Ursprungligen postat av CalleX
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Jordgubbsboilies
Collapse
X
-
Callex: Läs engelska tidningar och kolla vad dom grejar med där. Det finns oändligt mycket beten och tillsatser att testa, grejor som dessutom finns på närmaste affär. Fortsätt experimentera, och berätta gärna om dina resultat sen ;-)gravitate et accuratissime sit virtus
Team Gorilla - Karpsektionen .... No Monkey Business
-
Det som är problemet med ex. jorgubbssaft borde ju vara att det inte är tillräckligt koncentrerat för att ge boilien tillräckligt starka lukter/smaker.
Iallafall inte i de doser som är vanligt för flavours.
Om man ska göra egna smaker/lukter tror jag det är mkt lättare med tex musslor eller räkor o sånt.
Exempelvis borde man kunna torka skaldjur och sen mala ner dom till pulver för att göra egna skaldjursmixer som smakar och luktar mkt. Bor man tex nära havet kanske man kan göra egna billiga skaldjursmixer på detta sättet, (om man har mkt tid)
Tror mer på nedmalda stinkande saker, än på saft för det lär inte lukta "tillräckligt"
Kommentera
-
Fast jag reducerade några liter saft som jag ska testa framöver...Ursprungligen postat av SgDet som är problemet med ex. jorgubbssaft borde ju vara att det inte är tillräckligt koncentrerat för att ge boilien tillräckligt starka lukter/smaker.
Iallafall inte i de doser som är vanligt för flavours.
Om man ska göra egna smaker/lukter tror jag det är mkt lättare med tex musslor eller räkor o sånt.
Exempelvis borde man kunna torka skaldjur och sen mala ner dom till pulver för att göra egna skaldjursmixer som smakar och luktar mkt. Bor man tex nära havet kanske man kan göra egna billiga skaldjursmixer på detta sättet, (om man har mkt tid)
Tror mer på nedmalda stinkande saker, än på saft för det lär inte lukta "tillräckligt"
Kommentera
-
Hehe - får hoppas att det inte oxiderarUrsprungligen postat av SgJag är lite nyfiken då jag aldrig reducerat själv. Är det bara vattnet som oxiderar alltså?
Men ja - det är bara vattnet (som avdunstar/förgasas) - resterande ämnen är bara lösta (förutsatt att det inte har jäst för då har du alkohol också) och kommer alltså att koncentreras i lösningen. Det finns en teoretisk risk att man kan fälla ut socker och dylikt om man reducerar för mycket dvs att koncentrationen blir så stor att lösningen blir "övermättad".
Nöjer man sig med att reducera till en fjärdedel eller liknande så bör detta inte vara något problem - som sagt jag hällde tom. i mer socker efteråt! Socker kan lösas i otroliga mängder i vattenlösningar!
Kommentera
-
Heter det inte oxiderar? Vad heter det då :P ?Ursprungligen postat av CalleXHehe - får hoppas att det inte oxiderar
Men ja - det är bara vattnet (som avdunstar/förgasas) - resterande ämnen är bara lösta (förutsatt att det inte har jäst för då har du alkohol också) och kommer alltså att koncentreras i lösningen. Det finns en teoretisk risk att man kan fälla ut socker och dylikt om man reducerar för mycket dvs att koncentrationen blir så stor att lösningen blir "övermättad".
Nöjer man sig med att reducera till en fjärdedel eller liknande så bör detta inte vara något problem - som sagt jag hällde tom. i mer socker efteråt! Socker kan lösas i otroliga mängder i vattenlösningar!
Kommentera
-
bullar
många av smakämnena som man tillsätter till boilies som ma kan köpa som till tex solars mixer försvinner inte lika snabbt som andra ämnen gör när de kokas. Så om du vill ha ett bättre resultat så koka dina jordgubbsboilies o sen soaka dom i dipp för bästa smak och lukt är mitt tips.
Be Lucky,"För att samvaron med andra skall vara uthärdlig så krävs artighet.För att den skall bli angenäm så krävs dessutom alkohol"
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av FlexFösta passet för i år...3 Foton
-
Kanal: Mete - Allmänt
2026-08-21, 16:53 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|