Lite gammal tråd, men kände att jag måste kommentera. Det är en relativt stor skillnad mellan jordgubbsester - som karpar tycks gilla - och riktig jordgubb som fiskar i allmänhet (och även karp) tycks tycka rätt illa om. Försök mata fisk med bitar av jordgubb så får du se. Dessutom har vetenskapen visat att karpar inte bryr sig om vanligt socker - men de gillar enklare sockerarter (t.ex. fruktsocker och druvsocker). Om du verkligen känner dig tvingad att smaksätta beten med jordgubb så skulle jag satsa på en i esterform istället för en riktig och sötsätta med fruktsocker. Fiskar vet ändå inte hur en jordgubb bör lukta så naturidentiska eller naturliga smaker måste inte alltid vara det bästa alternativet.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Jordgubbsboilies
Collapse
X
-
Vet du var man kan få tag på estrar? De ska ju vara av väldigt hög kvalitét också så att det inte är en massa oreagerade rester kvar helst...Ursprungligen postat av limnos Visa inläggLite gammal tråd, men kände att jag måste kommentera. Det är en relativt stor skillnad mellan jordgubbsester - som karpar tycks gilla - och riktig jordgubb som fiskar i allmänhet (och även karp) tycks tycka rätt illa om. Försök mata fisk med bitar av jordgubb så får du se. Dessutom har vetenskapen visat att karpar inte bryr sig om vanligt socker - men de gillar enklare sockerarter (t.ex. fruktsocker och druvsocker). Om du verkligen känner dig tvingad att smaksätta beten med jordgubb så skulle jag satsa på en i esterform istället för en riktig och sötsätta med fruktsocker. Fiskar vet ändå inte hur en jordgubb bör lukta så naturidentiska eller naturliga smaker måste inte alltid vara det bästa alternativet.
Kommentera
-
Hmm...
Efter att ha läst detta kan jag bara konstatera att ni karpmetare är helt knäppa ;-). Tack för att ni tar med mig in i er helt overkliga värld av sockerarter, frukter och annat smask. Det verkar ju slå vanligt mete med mask då ni i alla fall kan kan använda betet som godis om det skulle nappa dåligt.
/Nifi
Kommentera
-
Ursprungligen postat av nifi Visa inläggEfter att ha läst detta kan jag bara konstatera att ni karpmetare är helt knäppa ;-). Tack för att ni tar med mig in i er helt overkliga värld av sockerarter, frukter och annat smask. Det verkar ju slå vanligt mete med mask då ni i alla fall kan kan använda betet som godis om det skulle nappa dåligt.
/Nifi
Bara för att vi går på smak istället för utseendet betyder bara att vi är djupare och inte så ytliga som ni som kör med trolling och spinn

Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)Äntligen en lite större fisk. Har ni fått några större sutare på kroken i år?1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2025-05-17, 12:24 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
|
656 svar
48 721 visningar