Sutar mete! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sutar mete!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sutar mete!

Tjo.
    Undrar lite hur man vet att det finns sutare i sjön? Har ju läst att sutarna brukar gå upp och "rulla" men något sådant har jag ej sett men däremot bubblar det vid mäskstället, betyder det att det med säkerhet är sutare eller?
    Har hört att sutarna gör hålor i bottnen stämmer det?

Att det bubblar behöver absolut inte betyda att det är sutare. Bubblet kan bero på t.ex. att en fisk rotar i botten och på så vis frigör bubblor (t.ex.en sutare). Det kan även bero på på att din mäskboll har luft i sig som bubblar ut. Växter kan också frigöra gaser. Om sjön är blank så syns ju varenda liten bubbla. Bästa sättet att ta reda på om det finns sutare är självklart att fiska lite i sjön efter sutare.

Kommentera

hejsan.

Sutare är en fisk som älskar vegitation i form av vass, näckrosor, nate osv. så sök dem alltid i anslutning till såna ställen. har du tillgång till båt och få bra ställen från land skulle jag tipsa dig om att ro ut och hitta en glugg i näckrosorna på nån kvadratmeter o mäska sparsamt där. har du inte för stora problem med annan fisk som norpar betet är mitt tips att mäska några små bollar med ströbrödsbaserat mäsk. I där blandar du i lite vitt bröd som du smular ner till mindre bitar. sen fiskar du med små brödkulor. Stora som en puttekula ungefär. Klockrent bete. Syns bra, lätt att kroka med och gömmer sig inte lika lätt i botten vegitationen. All karpfisk kan väl framkalla bubblor vid födointag tror jag, men sutare, karp o ruda samt braxen är väl de vanligaste som gör det. Är det bara så attd e bubblar utan att du får dem så kanske du mäskar för mkt. de har helt enkelt så mkt mat att de inte behöver ta ditt bete eller att det inte skiljer sig från mängden.
      Gör på mitt sätt, även om det kanske inte alltid är rätt

Kommentera

Ursprungligen postat av busbernhard Visa inlägg
        Tjo.
        Undrar lite hur man vet att det finns sutare i sjön? Har ju läst att sutarna brukar gå upp och "rulla" men något sådant har jag ej sett men däremot bubblar det vid mäskstället, betyder det att det med säkerhet är sutare eller?
        Har hört att sutarna gör hålor i bottnen stämmer det?
        om det är mkt vegitation som näckrosor och vass i sjön, så kan du se att det är helt uppbökat på vissa ställen i sjön, det blir så när dom leker/ letar mat tror jag. alltså, näckrosrötter osv. ligger och flytter i ytan. sen är det Rudorna som rullar, men det är vell bara att testa om de finns sutare där lyck te

Kommentera

Ursprungligen postat av Simonb Visa inlägg
          om det är mkt vegitation som näckrosor och vass i sjön, så kan du se att det är helt uppbökat på vissa ställen i sjön, det blir så när dom leker/ letar mat tror jag. alltså, näckrosrötter osv. ligger och flytter i ytan. sen är det Rudorna som rullar, men det är vell bara att testa om de finns sutare där lyck te
          Om det är rudor som rullar ska jag genast gå ner till sjön och be sutarna att sluta härma rudorna.

Sutare rullar och det är ganska lätt att känna igen en sutarrullning då det inte handlar om en ryggfena som bryter ytan utan som namnet tyder på en hel rullning med blottad mage och hela paketet.
          www.brofiske.net

Kommentera

Nate, näckrosor och vass i all ära. Jag har faktiskt oftast fått sutare långt från dessa synliga växter.

Det är framförallt bottenvegetationen som är viktigast i mina ögon.

Som sagt testa dig fram och försök att få de att nappa.

Du kan köra en längre mäskningskampanj om du vill försäkra dig om riktigt bra fiske. Jag har haft framgångar med en enveckaskampanj där du låter swimmet vila (fiska ej på platsen under tiden du mäskar). De 2-3 första dagarna kan du ha brödmäsk (4-5 "tennisbollar") + partiklar (majs, fodermajs, kikärtor, pellets, kidneybönor, krossade boilies etc. som småfisken inte kan ta). Sista dagarna går du över till enbart partiklar. Du behöver inte mäska i några ofantliga mängder.

Bra beten är: majs, mask, maggot (5-8 st på en krok strl. 6), bröd, räka... eller mjuka boilies vid larmfiske.

jag föredrar lyftmetoden.
            Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2007-06-10, 23:36.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Jag tackar för alla tips!
              Men ? angående dessa hålor på botten? vad kan det vara för fisk?
              Har tidigare vadat vid gäddfiske och då stött på denna hålighet.
              Hålorna är ca 40cm i diameter och mellan 20-35 cm djupa och finns på gunt vatten med sand/grusbotten och i ganska stor mängd.
              /Busbernhard

Kommentera

Ursprungligen postat av Plizken Visa inlägg
                Om det är rudor som rullar ska jag genast gå ner till sjön och be sutarna att sluta härma rudorna.

Sutare rullar och det är ganska lätt att känna igen en sutarrullning då det inte handlar om en ryggfena som bryter ytan utan som namnet tyder på en hel rullning med blottad mage och hela paketet.
                aha okej, har aldrig set de bara då

Kommentera

Vid det vatten jag fiskar efter Sutare, rullar dom samt hoppar?!..riktigt trevligt att se på...dock nappar dem inte lika bra som för 4 veckor sen, leker dem?
                  Är det ett "lekbeteende" att rulla/kryssa samt hoppa?

Kommentera

Dom borde gå i lek ungefär nu här i stockholmsområdet. Den senaste honan jag fick var lite rund om buken.

Konstigt att dom inte nappar för dig. På min lilla sutarplats är det hetare än någonsin nu. Tidig morgon fram till att det blir för varmt i solen är det hysteriskt bra nu.
                    www.brofiske.net

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                    670 svar
                    50 091 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg efc__
                    av efc__

Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
                    17 svar
                    1 848 visningar