Ngn som har några trevliga tips på mäskning för sutare????? Var söker jag dom???
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
MÄskning???
Collapse
X
-
Sutare söker sin föda oftast på botten. I de sjöar jag fskar dem söker vi, och finner oftast, dem kring stööre näckrosbälten där vi fiskar me flötmete i hålor eller utanför med bottenmete/feeder. Det mäsk som brukar fungera bäst är grova mäsk med mkt majs i, gärna både typ torkad sönderriven till typ mjöl och vanliga. Hampa, blodpulver eller blodpudding, anis, vaniljpulver och smaksättningsmedel till karp typ tutti frutti, jordgubb eller någon annan smak kan du testa. Prova dig fram... Själv brukar jag köra med ett grövre mäsk med antingen blodpulver eller blodpudding i och majs i. Ibland för att få de å stinka lite mer och sötare så har jag i jordgubbspulver...
-
oki...Tack.....perfekt.......var kan jag hitta mäsktips på nätet???? Har du ngt bra ställe att köpa mäsk????? Kan man köpa hampa ngn stans o koka själv????? Har du provat hönsfoder??? Funkar bra på brax.....Sportfiske är en livsstil!!!
Kommentera
-
Precis! Mäsk drickes helst, och då ur dunk!
Socker, socker, socker, jäst o vatten!
P.s. Se tråden om Wacken.Gädda, karp och sutare... all the way!
Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!
Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar
Kommentera
-
Vet inte var du kan hitta msäktips på nätet faktiskt. Kolla runt på olika fiskesajter och butikers hemsidor. Jo, jag vet, blir lite billigare i längden på ställen där man gärna vill ösa ut en del...Originally posted by Pettsson
oki...Tack.....perfekt.......var kan jag hitta mäsktips på nätet???? Har du ngt bra ställe att köpa mäsk????? Kan man köpa hampa ngn stans o koka själv????? Har du provat hönsfoder??? Funkar bra på brax.....
Kommentera
-
Om du vill köpa ready-made så köper du "sutarkung" och blandar i blodpulver, majs (antingen färsk eller torkad) och hackad blodpudding. Att mäska med maggot är det absolut bästa men kräver en hel del maggot (inte gratis alltså). En matta av maggots kan ingen sutare motstå. Ett tips är att blanda döda (kokade snabbt) och levande maggisar. De döda ligger fint på botten medan de levande kryper ner i botten och sutaren får rota fram födan, något som den älskar och dessutom håller man ju fisken kvar på platsen längre. Ett alternativ till döda maggots är kokat ris, då bara kokat ca 5 min, som smak- och färgsätts med boilemixer eller någon form av smakmedel.
Curry är en underskattad sutar-"flavor". Har ibland haft riktiga sutar-race med curry-boastade beten.
Till krokbete kör du majs, mask, räka eller maggot. Om du fiskar med räkor skall du absolut blanda i räkskallarna i mäsket. Sutarna älskar att krossa dessa mot benplattorna i munnen.
Lycka till-----------
<"))))><
Kommentera
-
Peter Larsson: Hur vet du att sutare älskar att krossa räkskallar?
Ge mig ett konkret exempel som bevisar detta.
Vill inte jävlas, bara veta!Gädda, karp och sutare... all the way!
Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!
Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av FlexDagens pass...4 Foton
-
Kanal: Mete - Allmänt
2026-08-26, 17:28 -
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av FlexFösta passet för i år...3 Foton
-