Mäska med blom- eller planteringsjord? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mäska med blom- eller planteringsjord?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av PisC Visa inlägg
    Ingen aning vad ni gör era pellets av, dock mycket medveten om att blomjord inte har i sjön att göra...
    Är det samma personer som spiller spolarvätska i pimpelhålet som mäskar så lär väl pelletsen kunna vara komprimerade dioxiner.
    Om något så är näringsämnena mer lättillgängliga i den mäsk som man traditionellt använder (pellets, bröd majs - whatever) än i blomjord som per viktenhet mest består av torv (svårnedbryten humus med hög molekylvikt men som långsamt bryts ned av bakterier - mest kol, väte och syre om du vill veta eftersom du av någon anledning nämner grundämnen i din tidigare post. Humus kan möjligtvis sänka pH något eftersom det är syror. Dock är mängden så liten att det är helt omätbart så länge man inte vräker extrema mängder - dessutom är det organiska syror vilket betyder at pKa är relativt högt) och sand. Utöver detta så är det tillsatt en del näring i form av salter - ofta i en form som ska lösas långsamt så att växter kan få tillgång näring under en längre tidsperiod. Föroreningar i form av dioxiner och liknande kan förekomma främst om torven och sanden är anskaffad från ett område som har varit förorenat.

Den "vanliga" mäsken är vald utifrån att det ska vara en lättillgänglig födoresurs för fiskarna - ren logik: vad tror DU förorenar mest??? (Svavel, kväve, natrium osv finns i ALLT organiskt material så länge det är hyffsat diverst - tex malda fiskdelar till pellets, majs osv...)

Hört uttrycket : "tänk, tryck, tala"?

Kommentera

Ursprungligen postat av CalleX Visa inlägg
      Om något så är näringsämnena mer lättillgängliga i den mäsk som man traditionellt använder (pellets, bröd majs - whatever) än i blomjord som per viktenhet mest består av torv (svårnedbryten humus med hög molekylvikt men som långsamt bryts ned av bakterier - mest kol, väte och syre om du vill veta eftersom du av någon anledning nämner grundämnen i din tidigare post. Humus kan möjligtvis sänka pH något eftersom det är syror. Dock är mängden så liten att det är helt omätbart så länge man inte vräker extrema mängder - dessutom är det organiska syror vilket betyder at pKa är relativt högt) och sand. Utöver detta så är det tillsatt en del näring i form av salter - ofta i en form som ska lösas långsamt så att växter kan få tillgång näring under en längre tidsperiod. Föroreningar i form av dioxiner och liknande kan förekomma främst om torven och sanden är anskaffad från ett område som har varit förorenat.

Den "vanliga" mäsken är vald utifrån att det ska vara en lättillgänglig födoresurs för fiskarna - ren logik: vad tror DU förorenar mest??? (Svavel, kväve, natrium osv finns i ALLT organiskt material så länge det är hyffsat diverst - tex malda fiskdelar till pellets, majs osv...)

Hört uttrycket : "tänk, tryck, tala"?

Har ingen koll på varken blomjord eller pellets...men har iaf en allmän insikt att man inte ska drälla ut saker i vatten bortmotiverat med att "lite skadar inte"
      Blomjord kan säkerligen vara behandlat med diverse insektsbekämpningsmedel iaf
      Life suck's, then you die....

Kommentera

Ta kompostjord då istället ifall du/ni inte orkar köpa en jordsort som har alla skadliga tillväxtmekanismer tillsatt borttaget, det finns ganska gott om jord som är ekologiska.
        Japp, jag känner flera som har använt små mängder spolarvätska i ismetehål, allt från sportfiskeprofs till yrkesfiskare. Jag har själv gjort det då jag ismetade som mest. Grymt bra faktiskt dock hade jag den biologiska miljövarianten. Ismetet efter lake var det ett måste, fylla hålet med snö och göra ett litet löphål för linan som sedan fick en kapsyl vätska.
        Olja fungerar oxå bra, men är kladdigt och allt man tar i blir så halt.

Jag har faktiskt sämre samvete över en 40hk båtmotor som jag hade i 10 år som släppte ut 20% oförbränd bensin med olja i vattnet.
        Så i egen utsago har jag gått till ett mycket renare och miljövänligare sportfiske, trots en liter spolarvätska per vinter för några år sedan
        Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
        Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
        Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Push-Up Visa inlägg
          Ta kompostjord då istället ifall du/ni inte orkar köpa en jordsort som har alla skadliga tillväxtmekanismer tillsatt borttaget, det finns ganska gott om jord som är ekologiska.
          Japp, jag känner flera som har använt små mängder spolarvätska i ismetehål, allt från sportfiskeprofs till yrkesfiskare. Jag har själv gjort det då jag ismetade som mest. Grymt bra faktiskt dock hade jag den biologiska miljövarianten. Ismetet efter lake var det ett måste, fylla hålet med snö och göra ett litet löphål för linan som sedan fick en kapsyl vätska.
          Olja fungerar oxå bra, men är kladdigt och allt man tar i blir så halt.

Jag har faktiskt sämre samvete över en 40hk båtmotor som jag hade i 10 år som släppte ut 20% oförbränd bensin med olja i vattnet.
          Så i egen utsago har jag gått till ett mycket renare och miljövänligare sportfiske, trots en liter spolarvätska per vinter för några år sedan
          Spolarvätska är väl i princip ren etanol med lite parfym? Då är det absolut inget alls att ha dåligt samvete över!

Kommentera

Anledningen till att man mäskar med ko-skit är ju att det finns mängder med insekter, fluglarver osv i dom. Och anledningen till att man ibland kör lera i mäsket är väl ändå för att ändra mäskets konsistens samt sjunkegenskaper?

Kommentera

Jag har dock för mig att koskiten även har en lockande lukt...

eller vad säger ni om följande "old-school alternativ" på mäsk till sutarmetet: itusågad hästhov lite smält/bränd med blåslampa. Jag känner en äldre herre som fått många fina sutare tack vare denna variant!

Sand/mald lera används främst i strömmande vatten så att mäsket inte driver för mycket med strömmen. Ibland används enbart sand med nån flavor/boost.
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Inom tävlingsmetet mäskar vi mycket med olika leror men även med jord. Mohill (sorkhögsjord) och Terre de Somme (sjölera) och Terre de Riviere (Flodlera) är välbeprövade.

Man använder det när man vill:
                - "transportera" bete, t.ex majs, mask, casters, maggot och framför allt jokers, utan att tillföra annan mat. Det är lätt att mata för mycket.
                - Tynga ner mäsk
                - Grumla vatten

Jorden/leran i sig är ingen attraktor. Komockor å andra sidan kan vara det. De var poplära i tävlingsmäsket några år. Men jag tror att den största förtjänsten var att minska "matigheten" och bara få ner beten till fisken. På en tävling vill man inte att fisken skall äta sig mätt på mäsk, vilket är lätt hänt på vissa vattentyper.

Personligen har jag även använt vanlig matjord men plockat den direkt i "potatisåkern". Det har jag använt rent eller blandat med mäsk (20-30%) eller bara med havregryn, pastoncino, Top Mix brödkluttar eller dylikt. Det fungera utmärk vid de tillfällen man vill mäska hela tiden utan att övermäska. Eller när man vill få ut beten koncentrerat. Ett tips är att alltid sålla före. Då får man det "luftigare" och man kan lättare forma bollar av det. Man kan även fukta lite försiktigt med en blomspruta.
                Senast ändrad av benste; 2007-06-26, 08:49.
                Mete framför allt!
                www.Metetorget.com

Kommentera

Till sutare kan jord vara bra. Speciellt på förmiddagen när solen börjar lysa starkt. Då kan allt som grumlar locka dem att fortsätta äta. Blodmjöl är bättre, men när jag fått slut på mäsk har jag ibland (med framgång) mäskat med jord.
                  "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Här kommer artikeln, tagen från "esox sportfiskemagasinet" nummer 8, 1993
                    Bifogade filer

Kommentera

ollel: GULDMEDALJ till dig!
                      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                      656 svar
                      49 595 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg efc__
                      av efc__

Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
                      17 svar
                      1 832 visningar