Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Metare, dags att vakna! ;)
Collapse
X
-
nja jag vet inte, jag var inne och snackade med någon i fiskeaffären som verkade haj på mete som tusan och rekommenderade det tacklet. men begrep inte till hundra vad han menade.Det är feedermete vi pratar om ( tror jag om jag förstår begreppen) .. Prövade köra med larm i strömmande, vilket inte var en höjdare då det tjöt hela tiden. Men min ambition är som sagt att att fånga en Id eller brax med feeder och bottenmete i Klaraälven.. kanske krånglar till de och bör således endast köra ett paternoster och skippa larmen
-
Det var ett loop tackel jag pratade om
Nu förstår jag. Tack för du tog dig tid å svarade. Mvh Alvin
Lämna en kommentar:
-
Varför konstla till det med specialtackling? (Visst har jag fiskat med looptackel, som britterna främst använder när de fiskar barb, men jag upplevde inte den tacklingen som smidig eller effektiv).
Vanligt paternoster funkar utmärkt.
Är det larmmete vi pratar om eller feedermete?
Paternoster till feeder i strömmande vatten alla gånger för mig.
Lämna en kommentar:
-
Jag tolkar det som att du menar en looprig. Googla och Se om det är något sånt du tänker dig. Om det är det så knyter du en stor loop längst ut på huvudlinan, längden på loopen beror på hur mycket du vill att feeder ska kunna glida. Sen ska feedern glida i själv loopen och du gör några knutar längst ut för att få en styvare del till kroktafsen. Detta gör att du undviker trassel.Ursprungligen postat av snorkakan90 Visa inläggTjena behöver lite tips till en tämligen svagbegåvad person. Jag ska bottenmeta efter braxen och Id i strömmande vatten och tänkte göra ett glidande med boltfunktion, ( där jag ska ha feedern i den långa loopen) så långt är de inga problem... men vart ska jag applicera tafsen med kroken? och hur lång bör denne vara. det var en information dom msisade på metetorget som jag måste veta... någon som vet
?
trelekande "Glidfeedern" i mot botten,, och krokentafsen i den ena "mot höger" ?
herregud och jag ska skulle prova på mete i pausande av gäddfisket....
Längst ut fäster du ett lekande genom att trä loopens ände i ena öglan och trä över loopänden över hela lekandet. I lekandet knyter du kroktafsen. Det blir mer lättförståeligt med en bild.
Längden på kroktafs beror som alltid på art och situation precis som vid annat bottenmete. Dvs. vill du att fisken ska ha god tid på sig innan den känner betet om dom tex är försiktiga, längre tafs. Om du märker att du missar mycket fisk och blir av med betet, korta tafsen.
Lämna en kommentar:
-
Tjena behöver lite tips till en tämligen svagbegåvad person. Jag ska bottenmeta efter braxen och Id i strömmande vatten och tänkte göra ett glidande med boltfunktion, ( där jag ska ha feedern i den långa loopen) så långt är de inga problem... men vart ska jag applicera tafsen med kroken? och hur lång bör denne vara. det var en information dom msisade på metetorget som jag måste veta... någon som vet
?
trelekande "Glidfeedern" i mot botten,, och krokentafsen i den ena "mot höger" ?
herregud och jag ska skulle prova på mete i pausande av gäddfisket....Senast ändrad av snorkakan90; 2017-07-26, 10:56.
Lämna en kommentar:
-
Bommade en rejäl ål ikväll. Kroken rätade sig. Alltid lär man sig något...
Lämna en kommentar:
-
Trist Tintin men kul att ni har ett så roligt vatten som det verkar nu. Skrämmande att det finns risk att man vill sätta ut regnbåge för att "ädelfisk" är fint.
Lämna en kommentar:
-
Blev en tur med sambon o 2åriga dottern igår. Krabbspö o ett toppknutet 3m teleskopspö åkte med. Bkev en handfull krabbor, 6-7 småborrar och en fin bonusfångst med en id på ca 1,5kg. Synd bara att de stora borrarna lös med sin frånvaro!
Lämna en kommentar:
-
Ja det stämmer!
Gölen är en rund liten vattenpöl kanske 30x30 meter.
Från början (tror jag) fanns det bara tusenbrödrabestånd av abborre men på 90-talet så började några att flytta rudor från en damm som skulle grävas igen. Sen släppte de i sutare (enbart honor så inte de skulle föröka sig och ta över), också detta på 90-talet. Lite senare planterades det även in en del karpar och har nog gjorts sporadiskt fram till nyligen. Några enstaka sarvar runt kilot har också släppts i.
Sutarna trivs nog inte, de väger runt 2 kg allihop och vi väger dem knappt ens längre för alla väger lika mycket.
Karparna verkar trivas och växer sakta men säkert men de största kanske kan väga runt 4-5 kg och de flesta väger 2-3 kg.
Rudorna har gjort gölen till sitt hem och förökat sig lite väl kraftigt men har på senare år börjat växa ordentligt.
Jag flyttade till Jönköping 2007 och började fiska i gölen runt 2010 kanske, och då fick vi aldrig rudor större än 600-700 gram.
Nu de senaste två åren har vi inte fått en enda under kilot och i år har jag fångat en på 1390 och en på 1400 gram.
Tyvärr så är framtiden osäker för gölen då den verkar ha blivit arrenderad (tror kommunen ägde den innan) till en lokal fiskeklubb (med mest äldre medlemmar) som inte har några höga tankar om specimenfiske alls. Kräftfiske i sjöarna mitt i Jkpg, pimpelfiske på vintern och "ädel"-fiske i deras klubbsjö där de har regnbåge är de enda sorterna fiske som de lägger ner tid på. Risken finns att de behandlar gölen så nuvarande fiskar dör för att sen släppa i regnbåge. Eller åtminstone rovgirigt stänger gölen för allmänt fiske så de har den för sig själva.
Vi får se hur länge vi kan fiska där helt enkelt, jag hoppas på det bästa och att man kan få fiska vidare där i framtiden.
Lämna en kommentar:
-
Tintin: eran göl verkar riktigt kul som fiskevatten. Om jag har fattat det rätt har ni alltså både ruda, karp och sutare i samma vatten?
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)Äntligen en lite större fisk. Har ni fått några större sutare på kroken i år?1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2025-05-17, 12:24 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
|
656 svar
49 407 visningar