Ålmete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ålmete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ålmete

Hur gör man egentligen när man larmfiskar ål? Baitrunnern är väll rätt känslig förstås men inte tillräckligt för ål va? Kör man sen frilina så kommer väll linan inte kunna rulla hjulet på larmet riktigt. Kan någon tipsa om nått bra sätt?

Jag brukar köra med frilina spänd med en gummisnodd och en ålbjällra, eller frilina larm och en hanger.

Annars är flötmete en bra metod.
    Senast ändrad av Skogsmulle; 2006-05-08, 19:24.

Kommentera

Tyvärr lite OT...
      Vad kör ni för tafs till ål? Kör man med betesfisk så finns det risk för gädda och ålen själv har väl en hyffsad tanduppsättning så någon typ av grövre nylon kanske skulle vara lämpligt eller?

Kommentera

Borde väl funka bra om man kör med 60-70cm slaklina annars, sen en mellaninställd Baitrunner?
        /Lazinko

Kommentera

en baitrunner som är löst inställd är knappast för okännslig! jag kör glidande bottenmete och feederfiskar ål! och jag får inte så speciellt lite ål! då känner ändå ålen motstånder från spöt direkt..
          Rostbiff opch vinäger

Kommentera

baitrunner på lösaste sen larm...funkar kanon

Kommentera

Gäddorna tror jag inte är något problem, för dom är inte så aktiva på natten.
              Men man måste andvända någon typ av ståltafs för ålen skaver lätt av nylon!!
              Andvänd gärna en kombi-rig av 0,40 nylon och exempel Drenna 7 strand 28lb,
              så blir tafsen mycket smidigare (The John Sidley eel-rig) prologics nya tafsmaterial verkar riktigt hett till ålmete, den skall vist vara så smidig att man kan knyta den direkt, vilket gör den perfekt..
              Skit fiske på dig!!

Kommentera

Ingen som har rekommenderat monkey climber. Borde inte det vara en rätt bra metod annars?

Kommentera

Tafs!

Ursprungligen postat av Ål fiskare
                  Gäddorna tror jag inte är något problem, för dom är inte så aktiva på natten.
                  Men man måste andvända någon typ av ståltafs för ålen skaver lätt av nylon!!
                  Andvänd gärna en kombi-rig av 0,40 nylon och exempel Drenna 7 strand 28lb,
                  så blir tafsen mycket smidigare (The John Sidley eel-rig) prologics nya tafsmaterial verkar riktigt hett till ålmete, den skall vist vara så smidig att man kan knyta den direkt, vilket gör den perfekt..
                  Skit fiske på dig!!
                  Jag har själv fått ett antal gäddor på kvällen, ja även mitt i natten, när jag metat ål, så jag måste rekommendera ståltafs. Den största av dessa gäddor vägde närmre 7 kg och det är ju lite onödigt att missa en sådan fisk för att man struntat i tafsen. Men 28lb verkar lite overkill, 15 lb räcker länge, men en 20 lbs borde du känna dig stensäker med.

På tal om John Siddley har jag för mig att han sade såhär angående ståltafs för ål "Better safe than sorry!"
                  Klydda inte till det...

Lär er Meta Mera http://www.metamera.se

Kommentera

tackar Mårten och ål fiskaren - jag kommer nog också köra "better safe than sorry" - easy twist 30 lb (bara skoja )

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                    656 svar
                    49 587 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg efc__
                    av efc__

Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
                    17 svar
                    1 832 visningar