2.75 eller 3.00? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

2.75 eller 3.00?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 2.75 eller 3.00?

Ska ta och beställa mina första karpspön om några dagar.
    Det ska bli 3 Fox Warrior XT .
    Nu har jag en liten fråga, bör jag satsa på 2,75 eller 3.00 lbs styrka?
    Kommer till absolut största del att fiska i Härlanda men kommer även nöta lite i Delsjön + eventuellt Balla.

Kostar ju samma så priset spelar ingen roll
    På jakt efter 15+

Ska du kasta väldigt tunga saker (metodmatare eller gigantiska PVA-påsar eller blyn över 3.5oz)? Om svaret är nej så går 2.75 jättebra. 2.5 går också bra i de flesta fall.
    "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Jag hade satsat på 3.00 i de fall där båtfiske ej skall ske. Aldrig fel att kunna dänga på lite om man vill fiska långt ut. Särskilt i Härlanda kan det vara bra. Öppnar dessutom för Pva-bags, Method och liknande som Limnos nämner. Warrior har inget riktigt klipp i klingorna och 2.75 känns nästan som 2.5 i mitt tycke bör tilläggas...

Lycka till!
      Small carp, big carp, rare carp, different carp, wild carp, difficult carp, and then just carp again...

Kommentera

Kastlängder som täcker de flesta situationer i Sverige uppnår du med både 2,75lb och 3lb spöna (behöver man nå riktigt långt ut så är det bait-/båt som gäller ändå). Kraft nog för att betvinga karpar har du också i båda.
        Men skall du kasta tunga saker så är det de grövre spöna som gäller!

Jag har 2 bekanta som använder 2,75lb spöna till Gädda, Gös och Karp. Den ena kastar knappt 90m den andre ca 120m (vid karpfiske dvs).

Jag tycker att 3lb spöna blir lite väl påkiga om man inte kastar tunga saker, men det är en personlig uppfattning.
        Ett alternativ är att köpa 2 spön av den ena klassen och 1 av den andra.

Mvh
        Jögge

Kommentera

Kom ihåg också att kastlängd etc avgörs mycket av rullval och vilken lina som används. Du uppnår större distans med en big pit variant än med en ordinär haspel likt shimanos baitrunner.
          Small carp, big carp, rare carp, different carp, wild carp, difficult carp, and then just carp again...

Kommentera

I ett test i ett äldre nummer av ACF så jämför dom kastlängden mellan BigPit och mer traditionella karprullar och slutsatsen är att längdskillnaden är marginell. För att kunna utnyttja en BigPit-rulles fördelar ordenligt (stor spole osv) så skall du vara en mycket duktig kastare sträva efter i svenska mått extrema längder, 120-150m+
            En ordinär Shimano Baitrunner duger mycket gott i svenska vatten och att satsa på en BigPit är inte nödvändigt. Däremot har linan desto större betydelse och då framförallt dimensionen. Självklart skall det satsas på en kvalitétslina men främst är det dimensionen på linan som påverkar kastlängden.
            Uppläggningen på Shimanos Baitrunners är klart godkänd och funktionell.
            Den största bonusen med en BigPit är enligt mig invevningskapaciteten. Det underlättar både vid omkast och när man spoddar. Dom få meter jag tjänade på att använda en BP var endast bonus och har knappast varit avgörande för mina framgångar.

Kommentera

Blir nog så att jag köper 2st 3.0 och en 2,75.
              Kommer som sagt även fiska en del i Delsjön och där kan längre kast kunna behövas
              På jakt efter 15+

Kommentera

Jag har 2,75or, och de duger, men hade jag beställt nya idag hade jag tagit treor för att jag ofta kör med pvaladdningar och methodfeeders, och då tror jag 3or är smidigare att kasta med.

Kommentera

Beställde 2 stycken 3.00 och en 2,75 ifrån Pop-up tackle
                  På jakt efter 15+

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                  29 svar
                  4 957 visningar