Finns det några bra vatten med rimmlig chans på en regga där man får meta harr? Flugfiske är inget som lockar mig. mvh David lannetoft
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
mete efter harr
Collapse
X
-
När jag var yngre gick jag ofta med sexmeters långspö med rulle och metade längs ån vid vår fjällstuga. En rätt stor krok med ett bly en bit ovanför, och så svingade man bara ut kalaset lite uppströms och följde strömmen neröver. Nappen såg man på spötoppen. Kan intyga att mask är vansinnigt effektivt på harr (och öring för den delen). Fisk av alla möjliga storlekar nappade, men vanligast var matfisk. Därefter har jag slutat meta och håller bara på med flugfiske. Numera är man glad för 3-4 fiskar på en kväll.
Fisket har dock blivit sämre i ån och det beror inte på maskmete då detta är förbjudet sedan ett par år tillbaka, anledningen är istället ett väldight hårt fisketryck. Sitter man på verandan en dag kan det gå förbi 10 flugfiskare och en hel sommar med det fisketrycket sätter naturligtvis sina spår, även om de flesta kör hullinglöst och C&R.
Kommentera
-
Mask eller ej hm..Ursprungligen postat av Push-Up Visa inläggLätt 90% av dem som är metare efter harr och öring i norr har inte en susning om hur bestånd snabbt kan dessarmeras med mask. Om vi hade två identiska vattendrag där det ena endst var fluga och det andra var mete skulle ni nog förstå ganska snabbt vilket som är att föredra för att bevare ett vatten för framtiden med intressant sportfiske.
Med inställningen "man kan förstöra/desarmera" ett vatten med fluga oxå är ni enligt min mening ute på hal is. Dett till den grad att det nästan gör mig mörkrädd.
Maskfiske skall förbjudas i alla vatten som är mindre än de stora huvudälvarna.
I de små vattendragen, kan fisken aldrig gömma sig och kan efter otaliga personers nötande inte motstå en mask.
Dörför ska artificiella beten få sin plats för där krävs sportfiskaren på sin gren som gör att det kallas sportfiske.
Det är ingen sport att kasta ut ett flöte, kula, bombarda i ellet litet vattendrag där fisken till slut tar masken oavsett "sportfiskarnas" fina krokar och C&R anda eller amatören med långa släplinor, kassa krokar och noll kunskap i släppande.
Senaste besöket i Åbyälven, vi alla åkrökar nära vägen fann jag maskburkar vid vattnet eller i soptunna, fann jag inte det så fann jag klykor. 2 kvällars fiske och otaliga kilometers fiske var största harren 250gram. Urvackra miljöer, fantastiska höljor där det lutar grov fisk. Men i helvete att det blir någon storlek när ingen får chansen att leva mer än några år.
För mitt eget intresses skull, pratade jag med lokalbefolkning, butiker och ngn vid vattnet. Största harren de visste om under vår sommar låg på pinsamma 7hg.
Dem fiskarna som i alla fall kunde dra lite i spöt, fick jag när jag kom så långt bort att latmetarna troligtvis bara fiskar där ngn gång då å då.....
Ett exempel när jag testade effekten med mask själv i Bekkejokk. En fin fin nacke efter ett sel gav ingenting efter flertalet flugbyten och nötande; "det måste stå fisk här".
Polarn hade en burk mask i väskan och vi sade, fan vi måste kolla om det finns ngt här. I den nackens bakvatten stod det 6 harrar mellan 4-9hg, Om alla som besökte den nacken gjort samma sak under en sommar, skulel jag tippa, en till 3 besökare per vecka, 2-3 besök där varje vecka........ om inte dem tas till käk kommer ngn stryka med på hantering, krokning osv. Ekvationen ser positiv ut för framtiden???
Små vatten; mask, ja eller nej?
Känns inte riktigt som det har någon större betydelse när lokal befolkningen kör med s.k. flytnät!
Flytnät är ett nät som man sätter mellan två båtar & spärrar av älven sedan é de bara & köra & håva in fisken. Nu är det lax man é ute efter men kan tro att en & annan harr slinker med.
Detta är total förbjudet men det struntar både polis & lokal befolkning i.
Varje sommar jag varit uppe vid Torne älv de sista 15 åren är det samma visa.
Poängen är den: kan man inte komma till rätta med flytnäten så....ja....
Kommentera
-
Om mete efter harr förbjuds i alla mindre rinnande vattendrag, vart ska då folk som vill meta Harr i mindre vattendrag ta vägen. Måste man flugfiska för att ha rätten att fiska harr i mindre vattendrag? Visst tar harren masken om man bara nöter tillräckligt länge, men så fungerar väl även flugfiske. Jag utövar en hel del gråfiske efter id och abborre i Mörrumsån och jag har vid ett flertal tillfällen varit omringad av nötande flugfiskare. Deras filosofi har ofta varit : Lägger jag bara tillräckligt mycket tid så kommer den stora laxen/havsöringen hugga!
Tid är nyckeln till framgång inom mycket fiske. Mask får ej användas för att det är för effektivt, snacka om konstigt resonemang. Ska man börja välja de mindre effektiva metoderna i sitt fiske når man inga framgångar. Att ta stor fisk är många gånger svårt nog även om man använder de effektivaste metoderna. Att det skulle vara osportsligt att meta i mindre vattendrag håller jag inte alls med om. allt handlar ju om var man sätter sitt mål. Visst kan man dra mängder av id när man står o fiskar i mindre åar på lekfisk, men är det 3 kilosid man vill ha är det knappast lätt längre. Då är det i högsta grad sport! De flesta flugfiskare jag känner brukar använda den fluga de tror är effektivast för stunden. Skulle detta oxå vara osportsligt? Tänk om det skulle anses osportsligt att använda flugor som är immitation av fiskens naturliga föda. Vill man göra det svårt för sig kan man ju fiska med en immitation av något fisken aldrig ätit
Jag kan köpa att man reserverar några vatten för flugfiskare men att man skulle ha metförbud i samtliga rinnande harrvatten e ju helt befängt!
Kommentera
-
Nu tror jag du reagerar på ett sätt som inte är relevant i samanhanget.
Det handlar om vad ett vattendrag tål i uttag utan att dessarmera bestånden. Som 08 ser jag potentialen i vattendragen. Men som Norrlänning är de säkert vana att det är sönderfiskat och harrpinnar är ett vanligt normalt inslag i faunan.
Fiske som utgör ett för efffektivt och dessarmerande är inte sportfiske, låt gå för dem som kan ocj klarar av detta med fina krokar och snabba mothugg. Men det klarar itne 95% av folket av.
En imitation är något du försöker immitera så nära ursprungsfödan som möjligt, bind en mask och kör på, det tycker jag är helt ok. Är det trögt och du orkar så i samma håla 10 timmar med din maskimmitation så är duvärd varje hugg du får, men var snabb, fiskar sväljer inte immitationer.
Nej vi ska inte välja mindre effektiva metoder; vi ska välja sportfiske med artificiellt bete i detta sportfiske.
Jämför inte Idar, braxar och andra vitfiskar som går upp för lek några veckor om året med fisken som simmar i fjäll/norrlandsälvar, dvs harr och öring.
Jag tycker det är förbannat synd att så fina vatten är så sönderköttade av maskfisket.Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se
Kommentera
-
Ok. jo jag kan förstå att man inte vill ha sina harrvatten sönderfiskade men samtidigt måste det ju finnas utrymme för även mete efter harr. Kan tänka mig att mete efter stor harr kan vara en riktig utmaning för många inbitna metare. Regler som tex att all fisk ska återsättas kanske kan få bort de mindre kunniga sportfiskarna vars största mål är att få fisk i frysen, i era harrvatten?
Tycker det är synd när metet som är på stor frammarsch ofta får stå tillbaka pga flugfiske o spin . Här i skåne och blekinge har vi mängder med fina åar som vi metare inte får beträdda pga havsöringfiske. Det går grym mört och id i ett flertal av dessa åar, men vanligtvis råder totalt metesförbud med motivering att folk kommer försöka tjuvfiska havsöring o dylikt. Det hade inte varit några problem att kombinera dessa typer av fiske. För specimenfiskare är havsöringen i åarna tämligen ointresant. Det finns med andra ord massor med vatten som specimenfiskare inte ens får beträdda trots att åarna har rekordpotential . Specimenfisket är troligtvis den störst växande typen av fiske idag. Karpfiske håller tex på att gå från att vara ett lite udda fiske till ett folkligt fiske. Sortimentet av metprylar har ökat lavinartat och utbudet är stort i de flesta butiker Överallt hör och ser man de framgångriskaste metarna på tex butikershemsidor osv. Till och med Sportfiskarna som vanligtvis varit usla på att föra fram metet, har nu en Hall of fame där de största sportfiskarna i Sverige presenteras. Nästan alla svenska rekord är en produkt av målinriktade specimenfiskare. Det är väl egentligen bara de svesnka sportfisketidningarna som inte riktigt har hängt med. Här är det fortfarande alldeles för lite om mete i proportion till fiskets storlek i övrigt. Men även dessa tidningar har börjat vakna.
Trots detta får specimenfisket nästan alltid stå tillbaka och trippa på tå för att ens få en chans i många vatten. För att ta ett exempel så har vi Mörrumsån. Denna å hyser förutom lax och öring en enorm potential på vimma abborre id, sik färna osv. Skulle vara intresant o se vad som kommit upp om specimenfiskare fått tillåtelse att meta på hela sträckan. Som det är nu är det ytterst begränsat och man blir i regel bemött som om det man sysslar med är det mindre "fina" fisket. Nu har möjligheten att lösa metkort i A-zonen även försvunnit så det unika vimmafisket är stängt för allmänheten.Tråkigt, med tanke på att vimmor på över svenskt rekord kommit upp vid elfiske. När ska även fiskevårdsföreningar som har hand om åarna längs kusten ta av skygglapparna och se värdet i metet? Att få tillgång till tex mörtfisket på sydkustens åar är som det ser ut nu bara en drömm i för många hunters. Hade lite mörtfiske verkligen stört havsöringsfisket. nog hade det gått och samsas?
Kommentera
-
Fast ditt resonemang handlar inte om fiskemetod. Ditt resonemang handlar om vilka som fiskar i vattnet.Ursprungligen postat av Push-Up Visa inläggNu tror jag du reagerar på ett sätt som inte är relevant i samanhanget.
Det handlar om vad ett vattendrag tål i uttag utan att dessarmera bestånden. Som 08 ser jag potentialen i vattendragen. Men som Norrlänning är de säkert vana att det är sönderfiskat och harrpinnar är ett vanligt normalt inslag i faunan.
Fiske som utgör ett för efffektivt och dessarmerande är inte sportfiske, låt gå för dem som kan ocj klarar av detta med fina krokar och snabba mothugg. Men det klarar itne 95% av folket av.
En imitation är något du försöker immitera så nära ursprungsfödan som möjligt, bind en mask och kör på, det tycker jag är helt ok. Är det trögt och du orkar så i samma håla 10 timmar med din maskimmitation så är duvärd varje hugg du får, men var snabb, fiskar sväljer inte immitationer.
Nej vi ska inte välja mindre effektiva metoder; vi ska välja sportfiske med artificiellt bete i detta sportfiske.
Jämför inte Idar, braxar och andra vitfiskar som går upp för lek några veckor om året med fisken som simmar i fjäll/norrlandsälvar, dvs harr och öring.
Jag tycker det är förbannat synd att så fina vatten är så sönderköttade av maskfisket.
Är bra stor skildnad på någon som går ner och metar med målet att plocka upp fisk, och någon som går ner och metar för att fånga en stor harr och släpper tillbaka allihopa. Det kan du inte förneka.
Vill man med flugutrustning bonka sönder alla harrar man får finns det heller inga gränser för hur illa det kan gå. Problemet är inte om huruvida personerna håller i metspön eller flugspön, problemet är vilka som håller i spöt.
Kommentera
-
Specimendave, absolut inte emot specimenmetet, är själv en meteälskare. Men det går fortfarande inte att jämföra metet efter mörtar, idar osv i sydländska åar med man ur huse husbehovsmete efter harrpinnar i norrlandsälvar.
SG, både ja och nej. Även om alla specimenrävar skulle meta efter harrar skulle det ta mångt mer skada än önskat. Det är en skör fisk och den tål inte samma behandling som en Id eller brax.
Men samtidigt skulle inte specimenfiskarna husera där för det är helt ointressant då det är sönderköttat och fisken får aldrig chansen att växa över ett par hekto. Fisken lever sitt liv många gånger i samma bakvatten, hålor och höljor, sånär på skiftningar i vattenståndet. En id, mört, brax i sydlänska åar rör sig mycket mer och är INTE attraktiv föda och förblir inte samma intresse.
Nej till mask i alla Norrländska åar och mindre älvar. Det skulle gynna alla som önskar fisak efter lite större fisk. Det är förbjudet i fjällvärlden, och det bör förbjudas i skogen oxå. Fisken är lika skör där.Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se
Kommentera
-
Härligt. Hur mår fisken i Tjounajokk då? Som saknar läppdelar? Allt fiske tär på bestånden. Att hävda annat stämmer inte. Men saken kvarstår att man kan fiska på harr med mete som metod utan att tära mer på beståndet än om man fiskat med fluga.Ursprungligen postat av Push-Up Visa inläggSpecimendave, absolut inte emot specimenmetet, är själv en meteälskare. Men det går fortfarande inte att jämföra metet efter mörtar, idar osv i sydländska åar med man ur huse husbehovsmete efter harrpinnar i norrlandsälvar.
SG, både ja och nej. Även om alla specimenrävar skulle meta efter harrar skulle det ta mångt mer skada än önskat. Det är en skör fisk och den tål inte samma behandling som en Id eller brax.
Men samtidigt skulle inte specimenfiskarna husera där för det är helt ointressant då det är sönderköttat och fisken får aldrig chansen att växa över ett par hekto. Fisken lever sitt liv många gånger i samma bakvatten, hålor och höljor, sånär på skiftningar i vattenståndet. En id, mört, brax i sydlänska åar rör sig mycket mer och är INTE attraktiv föda och förblir inte samma intresse.
Nej till mask i alla Norrländska åar och mindre älvar. Det skulle gynna alla som önskar fisak efter lite större fisk. Det är förbjudet i fjällvärlden, och det bör förbjudas i skogen oxå. Fisken är lika skör där.
Man kan ju undra varför isåfall spinnare är tillåtet i så många vattendrag? SPeciellt med tanke på att en trekrok skadar harrens mjuka mundelar bra mkt mer än en stl 10 kamasan wide gape...
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
|
670 svar
50 121 visningar
1 gilla
|
Senaste inlägg