istället för att t.ex. använda ett lekande? Är delen närmast päronsänket av tunnare lina för att den ska gå av i första hand om riggen fastnar?Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inläggRiggen i inlägg 6 är en variant på ett omvänt paternostertackel. Huvudsyftet är att få upp betet en liten bit (eller längre om man nu så vill) från botten. Detta tackel är jättebra om man vill fiska tex. över bottenvegetation.
Personligen anser jag att tacklet funkar bättre än glidande till rötsimpa. Eftersom jag bara släpper tacklet intill piren så upplever jag att nappen blir tydligare och syns tidigare än vid glidande upptackling. Bommen är till för att undvika trassel.
Jag var ute en sväng nu imorse/förmiddags vid Eriksberg men det var stendött.http://enamatorfiskare.blogspot.se
Instagram enamatorfiskare
Kommentera
-
http://artfiskarna.blogspot.se/2014/...langa.html?m=1 Här kan ni läsa om hur vi bottenmetar femtömmad skärlånga.
Kommentera
-
Jag kan passa på att tipsa om gruppen "Svenska artfiskare" på facebook. Där är en del artnörderi på udda fiskarter.
För övrigt kan jag tipsa om att fiska tunga nattetid, de kommer ofta fram någon gång mellan 21 och 24:00 och är sedan framme i omgångar under natten. Stationärt bottenmete med sandmask på bottnen eller vadandes sightfiske är effektivt. Sandmask, havsborstmask eller daggmask är bra beten. Kroken behöver inte vara liten, jag har fått de flesta på strl 2 kamasan B980.
Tungan är ofta inne på mycket grunt vatten 0,2-0,8meters djup.
Kommentera
-
Då är det dags för udda arter (i saltvatten) igen! Jippi!
Glädjande nog var jag, ganska nyligen, med om en fångst av ett potentiellt svenskt rekord på tånglake. Givetvis avslöjar jag inte fångstplatsen.
Tånglake 326 gram. Fångstman: Peter Kristiansson
Vilken kalabalik det blev när Peter skulle väga på krönt våg (nästan ett måste vid fiske efter så små arter om det är ett potentiellt rekord). Vi kunde lugnt konstatera att vågarnas "kröning" är skit värd om vågen inte kalibreras mellan varven... tänk på det nästa gång du köper lösgodis och betalar 15% överpris.
Säkraste sättet är ju att väga på ställen som har posthantering men sådana är ju inte öppna 23:00. Vi fick väga på 3 mackar eftersom den första visade på tok fel (i jämförelse med våra vågar). 2 av 3 mackar visade i princip samma vikt. Nu vet vi vilka ställen vi kan lita på. Tyvärr var det inte ett svenskt rekord men det skiljde inte många gram.
Tacklet till tånglaken skiljer sig inte avsevärt från tacklet till rötsimpan (se tidigare i tråden). Möjligen kan lyspärlan lämnas därhän så slipper man kanske småtorsk på kroken. Krokstorlek 8-6 verkar vara lagom och betet får gärna vara en bit borstmask.
Tånglakarna är ju tjocka i november och december (kanske även januari) då honorna vid den tiden på året är "gravida" (de föder levande ungar). Vid "graviditeten" tar fisken även upp vatten i kroppen vilket bidrar till en högre vikt.
Tånglaken uppehåller sig, som namnet antyder, i anslutning till tång. Det är en liten fisk och det är inte så smart att fiska de långt ut (där de också kan finnas) eftersom nappen är mycket försiktiga. Det är klokt att istället leta efter dem i hamnar dagar som är relativt vindstilla. Det är inte alltid det lättaste och kan vara nog så tidskrävande. Ett hugg från tånglaken kan vara ytterst försiktigt så det bästa är att fiska med ett klent feederspö med den klenaste toppen apterad.
Skitfiske på er och glöm inte att något sådant som fiskesäsong inte existerar. Det finns alltid något att fiska efter året runt!Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2015-11-22, 00:14.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
- Gillar 2
Kommentera
-
Mitt senaste projekt är bottenlaget efter hälleflundra från land. Hade hugg första passet men bommade tyvärr den.Jag är en fotograf och filmskapare som älskar det kontrollerade kaos som följer med kajakfiske.
Sponsor: https://Kajakfiskarna.se
Kommentera
-
Har fått stora mängder Rötsimpa i Höllviken, vänster sida av kanalen (om man kommer från Malmö)Jag kommer att redogöra för mete efter rötsimpa om jag lyckas komma ut och kroka några.
Dom hugger på det mesta man släpper ner mellan stenarna, både drag och bottenmete agnat med räka eller sill.
Har bara fiskat i Höllviken på sommaren och då finns dom i massor, vet inte hur det är andra tider på året.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)Äntligen en lite större fisk. Har ni fått några större sutare på kroken i år?1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2025-05-17, 12:24 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
|
656 svar
49 117 visningar