Method-mix - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Method-mix

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kan ju även tilägga att löjmäsk är pinsamt effektivt i methodfeeder, vilket man kan se på resultaten från mitt fiske med löjmäsk som methodfeeder under året
    sigpic

Kommentera

Om man fiskar efter större fiskar så börjar feedern rulla omgående, oavsett om man finjusterat eller inte. Och jag tror snarare att de flyttar feedern när de sitter fast än att de krokas av att feedern flyttar sig, men det är bara tro.

Ursprungligen postat av benste Visa inlägg
      Några hävdar att alla indikationer på mer än någon cm i quivertoppen är självkrokning. När man t.ex fiskar i strömmande vatten är det väldigt effektivt att ha en feeder som precis ligger på bottnen i strömmen och som släpper vid napp. Ha spötoppen nedströms (det blir en liten båge nedströms) och när det nappar får du ett släpp av feedern som krokar fisken. Kan vara lurigt att få till i början och kräver att man har många viktklasser av feeders med sig. Eller att man har feeders som går att justera med vikt.
      "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Ursprungligen postat av Rassie Visa inlägg
        när ni säger methodfeeder med bolt till braxen,, menar ni att köra en hairig då??
        Om du inte proppar kroken full med bete så funkar det bra att fiska tex en 12ans krok ihop med tre maggots direkt på kroken. Personligen föredrar jag att fiska med ett litet hair. Jag knyter då en vanlig knotless knot 4-7cm lång tafs av flourocarbon 0,18mm på en 12 ans krok. Föredrar en krok med rak spets. på hairet trär jag upp 1-3 majskorn och snajsar till det med ett par maggots på krokböjen.

Kommentera

Ursprungligen postat av limnos Visa inlägg
          Det är en myt att det krävs så mycket vikt för att få fiskar att "bolta". Testa med 30 gram, eller kanske 15 - nästa gång...

Oftast blir det "bolt" även när man feederfiskar (alltså vid vanligt feederfiske efter braxen och sådant). Några pill när fisken suger i sig betet, och ett bug när den simmar iväg - då har kroken oftast fäst lite grand och krokningen driver bara in den lite bättre. Oftast simmar de fast sig själva om man inte ids kroka...
          Stämmer jättebra. Men för att bolta mkt effektivare lär ett fast tackel (inte sänkestafs) och kort kroktafs bolta mkt effektivare. Sen beror det såklart på fiskens muns tjocklek om kroken går in hela vägen osv.

Kommentera

Ursprungligen postat av Pallebrax Visa inlägg
            Om du inte proppar kroken full med bete så funkar det bra att fiska tex en 12ans krok ihop med tre maggots direkt på kroken. Personligen föredrar jag att fiska med ett litet hair. Jag knyter då en vanlig knotless knot 4-7cm lång tafs av flourocarbon 0,18mm på en 12 ans krok. Föredrar en krok med rak spets. på hairet trär jag upp 1-3 majskorn och snajsar till det med ett par maggots på krokböjen.
            En del jag känner fiskar typ alla sina majsriggar på hår även matchmete och feeder osv

Jag har aldrig haft ork att testa det, (ofta hugger det ju friskt med tex flötmete) men det lär iallafall inte sänka chanserna till lyckad krokning

Kommentera

Vill du vara lat eller behöver beta på ofta funkar det att montera en liten krok på håret som du sedan trär på betet på. Jag kör ofta det till t.ex. mask om jag har tänkt bolta med den och vill vara säker på att ha krokgapet fritt. Fisken sitter i princip alltid krokad på den större kroken även om det då och då händer att man får småfisk som bara sitter på den lilla.
              Den förste att gå Ad Hominem förlorar

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                En del jag känner fiskar typ alla sina majsriggar på hår även matchmete och feeder osv

Jag har aldrig haft ork att testa det, (ofta hugger det ju friskt med tex flötmete) men det lär iallafall inte sänka chanserna till lyckad krokning
                Jag har fiskat sutare och braxen med hair-rig vid flötmete. Det funkar utmärkt särskilt till större beten. Funkar ju till de fiskar som suger i sig betet och då särskilt när det presenteras liggandes på botten (lyftmetoden). Fick faktiskt en skaplig mört när jag hade 2 kikärtor på håret... boostade för karp!

Det blir dock lite jobbigt och bökigt om småfisken suger ur majsen t ex.
                Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2010-08-10, 09:00. Anledning: Felstavning...
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Intressant.

Ursprungligen postat av Dalis Visa inlägg
                  Vill du vara lat eller behöver beta på ofta funkar det att montera en liten krok på håret som du sedan trär på betet på. Jag kör ofta det till t.ex. mask om jag har tänkt bolta med den och vill vara säker på att ha krokgapet fritt. Fisken sitter i princip alltid krokad på den större kroken även om det då och då händer att man får småfisk som bara sitter på den lilla.
                  Låter som du hittat ett "eget sätt". Eller har du hittat det någonstans?

Hur som, mycket intressant tips.
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av limnos Visa inlägg
                    Om man fiskar efter större fiskar så börjar feedern rulla omgående, oavsett om man finjusterat eller inte. Och jag tror snarare att de flyttar feedern när de sitter fast än att de krokas av att feedern flyttar sig, men det är bara tro.
                    Eller när varenda liten mörtjävel är på feederna och "puffar" för att få sig en liten bit mäsk/mat. Tröttnar ju totalt efter 2utlägg

Håller annars med dig, krokade, simmar iväg och feederna får följa med, sedan är ju frågan, krokade och inte krokade, vart går gränsen...
                    sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Dalis Visa inlägg
                      Den där metoden har jag sett som ilustration på internet nånstans faktiskt Verkar mkt vettig!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                      670 svar
                      50 093 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg efc__
                      av efc__

Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
                      17 svar
                      1 848 visningar