Metare, dags att vakna! ;) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Metare, dags att vakna! ;)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sir Fish-a-lot
    replied
    Ursprungligen postat av peternyman69 Visa inlägg

Okuma aventa?
    Inte denna gång. Den är laddad med tunnare lina än jag var nödgad att använda.
    Men Aventan kommer fram inom kort hoppas jag. Då blir det snarare sarv på menyn.

JontaK, jänkarna och kanadickerna fiskar med lite större ”center pins” efter lax/öring/båge medan britterna fiskar med lite olika ”centrepins” efter allt från grönling till karp.

Roligt fiske om än något begränsande för ingen kastar 70 meter med en sådan rulle. Men vid rätt tillfälle är det ett fint verktyg.

Lämna en kommentar:

• SjonsBaever
    replied
    Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
    Våren har kommit till Skåne…
    Jag kickade igång säsongen med en tjock id på 2,42 kg.
    Den tog på en halv räka trottad med hjälp av en centrepinrulle (alltså flötmete i strömmande vatten där flötet går med strömmen).

Har Fiskesnacks metare vaknat än?
    Snyggt!

Köpte mig mitt första feederspö förra helgen och igår var det premiär! En brax och två idar upp, alla tre kring 2kg strecket.
    Riktigt kul! Och enormt mycket roligare att meta med ett "riktigt" spö än med nått gammalt haspelset man haft liggande!

Lämna en kommentar:

• Benjamin S
    replied
    Absolut metar jag. Framförallt efter Id , Sutare och Sarv, men jag har också tävlingsbakgrund inom mete. Numera fokuserar jag på specimen-metet, framförallt på vår och sommar, efter nämnda arter. Jag jagar ett storfiskreg på Id i Stockholms Skärgård. Det är lättare sagt än gjort, men hittills har jag fått ett antal över 2 kg, med en topp på 2,4 kg. Större finns! Förhoppningsvis händer det i år!

Jag kör även frilina med flytande bröd och hullinglös krok efter karp. Det kan också vara mycket givande. Det finns många dammar, träsk och sjöar med karp i Stockholm, där frilina fungerar bra.

Gäddmete har jag prövat lie smått, men hittills har jag bara lyckats dra abborre på det. Kompisen fick en fin pjäs förra året dock. Jag ska pröva några korta eftermiddagspass i år efter gädda också, men det är ganska nytt för mig, vilket innebär att jag får ge det lite tid.

Lämna en kommentar:

• peternyman69
    replied
    Den tog på en halv räka trottad med hjälp av en centrepinrulle (alltså flötmete i strömmande vatten där flötet går med strömmen).

Okuma aventa?

Lämna en kommentar:

• esox88
    replied
    Än så länge bara blivit lite halvhjärtade gäddmeten med 4åriga grabben. Men han e taggad på hederligt mete. Så snart får väl vanliga metprylarna dammas av

Lämna en kommentar:

• TiSo
    replied

Fin fisk! Nu metar jag inte själv, men jag tycker ofta att många av våra s k vitfiskar - id, mört, sarv, braxen etc. - är väldigt vackra fiskar.

Lämna en kommentar:

• JontaK
    replied
    Kul teknik, är det vanligt med centerpin vid mete av karpfisk?
    Kan bara påminna mig om att jag läst om det gällande diverse laxfiskar.

Lämna en kommentar:

• Sir Fish-a-lot
    replied

Lämna en kommentar:

• Xerup
    replied
    Ursprungligen postat av Abramis Brama Visa inlägg

Kul! Det gäller att njuta av fisket. Tycker att fiske kan bli väldigt resultatbaserat så man får försöka njuta av tillfällena. Att stirra på ett flöte är bland det bästa som finns.
    Fiskar jag ensam så måste jag inte få fisk för att ha en bra dag.

Höjdaren igår var nog gäddan som högg på en spinnare... den fick ju ju plats i min lilla hand men gjorde ändå fisketuren till succé för mig... hade den varit en decimeter längre hade den bara varit jobbig... :-)

Lämna en kommentar:

• Abramis Brama
    replied
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
    Igår riggade jag ett tremeters toppknutet spö för 49 kronor... letade fram blyhagel och ett tiograms flöte. När jag väl kom till den tänkta fiskeplatsen blåste det lite för mycket men det var ganska rogivande att bara titta på flötet som guppade fram.

Det gav mersmak, enkelheten tog mig tillbaka till barndom. Nästa gång blir det bottenmete med hemmagjord swingtip. :-)
    Kul! Det gäller att njuta av fisket. Tycker att fiske kan bli väldigt resultatbaserat så man får försöka njuta av tillfällena. Att stirra på ett flöte är bland det bästa som finns.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
656 svar
49 360 visningar
1 gilla
Senaste inlägg efc__
av efc__