Feeder-mäsk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Feeder-mäsk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
    Skriv lite till... lägg till bilder och vips så kan du skicka Bargman en riktigt najs artikel.

Synd att lägga sådan info i enbart "min" sketna tråd...

Blir så mye mer personligare i en tråd...! Benni kan säkert skriva en sådan(om han inte redan har gjort de nu då)...
    [FONT="Palatino Linotype"]Speci-Matcher[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av benste Visa inlägg
      Hrmmm, Jag skrev världen doktorsavhandling på ämnet igår. Men det det kom inte med För dålig kvalité kanske

Odde, det var klokt sagt om Specimen och tävlingsmete.

Vill bara ta ur Flodeban villfarelsen att det finns tävlingsmetare som försöker fånga småfisk på feeder Inga framgångsrika i alla fall. Det finns betydligt bättre sätt att vinna tävlingar på när det kokar av småfisk. När man feederfiskar på en tävling gäller det till 90% att attrahera och "sortera ut" så att man fångar stor fisk. För specimenmetet gäller det kanske att ta det ytterligare ett steg till. Mäskar man rätt och mycket kommer det förr eller senare stor fisk. Stor fisk tränger undan småfisken. På lite grundare vatten märks det direkt. Det gäller bara att vara ihärdig och kasta om och om igen om det är mycket småfisk inne. Jag tror att det ofta är effektivare än att vänta ut med en degklump för att undvika mindre fisk.

I vilket fall, det gäller att testa sig fram. Snabbt uppsprickande mäsk kan vara effektivt i feedern. T.o.m i väldigt djupa vatten. Framför allt om det är kallt och svårfiskat. När man inte vill övermäska den lilla "spot" där feedern hamnar. Det gäller att testa sig fram. Funkar i vissa vatten. Inte i andra. Personligen använder jag mest mäsk som inte spricker upp helt och hållet vid nedslaget men som sedan spricker upp snabbt.

Jag använder sällan blandningar som marknadsförs som feedermäsk. Jag kör med VIP, Xtasy bream eller Extra bream (torrt). Undantager är VDE feedermäsk utvecklat av Jan V D Schendel. Blandar mäsket lite torrare eller så överfuktar jag det. Det senare att föredra om tror att det kan bli mycket småttingar på plats. Ibland blandar jag i Coco Belgium (kokosmjöl) om det är extra kallt och segt fiske. Blandar gärna in vanillin om det är djupt. Som allt socker binder lite med spricker upp snabbt som ögat i vatten. Även bra när man skjuter mäsk.

Det viktigaste av allt vid feederfiske är som sagt att kasta om och om igen. Max 5 min utan napp. Låter kanske jobbigt. Det är det också. Men lata metare fångar sämre. När det börja nappa så lägg i mer och mer mat (majs, hackad mask,pellets, maggots, casters etc). Får man fart på fisket slutar det oftast med att man fyller feedern med mat och bara pluggar ändarna med mäsk. Då får man inte har för uppsprickande mäsk. Är det riktigt mycket stor fisk och de tömmer platsen på mat, vilket de gör på en kvart, drar vidare.

Jag brukar ha två 2 pints beteslådor. En med mäsk och en med beten. I den ena klipper jag i mask. Sedan lägger jag i majs, döda maggotsar, casters, pellets etc. När jag fyller feedern tar jag först och trycker beten i feedern. Sedan pluggar jag den i mäsklådan. På så sätt vet jag att betena kommer ner där jag fiskar (förutsatt att inte pluggningen är för uppsprickande).

Ett väldigt effektivt bete i feedern är döda maggots. Dels kryper de inte iväg. Dels älskar fisk och de får arbeta lite för att få i sig dem. De blir helt enkelt inte lika lätt mätta som med t.ex majs/pellets. Funkar ypperligt på id, sutare och brax. Jag fryser in maggots i små flaskor. Små Tropicana flaskor är bra. Fyller dem med maggots och sedan med vatten. In med dem i frysen. Tinar på någon timme om man lägger dem utan kork i vattnet. Fryser man dem i vatten ser de lika fräscha ut som levande maggots. Inte långa mörka. Kanske inte spelar roll men jag har fått för mig det. 0,5 liter brukar räcka per pass.

Maggot är dyra i Svenska butiker. Därför är det bra att kika i tävlingkalendern på Metetorget.com. På de större tävlingarna kan man köpa maggots för 80kr/liter. När det är en tävling i närheten så beställer man några lite och fryser ner dem.
      Vad gör kokosmjölet när vattnet är kallt. Långsammare effekt?

Funderat på att beställa från Bosse... Just nu betalar jag 150:- litern...

/Oden Odensson

Kommentera

150kr litern!!!! Du är säker på att det är kokosmjöl och inte senaste rakvattnet från Armani?

Det är främst för att kokosmjöl har låg matighet, är uppsprickande och att det inte molnar så mycket. När det är kallt och dessutom lite färre kräsnare fiskar vill man inte övermata fisken. Så man minskar lite på matigheten i mäsket, har mindre beten i feedern och så kan det vara bra att det faktiskt släpper en del på vägen ner. Det innebär att mäsket sprids ut på ett större område. När det är kallt rör sig fisken ibland långsammare och kommer in lite långsammare i det heta mäskområdet där din feeder dimper ner. Kommer de in "en och en" där feederns slår ner -och du fiskar- finns det risk att de få fiskar som vandrat in äter sig mätta. Sprids mäsket lockar man inte fisken från ett större område, fler fiskar äter av det men det. Det är viktigt att allt inte släpper direkt. Då har du allt mäsket utanför och nedströms din feederplats.

Ps! Ett guldtips är att ha ett waggerspö vid sidan om. Gör några kast och drifta av med wagglerspöt då och då. Man fångar ofta bra mycket fler firrar tack vare att en del mäsk/beten släpper på vägen ner. Klippar du upp feederspöt så mät ut och markera avståndet på land. Sedan mäter du upp samma längd med ett wagglerspö och märker det med en märkpenna eller så klippar du upp även det (om det inte är för storra starka firrar man metar). Glöm inte att kompensera för att du skall göra några vevtag och sänka linan.
        Mete framför allt!
        www.Metetorget.com

Kommentera

150kr litern!!!! Du är säker på att det är kokosmjöl och inte senaste rakvattnet från Armani?

Hahaha, vi pratar ju naturligtvis om maggoten nu, Benni!

Angående Waggler, så går det inte att fiska av men den metoden på de vatten jag fiskar på hösten(pga mye skit på botten)... Skall prova mer med den metoden på andra vatten...

/Johan

Kommentera

Nu börjar det likna nåt...

Känns som tråden "kommit igång" ordentligt nu. Just sådan info jag ville ha.

Det suger att man inte kan läsa sig till sådan kunskap i någon svensk fisketidning.

En fråga till Benste: Slutar metesäsongen för dig överhuvudtaget? (ismete ej inräknat)

Hur länge kör du waggler och feeder?
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Jag använder bara "vanliga" blandningar till mitt feederfiske. Enda skillnaden är väl hur mkt jag fuktar det, beroende på djup och hur stor mäskplats jag vill ha.

Kommentera

Vill bara ta ur Flodeban villfarelsen att det finns tävlingsmetare som försöker fånga småfisk på feeder Inga framgångsrika i alla fall.
                Det får du gärna göra, vi har kanske lite olika åsikter om vad som är "småfisk" och det beror ju givetvis på i vilken situation man befinner sig i. Tycker att småfiskar och feeders ses ihop väldigt ofta i t.ex. tidningar från UK.

Sedan är jag inte helt med på att de stora fiskarna tränger bort de små i alla situationer... Har väl inte så många relevanta ex. att komma med, men har hört det från andra håll också.
                sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                  Känns som tråden "kommit igång" ordentligt nu. Just sådan info jag ville ha.

Det suger att man inte kan läsa sig till sådan kunskap i någon svensk fisketidning.

En fråga till Benste: Slutar metesäsongen för dig överhuvudtaget? (ismete ej inräknat)

Hur länge kör du waggler och feeder?
                  Numera böjar jag den knappt Mindre och mindre mete. Barn, hus, jobb, itackle.... Tidigare metade jag så fort det var isfritt. Det gick oftast att fiska färna i strömkanterna till några bakvattnen i januari/februari. Milda vintrar körde vi tävlingar efter brax. Det har mest blivit feeder de kallaste månaderna. Mest för att man inte kan mäska så mycket och måste hålla ihop fisket.
                  Mete framför allt!
                  www.Metetorget.com

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                  685 svar
                  50 515 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg efc__
                  av efc__

Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
                  17 svar
                  1 862 visningar