Meta lax! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Meta lax!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Meta lax!

Hej,

Har en fråga angående laxmete. Jag skulle vilja försöka meta upp en lax. I vanliga fall fångar jag dom på fluga och spinn men det hade varit roligt att prova mete. Finns det någon här som har några bra tips på hur detta skall gå till. Det finns en hel del trådar som behandlar havsöringmete men ingen specifik för lax. Är det samma tillvägagångssätt som gäller för laxen?

/ Gavia
    "like ants in a colony we do our share
    but there's so many other fuckin' insects out there"

Botten mete med räka eller bläckfisk brukar funka i Skellefteå älven. Med samma tillvägagångs sätt som spin fluga med ett inte för tungt bly så att dett stuttsar på botten och inte fastnar.

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Gavia
      Hej,

Har en fråga angående laxmete. Jag skulle vilja försöka meta upp en lax. I vanliga fall fångar jag dom på fluga och spinn men det hade varit roligt att prova mete. Finns det någon här som har några bra tips på hur detta skall gå till. Det finns en hel del trådar som behandlar havsöringmete men ingen specifik för lax. Är det samma tillvägagångssätt som gäller för laxen?

/ Gavia
      I Vättern fungerar flötmete med löja väldigt bra, en trekrok i "nacken" på löjan och den får med strömmens hjälp ett sakta snurrande också.
      sigpic

Kommentera

Om man nu använder räka som bete - hur sätts denna då bäst på kroken och är det karpkrok som gäller? Jag är helt novis när det gäller mete i alla former om man bortser från lite mörtmete i barnaåren.

Då jag fiskar i en mycket liten å, på sin höjd 5m bred och fullt med träd och bråte på bottnen har jag funderat på flötmete där man låter betet följa med strömmen. Att låta räkan gå längs med botten skulle sluta med bottennapp omedelbart. Är det någon som provat denna metod.
        "like ants in a colony we do our share
        but there's so many other fuckin' insects out there"

Kommentera

Mask och glidsänke funkar kanon. Gärna lite foam på kroken också så den får lite lyftkraft

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
          29 svar
          4 951 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sundström76  
          Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37