Hur gör ni med era tackel när ni kör med paravaner vid flötestrolling? flöte, inte flöte? Hade tänkt mig att använda mig av great light-paravaner.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Flötestrolling med sidoparavan?
Collapse
X
-
Kör likadana som med släpspöna. Flöten, gärna Drennans. 1 m uptracetafs 0.68 FC med sänket på, beteslås, sen tafs av antingen grov FC eller stålwire.
Flötena är viktiga som nappindikatorer, tillsammans med baitrunnerbromsen och spötopparna! Har great light själv, fungerar jättebra för att dra ut saker, men de väger 150 gr+. En polare har meckat lite och gjort liknande som väger 30 gr, de är de enda jag kör med nu._______________________________________
De morgenstond heeft goud in de mond
-
Olof förklara gärna mer
Har funderat på detta en hel del själv, fattar dock aldrig hur man gör så att gäddan inte känner motstånd?
Man måste ju ha rullen låst så att den håller paravanen. Räcker det att man ser flötet dyka och sedan vara snabb att kroka?
Beskriv gärna hur man gör och skall tänka på vid napp....så blir jag så
Kommentera
-
kör enbart med paravander, små lätta som får fungera som flöten.. funkar skitbra som nappindikatorer o man slipper ev. trassel då paravanerna hakar i flötesstoppers vid hugg, samt så blir mothuggen sitter bättre än vid, peravan-flötesvarianten.. men det e bara va jag tycker.. pröva dig fram o hitta din egen favorit
I come from a small drinking island, with a fishingproblem.
Kommentera
-
Du kör som sagt med fördel med baitrunner-rullar. Man ställer in baitrunnern så att det precis inte tickar ut lina genom tacklets motstånd.Ursprungligen postat av Deadbait Visa inläggHar funderat på detta en hel del själv, fattar dock aldrig hur man gör så att gäddan inte känner motstånd?
Man måste ju ha rullen låst så att den håller paravanen. Räcker det att man ser flötet dyka och sedan vara snabb att kroka?
Beskriv gärna hur man gör och skall tänka på vid napp....så blir jag så
Vid hugg brukar baitrunnern ryta till, ibland böjs bara spötoppen, eller att flötet går under, som sagt olika vid olika fiskar/sjöar.
Jag öppnar bygeln och tar ur spöet ur hållaren, vevar ner och ev. känner på fisken, berorende på huggets tydlighet, sen feta på med ett rejält mothugg.
Edit: Askungen, vid en sväng, är flötet grymt viktigt då innerparavanen står helt stilla och kan ibland få slacklina, då har man enbart flötet som nappindikator. Hugg kommer gärna när tacklet stannar upp lite._______________________________________
Kommentera
-
Jag kör betestrolling utan paravan och flöte. Jag kör med ca 60 cm lång tafs med tre trekrokar, oftast med propeller eller spinnarsked från gamla Droppenspinnare som roterar lätt i låg fart framför betesfisken.
Två meter upp så blyar jag med päronsänke på gummisnodd. Vikter mellan 20 och 40 gram som oftast.
Jag kör i farter runt 0,8-1,2 knop och när det hugger så lyfter jag ur spöt i lugn och ro. Jag har ej baitrunnerfinktionen ilagd och har bromsen hårt inställd. Jag upplever att gäddan INTE spottar när den klippt en större betesfisk utan simmar med utan större motstånd, därför kan man lyfta ur spöt uatan att kasta sig över det. Sedan klipper du på med ett par rejäla mothugg. Var ute senast i fredags och drog nitton gäddor på betestrolling största på 7.38 kg som klippte en 5hg id. Scenariot ser ofta ut så här: fisken visar oroliga tecken på att något är på G, spötoppen gungar och rycker tills man ser en djup bugning av spöt dvs gäddan har klippt fisken. Sedan står spöt i en djup båge utan ryck från gäddan, jag lyfter lugnt spöt och gör ett par mothugg och fast fisk.
Jag har i princip 100%-igt resultat sedan jag skippat flöten, paravaner och frikopplad baitrunner.
Kommentera
-
Tackar Esox!
Klart intressant läsningUrsprungligen postat av Esox-Lucius68 Visa inläggJag kör betestrolling utan paravan och flöte. Jag kör med ca 60 cm lång tafs med tre trekrokar, oftast med propeller eller spinnarsked från gamla Droppenspinnare som roterar lätt i låg fart framför betesfisken.
Två meter upp så blyar jag med päronsänke på gummisnodd. Vikter mellan 20 och 40 gram som oftast.
Jag kör i farter runt 0,8-1,2 knop och när det hugger så lyfter jag ur spöt i lugn och ro. Jag har ej baitrunnerfinktionen ilagd och har bromsen hårt inställd. Jag upplever att gäddan INTE spottar när den klippt en större betesfisk utan simmar med utan större motstånd, därför kan man lyfta ur spöt uatan att kasta sig över det. Sedan klipper du på med ett par rejäla mothugg. Var ute senast i fredags och drog nitton gäddor på betestrolling största på 7.38 kg som klippte en 5hg id. Scenariot ser ofta ut så här: fisken visar oroliga tecken på att något är på G, spötoppen gungar och rycker tills man ser en djup bugning av spöt dvs gäddan har klippt fisken. Sedan står spöt i en djup båge utan ryck från gäddan, jag lyfter lugnt spöt och gör ett par mothugg och fast fisk.
Jag har i princip 100%-igt resultat sedan jag skippat flöten, paravaner och frikopplad baitrunner.
Undrar bara linlängd och vilket djup du brukar fiska på, 20 resp 40 g?
Brukar köra flötestrolling med död sill på 20-25 cm med propeller, djup på 5-10 m.
Tycker det är svårt att få annat än mört i "stugorna". Du kanske metar upp betet?
Kommentera
-
Kul och mycket intressant. Måste testas!Ursprungligen postat av Esox-Lucius68 Visa inläggJag kör betestrolling utan paravan och flöte. Jag kör med ca 60 cm lång tafs med tre trekrokar, oftast med propeller eller spinnarsked från gamla Droppenspinnare som roterar lätt i låg fart framför betesfisken.
Men låter som om det endast fungerar bra på frivattnet?Gädda, karp och sutare... all the way!
Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!
Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar
Kommentera
-
Jag både metar upp betesfisken och har mörtstuga igång. De bästa betena är större mört, sarv, braxen är mycket underskattat som levande bete och id. Jag förvarar fiskarna i en 60 liters tunna med lock som jag köpt på ÖB. Har borrat ett litet hål i nedre delen av tunnan där vattnet rinner ut sedan har jag duchslangen instucken under locket med en liten stråle vatten som hela tiden fyller tunnan. På så sätt kan jag förvara ca 60 betesfiskar under flera månader. Jag vill ha en storlek på mellan 2-5hg. Större fiskar syns mer rör sig mer under trollingen.
Jag fiskar på mellan 4-10 meters djup. I början på hösten håller sig gäddan i omedelbar närhet av branter eller grynnor. I mindre sjöar där grund saknas är det djupaste hålorna som gäller. Är sjön 3 meter djup och djupaste hålorna är 4.5m så är det där du skall fiska.
När sedan vattentempen krupit under 8 grader så samlas stora stim med betesfisk över de djupaste delarna av sjön, då är det ao att fiska ikring dessa stim. Att betet går på 4 meters djup trots att det kan vara 15 meter till bottnen spelar ingen roll, gäddan finns där. Storsjön i Sandviken är grumlig så linlängderna håller sig på mellan 15-20 meter. Med 20 gram bly så går betesfisken på ca 2 meter, 30 gram ca 4 meter och med 40 gram ca 5-6 meters djup.
Viktigast är att hålla låg fart. Skall ut igen på fredag och söndag återkommer med rapport.
Ha det gäddfreaks.
Kommentera
-
Intressant metod Dennis! Men när man vill ha bra koll på djupet, t.ex vid fiske i grunda sjöar, så är flöten ett måste. Finns inget så störigt som att få sjögräs på mörten när man kör, och behöva veva in och kolla och slita på mörten. Jobbigt att inte veta att tacklet är hundraprocentigt. Men på djupare vatten är din variant säkerligen het!
En nackdel är att man bara kör med två spön? Kör man själv funkar ju två spön, men om man är två så krävs fyra, dvs paravanerna kommer in i leken igen
Senast ändrad av Olof; 2007-10-29, 21:32._______________________________________
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)Äntligen en lite större fisk. Har ni fått några större sutare på kroken i år?1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2025-05-17, 12:24 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
|
656 svar
48 614 visningar