Blev chockad när jag såg på en hemsida att sjön jag fiskar i innehåller sutare. Detta gör att jag måste börja fiska sutare, men jag måste veta hur, jag vet att den ska metas, men inte mycket mer. Var, vilken tid, vilket bete, skriv alla tips ni har!!! Jag har aldrig fått någon eller hört talas om att det finns i sjön förrän nu.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Behöver tips på sutarfiske!!
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av ackeliba Visa inläggBlev chockad när jag såg på en hemsida att sjön jag fiskar i innehåller sutare. Detta gör att jag måste börja fiska sutare, men jag måste veta hur, jag vet att den ska metas, men inte mycket mer. Var, vilken tid, vilket bete, skriv alla tips ni har!!! Jag har aldrig fått någon eller hört talas om att det finns i sjön förrän nu.
Sutaren ska metas på kvällen/skymningen/gryningen. Ofta hugger det bäst fr pm 21-22 tiden (just nu). Bottenmeta eller flötmeta med majs, mask eller räka. Mäska gärna upp en meteplats några dagar i förväg. Ska Du flötmeta så ska agnet ligga precis på botten. Sätt blysänket 2.3 cm framför kroken och ställ in flötet så att blyet ligger precis på botten.När flötet reser sig så ska ett snabbt mothugg göras direkt. Räkna med en bra fight. Bra fiskeplatser är nära näckrosbälten och i gluggar i bältena. Om Du mäskat upp en fiskeplats kan Du ibland se att sutaren är där eftersom det kummer massor av bubblor på vattenytan när sutaren bökar omkring.Hälleflundrafiskare
-
Var har du läst det där?Ursprungligen postat av BBRF Visa inläggSutaren ska metas på kvällen/skymningen/gryningen. Ofta hugger det bäst fr pm 21-22 tiden (just nu). Bottenmeta eller flötmeta med majs, mask eller räka. Mäska gärna upp en meteplats några dagar i förväg. Ska Du flötmeta så ska agnet ligga precis på botten. Sätt blysänket 2.3 cm framför kroken och ställ in flötet så att blyet ligger precis på botten.När flötet reser sig så ska ett snabbt mothugg göras direkt. Räkna med en bra fight. Bra fiskeplatser är nära näckrosbälten och i gluggar i bältena. Om Du mäskat upp en fiskeplats kan Du ibland se att sutaren är där eftersom det kummer massor av bubblor på vattenytan när sutaren bökar omkring.
Kommentera
-
Läst? Egna erfarenheter. Har man dragit några sutare över 2 kilo lär man sig ett och annat...Använd dig gärna av informationen.Ursprungligen postat av KG? Visa inläggVar har du läst det där?Senast ändrad av BBRF; 2008-06-28, 07:59.Hälleflundrafiskare
Kommentera
-
Vi får väl ta en returmatch och då i ett bättre vatten utan äckliga vattensnäckor..;-)Ursprungligen postat av elanen Visa inläggBBRF, dukigt jobbat. Vart nästan metsugen när du beskrev sutarfiske he he.Hälleflundrafiskare
Kommentera
-
Är sjön ofiskad så bör du nog mäska ett antal dagar först i förväg, för att "samla ihop dom". Kasta ut en burk majs några kvällar på raken, gärna i skymningen när mörten gått och lagt sig. Leta upp ett lite grundare ställe, ca 1 -1,5 m, med god vegetation. Klassiska lekplatser för gädda brukar fungera finfint. Majs brukar inte fungera speciellt bra som krokbete om sutarna inte är vana vid det, därför kan det vara klokt att inledningvis använda mask istället. Då slipper du mört och sarv till stor del. Betet behöver absolut inte ligga på botten, men iaf inte mer än 10 cm ovanför. 2-3 cm är det optimala. Dock är ett bete som ligger på botten ochså en faktor som minskar mörtens intresse. Att med flötet "jaga" bubbelmolnen som sutare skapar är väldigt spännande, och gör fisket mer aktivt.
När sutarna är aktiva varierar väldigt mycket från sjö till sjö, men kvällar från 18 till 22, samt morgontimmarna är i regel hetast.
Är sjön ofiskad kan du få ett mycket trevligt fiske då sutarna i ofiskade vatten är väldigt lättfiskade så länge man gör "rätt". Ha det så kul!
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av FlexDagens pass...4 Foton
-
Kanal: Mete - Allmänt
2026-08-26, 17:28 -
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av FlexFösta passet för i år...3 Foton
-
Kanal: Mete - Allmänt