Sortera stor sarv från små? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sortera stor sarv från små?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sortera stor sarv från små?

Jag har hittat ett ställe med riktigt mycket sarv här i Kalmarsund. Nackdelen är att det är mycket småfisk men jag är rätt säker på att det finns ganska stora... Största jag har fått hittills låg på 380 gram men jag vill ju ha större!
    Vet ni något sätt att undvika de små sarvarna? Nattfiske? Något speciellt bete? Mäsk? Är flötmete högt upp i vattnet det som gäller eller?

när jag och polaren har kört så har taktiken varit att fånga så mcyket sarv som möjligt, under några timmar fångade vi ca 45 sarvar varav polaren tog en på 660g
    På jakt efter 15+

Kommentera

Jag är världen novis, vet inte ens vad sarv är (vitfisk, som mört kanske?) men kan det inte funka att använda större bete, så inte småfisken rår på den? På samma sätt som karpfiskare typ..

(gör jag bort mig nu?)
      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
      &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

jag brukar ta en storlek 10 eller 8 kamasan wide gape och sätta på så mycket majs som det går typ 3-5st det kruka sortera bort den mesta småfisken. men testa att bara loosefeeda med majs istället för att mäska, testa olika djup och olika tider på dagen.på ett ställle jag fiskar så har jag haft det bästa fisket typ 14-17 så testa på! stora brödbitar kan vara effektivt med typ 2-5cm
        http://blogg.gaddajager.se/#home

Kommentera

Ja, det verkar som att jag får försöka stå ut med småsarvarna då =P Ganska jobbigt med tanke på att de hugger on the drop på 9/10 utlägg... Funderade på att testa med flytande bröd med en stor brödbit som de små inte rår på.
          Tack för svaren btw.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kimbow Visa inlägg
            Jag är världen novis, vet inte ens vad sarv är (vitfisk, som mört kanske?) men kan det inte funka att använda större bete, så inte småfisken rår på den? På samma sätt som karpfiskare typ..

(gör jag bort mig nu?)
            Stora beten är inget hinder för de små asen

Kommentera

ytmete funkar för sarv,, de jagar ofta i ytan! flugfiske skulle kasnke inte vara helt fel om det går för sig?
              På jakt efter 15+

Kommentera

Ursprungligen postat av Kimbow Visa inlägg

(gör jag bort mig nu?)
                tack för kvällens asflabb

Kör med många majskorn på kroken ,då fastnar inte dom riktigt små på kroken iallfall...
                Keep talking about me, You are just making me famous..
                MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
                www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Jag tvivlar på att många majskorn löser problemet eftersom de små fiskarna ändå kommer ta ett av majskornen och simma iväg med, även om de inte fastnar så ser det ju ut som napp och det är tillräckligt irriterande.
                  Nu kanske jag är helt ute och cyklar men att mäska rättså ordentligt så att de stora kommer och tränger undan de mindre sarvarna borde vara effektivt. Jag fiskar inte sarv så jag vet faktiskt inte men när jag metar sutare så brukar sutarna tränga bort småfisken när de kommer in på mäskplatsen.

Kommentera

Bästa är att helt byta plats där dom stora sarvarna trivs.
                    Är precis som för vilken fiskart som helst. Dom stora har sina uppehållsplatser.
                    Småyngel går det att få så gott som överallt av andra arter på vilka platser som helst.
                    Sök dig dit, men kan vara så att sjön inte ger i från sig några bestar hur du än provar. Byt då vatten och forska vidare.
                    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                    656 svar
                    49 587 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg efc__
                    av efc__

Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
                    17 svar
                    1 832 visningar