Jag tror inte att det finns nån fiske-polis som åker runt och kollar om du metar med levande agn :/
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
live bait legalt eller inte???
Collapse
X
-
-
Nu fattar jag inte längre varifrån Revingehed kom....
drog någon en parallell mellan levande betesfisk och att nötkreatur inte behöver ligghall?
Hursomhelst när vi ändå är på denna diskussionen, känner fiskar smärta eller inte?
Jag antar att svaret är ja, men av de "gammla" har man hört nej....
Kommentera
-
Äh, Revingehed kom väl upp här som ett exempel på kontroversiella beslut från Djurskyddsmyndigheten... vi glömmer det nu.Ursprungligen postat av pasavis Visa inläggNu fattar jag inte längre varifrån Revingehed kom....
drog någon en parallell mellan levande betesfisk och att nötkreatur inte behöver ligghall?
Hursomhelst när vi ändå är på denna diskussionen, känner fiskar smärta eller inte?
Jag antar att svaret är ja, men av de "gammla" har man hört nej....
Frågan om fiskar känner smärta är intressantare. Man kan ju egentligen inte alls veta vad någon annan varelse känner. Djur kan inte heller berätta hur de upplever saker och ting. Men katten skriker när man drar den i svansen och masken kråmar sig när man sticker kroken i den. Fisken kämpar emot när vi fångar den. Så nog känner de nånting, och jag gissar att det gör ont. Jag tror också att det är en välgrundad gissning.
Kommentera
-
Läste på en engelsk nättidning om en engelsk vetenskaplig utredning som kom fram till att fiskar inte verkade känna smärta i munnen.... men det låter lite skumt. Annars är väl det enda "logiska" som tala för att en krokad fisk inte känner så mycket smärta just att de kämpar på så
Men som sagt var: hur smärtförnimelsen är för andra arter är svårt att svara på. Vi vet väldigt lite och drar ofta felaktiga slutsatser. Det var inte så länge sedan man opererade bebbar utan bedövning (det är ju dessutom inte helt riskfritt och svårt att bedöva småttingar). Man hävdade att deras känsel (nervbanor) inte var utvecklar och att de inte kände något eftersom de inte reagerade som äldre individer.
Jag vill inte moralisera på något sätt men jag har faktiskt med åren fått svårare och svårare att sätta levande fisk på kroken. Likaså att döda fisk jag inte vet kommer att ätas upp (t.ex pimpeltävlingar). Mottsägelsefullt nog har jag inga problem att vare sig agna med larver/mask som att dränka 4liter maggot på eller något kilo mask på en tävling.Mete framför allt!
www.Metetorget.com
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
|
656 svar
49 497 visningar
1 gilla
|
Senaste inlägg