En fråga om lina. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En fråga om lina.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• En fråga om lina.

Hej på er,

Jag brukar oftast ha en FC-lina medca 7 kg styrka när jag metar eller nylon och kan inte säga att jag märkt någon större skillnad mellan dom. Möjligtvis, men det kan vara en efterkonstruktion, att FC:n sjunker lite och därmed inte blåser omkring lika mycket på ytan vid kraftig vind som nylon, men det är marginell skillnad.

Nu till frågan.

Har någon av er testat att meta med flätlina? Finns det några fördelar med den över huvud taget bortsett från att de är så extremt starka att man inte behöver oroa sig för att fastna i växtlighet och annat för en metare?

// N

Mete är ju flera olika tekniker.

Du har helt rätt i att FC sjunker p.g.a. sin densitet.

Till bottenmete och feeder använder jag gärna en tunn flätlina (t.ex. Daiwa J-braid X8 Grand 0,10mm). Dessutom kan du ha på en leader av nylon på 0,24-0,28 mm (två spölängder räcker). Hjälper mot nötning och elasticiteten gör att du minskar risken att tappa fisk vid håvning.

Vid flötmete använder jag oftast nylon omkring 0,18-0,25 mm om jag fiskar mört, sutare och andra ”vitfiskar”.

Jag fiskar sällan med linan på vattenytan och slipper då det mesta av problemen med vind och ytström. Kolla gärna denna film för att se hur man kan göra:

Vid bottenmete/feeder fiskar jag med spötoppen precis över vattenytan och vevar linan efter utkast så den hamnar under vatten. Detta är en förutsättning för bra nappindikation.

Undantaget är fiske i strömmande vatten där det blir kontraproduktivt att fiska med mycket lina under vatten.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Stort tack för tipset! =)

I mitt fall står jag ofta på en berghäll så det är svårt med de två teknikerna, men där har jag ju upptäckt metoden med FC. Men det där ska jag ha i åtanke när jag står närmare vattnet.

Däremot tycker jag han verkar väldigt negativ dock, då jag inte har gjort detta och ändå fångat bra med fisk. Men däremot kan det säkert bli än mer fisk nu, så detta skall provas i helgen om vädret tillåter!

// N

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
      686 svar
      50 553 visningar
      1 gilla
      Senaste inlägg efc__
      av efc__

Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
      17 svar
      1 862 visningar