Metare, dags att vakna! ;) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Metare, dags att vakna! ;)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Metare, dags att vakna! ;)

    Till min stora förfäran hittar jag på sistone inte mycket att läsa om mete här på Fiskesnack..

    Ruda har jag aldrig fiskat så det hade varit trevligt att läsa någon rapport/artikel om detta.
    Lite kring tackel, tid på dygnet och mäskning... och givetvis fångst.

    Karpmete skrivs det också sällan om. Jag är inte ute efter hotspots för jag har en egen pöl men misslyckas katastrofalt med att få fiskarna att bolta.

    Kom igen nu alla metare!

    Jag vet att jag skulle kunna bidra med lite trevliga trådar kring mete men jag är i en formsvacka fiskemässigt och har det lite körigt privat.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

  • #2
    Jag bumpar denna, det vore verkligen trevligt med lite tips om mete som kommer i skymundan bland all jerkfiske, vertikalfiske och flugfiske.

    Kommentera


    • #3
      Håller med fullständigt, det är fler båtmotorposter än metesposter tyvärr, men det är vi väl alla bidragande faktorer till, vi som faktiskt metar men inte skriver av oss särskilt flitigt.

      Kommentera


      • #4
        Kan ju skriva hur JAG fiskar ruda, det skiljer sig säkert mot andra men några likheter finns säkert.
        Jag fiskar ofta i en damm med rätt mycket ruda i mindre storlek och några stycken som överstiger kilot, alltså inga monsterfiskar på något sätt. Men roliga att fånga ändå.

        Jag använder mig av lyftmetoden, bara att söka på det på google så kan man se foton som beskriver hur den fungerar.
        Men jag googlade det för dig om du inte orkar

        Mitt förstaval för agn är solklart räkstjärt, jag köper färdigskalade räkor av bekvämlighet och det fungerar utmärkt. Andravalet blir majs. Andra beten har jag aldrig provat för det har inte behövts. Kroken till detta kan vara relativt stor, jag kör med en 8a-4a som jag bakar in ordentligt i räkan så att ingen metall är blottad. Kör jag majs brukar jag gå ner i storlek till en 10a eller 12a.

        Rudan kan vara väldigt försiktig och kan simma runt betet en bra stund innan den väljer att smaka, och när den smakar verkar det som ( jag har ju ingen kamera där nere så jag vet inte säkert ) att den tar betet i munnen och smakar på det, gör man mothugg/lyfter spöet för att sätta kroken när rudan håller betet i munnen och smakar på det så missar man fisken. Detta är återigen min erfarenhet. Rudan kan göra så här flera gånger, den tar betet i munnen och flötet lyfter någon centimeter och så spottar rudan ut betet och flötet sjunker ner till sin vanliga nivå över ytan. När rudan väl bestämt sig för att ta betet ser man att flötet börjar gå åt sidan och då sätter man ett försiktigt mothugg. Jag har dock förstått att folk i vissa andra sjöar gör mothugg på minsta lilla pill, något som inte alls fungerar där jag fiskar.

        Platsen jag väljer när jag ska fiska är nära vegetation, gärna ett stort näckrosbälte. Jag vill fiska grunt, på allt från en meter och in till 30-40 cm djupt. Så nära land som möjligt är vart jag fått de flesta av mina rudor. Lycka till med ditt rudafiske.

        Click image for larger version

Name:	__DSC1798.jpg
Views:	1
Size:	443,8 KB
ID:	1777998

        Kommentera


        • #5
          Jag vill slå ett slag för bottenmete(glidande tackel) med nydräpt småfisk i jakten på storabbarn. Hade ett orimligt fiske en fredagmorgon( http://tompasfiske.blogg.se/2015/jun...-vart-det.html ) följt av en lördagkväll( http://tompasfiske.blogg.se/2015/jun...ballar-ur.html ) för två veckor sen. Sen dess har jag återvänt två-tre gånger med hopp om att återupprepa solskenshistorien, men utan utdelning. Antar att ett sånt fiske är mer eller mindre "once in a lifetime."
          All you need is Lubb.

          Kommentera


          • #6
            Gör som Tintin och beskriver mitt rudafiske och mina tankar.

            Är definitivt ingen inbiten rudafiskare och har endast prövat fått ruda i två olika vatten varav bara ett pass i Ursjön.
            Dock la jag ned en del pass i andra sjön och merparten erfarenheter kommer därifrån.

            Har även sökt dom främst in till växtkanter in till från 1,5m - 50 cm djup men kring metern brukar jag föredra.
            Lite extra spännande brukar vara att fiska intill ett ensamt strå vass som dels markör men även indikator som kan slå till när fisken är där och bökar.

            Lyftmetoden har jag nästan uteslutande kört med även om det har blivit några på traditionellt strax ovan botten. Dock kör jag med lite tunnare tackel. Ultrakänsliga flöten med 0.18 eller tunnare varianter (dom är inga superfighters dock kan man stöta på Sutare).
            Krok har jag nästan alltid kört med Kamasans wide gape i storlek 10-14 av bekvämlighet och jag har inte känt något behov att pröva andra än så länge iallafall men det kommer nog.
            Betet har varit majs eller maggots som är riggade direkt på kroken eller på hår.

            När det kommer till mäsk har jag prövat både med att loosefeeda kring flötet men också startat passet med en löst kramad mäskboll för att dra in fisk från större avstånd. Det sistnämnda tycker jag har fungerat snäppet bättre men det kan bero på mängden mört som finns i sjön som hjälper till en hel del att dra in rudorna.
            Loosefeeda regelbundet kring flötet.

            Bästa tiden och skönaste är i mina ögon i början eller under sommaren men också jävligast med alla mygg och knott. Och gärna värme som sätter igång fisken. Dock har jag inte prövat på hösten och bara något pass på våren för att uttala mig.
            Vill helst vara vid sjön 1-2 timmar innan skymning för att rigga upp och låta lukterna sprida sig i vattnet innan dom börjar böka på allvar.

            Huggen kan vara vansinnigt svåra att se, dels brukar det vara skumt eller mörkt men också är dom oftast så sjukt försiktiga. Ibland reser sig bara flötet sakta sakta och ibland börjar det vandra sakta iväg eller dyker det sakta och allt däremellan kan vara hugg hehe.

            Rudafisket är helt klart ett speciellt med hinkvis av spänning och frustration genomsyrat av en enorm naturupplevelse.

            Kommentera


            • #7
              Oj ja jag glömde ju bort att gå igenom både mäskning och tiden på dygnet men jag går på Skruttapans linje där.

              Kommentera


              • #8
                Håller med. Metar inte så ofta vitfisk själv, men det är ett trevligt fiske! På Öland finns det dammar med fin gräskarp! de är spridda över ön, men flest finns på södra Öland. Osäker på exakt var de ligger men om du undersöker saken så är det nog inga problem att hitta dom!?

                Kommentera


                • #9
                  Hej
                  Här har ni en metare till. Kör bara mete. Har vart med på FS länge men här skrivs bara om spinn och sånt dravel så bryr mig sällan om forat. Lite synd kanske. Hade du problem med karpbolt Artur?
                  lindhultsfisketeam.blogspot.com

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av E.johansson Visa inlägg
                    Hej
                    Här har ni en metare till. Kör bara mete. Har vart med på FS länge men här skrivs bara om spinn och sånt dravel så bryr mig sällan om forat. Lite synd kanske. Hade du problem med karpbolt Artur?
                    Forumet blir ju lite vad man gör det till så dra igång ett par spännande metediskussioner så ska du se att andra hakar på
                    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

                    Bli medlem i Sportfiskarna Här!
                    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                    Fiskesnacks regler hittar ni Här
                    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37
                    4 svar
                    1 611 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art
                     
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                    577 svar
                    44 877 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg efc__
                    av efc__
                     
                    Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
                    13 svar
                    1 164 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Startad av stokken, 2022-10-22, 14:14
                    48 svar
                    2 217 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg stokken
                    av stokken
                     
                    Startad av abe, 2023-07-13, 14:58
                    14 svar
                    907 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Backslag  
                    Arbetar...
                    X