Vad jag läst i nordmarks tidning (special tidning , våren 2007 med vinter avsnitt , artiklar om popper fiske , havsöring m.m) så skulle man använda ett bombarda flöte och ca 5 m tafs med flugor som upphängare. Halva tafsen skulle vara i vattnet och halva i "luften". Ett 13 fots spö och det ska gå hur bra som helts.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Flötmete efter havsöring
Collapse
X
-
Om man har ett känsligare och väl nedblyat flöte/bombarda registrerar det minsta rörelse
Angående trassel: långt spö och som någon sa: bromsa upp precis före nedslag. Särskilt viktigt om man har sänke på linan.Mete framför allt!
www.Metetorget.com
Kommentera
-
kan säga att levande nors (om man inte fiskar i ghettot) rockar död nors utan tvekan. har testat med död kontra levande och det e STOR skillnad, men får man inte tag på levande ska man helt klart köra på död.
finns ett reportage i fiskejournalen som heter "Julöring i strömmen". Den artikeln är bra, läs den
// patrik
Kommentera
-
Ärligt, under förutsättning att strömmen är på eller båten driver..Har jag inte märkt någon större skillnad mellan död eller levande nors.. men förutsättningen är att norsen rör sig. Iofs har jag även haft hugg av Hö på död nors i totalt stillastående vatten..
Första vintern med drivande båt i strömmen flötmete/död nors..hade jag och kompisen i genomsnitt på några timmars fiske (ett spö var) hugg på varannan drift typ 8-10 påslag per fisketillfälle..Död strömming är fö oxå helt ok..
Kommentera
-
Det bete de flesta kör på tar ju givetvis mest fisk. Själv tror jag inte det finns något universalsbete. Ett exempel..tidigare från känd bro togs det nattetid på våren fina havsöringar. Alla körde på levande nors. Supermetoden..sedan visade det sig att det under samma tid var kanonfiske med spinnfluga utanför national....Ursprungligen postat av aliosh Visa inläggAlla strömmen kändisar kör med levande nors.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av FlexDagens pass...4 Foton
-
Kanal: Mete - Allmänt
2026-08-26, 17:28 -
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av FlexFösta passet för i år...3 Foton
-
Kanal: Mete - Allmänt