Flötmete efter abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flötmete efter abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flötmete efter abborre

Vad för tackel är lämpligt?
    Vilken storlek på betesfisken?
    Hur får man lättas tag på betesfisken?
    Dött eller levande agn?

Visa gärna med bilder på tackel osv.
    Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

Mitt tackel ser du här nedan, nylon har jag närmast kroken för att det står bättre emot stenar och dyl. och för att det av någon anledning inte skrämmer fisken lika mycket. Ju längre nylontafs du har destå större rörelsefrihet har fisken (den bör vara levande, död brukar också funka, men man får både mer och framförallt större på levande, du blir förvånad över hur ofta 100-grams borrar tar 8cm döda löjor, men undviker 5 cm levande....

Jag sätter den bakre kroken i överläppen på fisken och den främre precis genom ryggskinnet. Jag väntar i ca 5 s efter att flötet har sjunkit (ibland dras det bara åt sidan för att sen lägga sig, kan ibland vara svårt att se vad som är fisk och vad som är löjan, om du har mycket problem med det, om du tex har större löjor än 8-10cm, använd bara större flöte, jag brukar använda 5-10 cm löjor, om du har högryggad fisk som tex sarv unviker du de mindre borrarna, men du får också räkna med att det tar längre tid för fisken att svälja)

om borrarna är på hugget och du krokar dem djupare än du vill, gör bara mothugg snabbare.
    Fisken brukar svälja med huvudet först, därför har jag krokarna "bakåt", så fäster de direkt vid mothugget

Om du får en massa gädda som biter av linan för dig, använd då något tunt tafsmaterial som tex 15lbs seven strand, abborren brukar inte skygga för tafs...

Jag brukar ta löjorna med mete, toppknutet, 0.10 nylon, 0.7g stickflöte och krok strl 18 med en liiten masksnutt på. förvarar dem i en tiolitershink med en syresättare (ska köpa en liten sump, då kan man bara ha den hängandes över relingen på båten eller från bryggan) löjstimmen brukar gå lite överallt tycker jag, brukar finnas vidbåtplatser där seglargäster lägger till och kastar matrester över bord....
    löja är absolut inget måste, all småfisk går bra, men löja brukar vara mest aktiv på kroken har jag märkt, småabborre är klart sämre är vitfiskar.
    Mask funkar också, men då tar jag 3 st rätt stora maskar på en 1/0 kortskaftad enkelkrok, med ett så stort maskknippe unviker man de minsta borrarna
    Bifogade filer
    Senast ändrad av Foppa; 2003-07-07, 20:28.

Kommentera

Jepp det ovan ser bra ut.. om det finns mycket gädda där du fiskar kan det vara bra med tafs också om du inte vill göra nytt tackel lite då o då..

Snart kommer P-U med sin kastnät-propaganda =)

><(((*>

Kommentera

fungerar darts färdiga abborr mete set bra? jag har det som är till för gädda, och det funkar ´bra för en amatör som mig

Kommentera

darts gäddmete är det inge fel på. gösmete är oxå helt ok så jag skulle gissa at abborr mete fungerar minst lika bra. har det mesta som är med i det setet fast jag har köpt dom separat. fungerar hur bra som hellst
          Bajen forever!

Kommentera

Drar ner o köper ett direkt..
            Vill ha båt!

Kommentera

Jag kör med Darts gösset till metet efter gädda och gös och det är jag nöjd med
              [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

El Crapone, så klart betesfisken tas bäst med Kastnät, vad annars...?
                Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
                Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
                Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Ett bra sätt att få betesfisk är att använda sänkhåv och lägga lite bröd i den. Jag brukar anväda firelinelina till tafs både vad det gäller Aborre och Gös.

Kommentera

Nizze, du vet väl att fireline skavs av lättare än nylon?
                    Jag gillar inte de där färdiga seten, men de funkar iaf

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 951 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76