Vad rudor äter? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad rudor äter?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Haha Du är lustig du. Varför försöker du ens?

Ursprungligen postat av Alessandro
    Carpus, mitt på natten på sommaren är sällan becksvart, speciellt i Finland
    och Norra Sverige? Rudorna får t.o.m olika kroppsform om dom har gädda i vattnet eller inte, finns det gädda så blir dom högre så att dom blir svårare att svälja än dom som finns i vatten utan gädda.
    Det med bästa tid på dygnet är skymning och gryning. Vilket oftast inte är 2-3 på natten. Även på sommaren blir det mörkt ett par timmar.... Om du inte är över polcirkeln vill säga, så låt oss vara realistiska. Så om du föreslår en lysstav så måste du ju också tänka att det är mörkt ute, eller? Och vad har rudors kroppsutveckling med saken att göra!?!? Låter som att det är det enda du vet om rudor.

Hur länge man behöver mäska är nog hur botten ser ut, är botten inte för mjuk så ligger mäsket kvar och då går det fortare. Sen beror det på övrig
    fisk också.
    Hur resonerar du egentligen? Om mäsket ligger kvar så länge att det hinner sjunka ner i botten så finns det antagligen vääääldigt få fiskar i närheten, och hur lönt är det då att försöka fånga en ruda på fluga? Även om mäsket sjunker ner en bit i dyn så luktar det fortfarande, och rudan kommer gräva efter det...

Jodå, om rudan simmar i sidled så lär en lysstav hjälpa, dock inte vid lyftnapp.
    Om rudan simmar så mycket i sidled att det ska märkas på en lysstav+fluglina så är den sannerligen redan krokad. Rudanapp är otroligt svåra att ens upptäcka på ett känsligt litet flöte.

Kontenta: Nje, ska du försöka ge tips så bör du nog veta vad du talar om. Annars inte

Kommentera

Skrev att jag inte var nån Ruda-guru, bra att du kan berätta vad som gäller.....
      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Skrev att jag inte var nån Ruda-guru, bra att du kan berätta vad som gäller.....
        Om man inte vet vad man pratar om ska man väl inte förvirra andra ännu mer heller. Jag är så trött på alla skrivbordsfiskare. punkt slut.

Kommentera

Har haft skitkul fiske på ruda med vanlig majs, mäskat med och fiskat på.

Kommentera

Ursprungligen postat av carpfenmazter
            Om man inte vet vad man pratar om ska man väl inte förvirra andra ännu mer heller. Jag är så trött på alla skrivbordsfiskare. punkt slut.
            Go kangas tell him äntligen nån som säger ifrån till alla som tror dom vet allt. Men sätter man dom vid vattnet så kan dom inte så mycket längre.
            Jag håller med Carpfenmazter om man inte vet vad man babblar om bättre å vara tyst

Kommentera

Kanske jag är en puritan men att mäska och fluga. Det går inte.

Käytä jotain hajustetta niissä perhoissa. Surviaishajua on sumutepurkeissa. Särkikalat kuitenkin suuntaa sen hajun perässä.

När Carpfenmaster kommer till Helsinki och meta efter finska ruddor?
              I`d rather be fishing

Kommentera

Ursprungligen postat av jka
                Kanske jag är en puritan men att mäska och fluga. Det går inte.

Käytä jotain hajustetta niissä perhoissa. Surviaishajua on sumutepurkeissa. Särkikalat kuitenkin suuntaa sen hajun perässä.

När Carpfenmaster kommer till Helsinki och meta efter finska ruddor?

Förhoppningsvis blir det av i sommar Ska försöka få nån extra natt i Helsinki att spendera på rudorna, när jag besöker släkten.

Kommentera

Ursprungligen postat av carpfenmazter
                  Förhoppningsvis blir det av i sommar Ska försöka få nån extra natt i Helsinki att spendera på rudorna, när jag besöker släkten.
                  Danne hör av dig till mig, sumpat ditt mobilnummer. Snart dags att börja om den här förbannade vintern bara kan försvinna.
                  Lycka till med rudorna Suomi! Finns det stora??

Kommentera

btw, rudorna jag har varit i kontakt med har ätit det mesta som bjudits.. och de verkar ofta söka födan nära land och nära ytan.. var beredd på att anväda en kort tafs för att slippa problem med grenar och växter..
                    de går ofta så nära ytan att man kan röra sig ganska fritt utan att röja sig.
                    men de verkar som sagt föredra större byten såsom puppor, flicksländenymfer och trollsändenymfer före småbeten som mygglarver, bloodworms etc,, har mycket gråsugga i de vattnen jag håller till i men har aldrig hittills sett rudan äta av dem(från botten)..
                    de kan ta tid på sig att vända och ta flugan så att den är bra bunden och rör sig fint är viktigt.. har provat "mete" med torrfluga som indikator och hängt ett par buzzers under men bara småfisk som resultat..
                    stalkerfishing med tunga välbalanserade nymfer är vad som gäller och att bara fiska på fisk du ser.. och hoppa hullingen...
                    behöver du "blytips" eller mönster så fråga igen.. man jag antar att du fattar vad jag menar lycka till

Kommentera

Jaahas JKA taitaa olla sama JKA kuin kalacomin puolella, no ei ihme kun näistä jutuista ei oikein suomenkielistä juttua löydy. En siis aio yhdistää mäskäystä ja perhostelua, ne oli kaksi erillistä kysymystä.

Jag hade tänkat just torrfluga+några buzzers, men om det fungerar inte...
                      I den här träsket gråsuggor är abbornas favoritmat, men kanske rudorna äter bara insekter.

Det finns stora rudor i det här träsket, men ingen vet hur stora. Därför att ingen har fiskat dom. Men efter sommaren vet vi alla det.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                      656 svar
                      49 517 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg efc__
                      av efc__

Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
                      17 svar
                      1 821 visningar