Spö (duger med en 10-fots gäddpåk), rulle (som rymmer ett par hundra meter 0.38 lina) och en stor håv. Avkrokningsmatta får man nog anse vara ett krav också! Du kan flötmeta karp med majs som bete - det går att hålla det på en enkel och kostnadsmässigt rimlig nivå. Risken är att du blir "hooked on carp" om du får en .... och då kan det bli dyrt :-) LYCKA TILL!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hemlighets makeri runt karpmete?
Collapse
X
-
m@
Personligen tycker jag karpmete känns lite absurt, man fiskar ofta på individer som t o m har namn. Känns inte precis som devisen "mete - det naturliga fisket" direkt. Regnbågsfiske känns oxo väldigt onaturligt. Men smaken är väl som baken, d v s delad. Själva får dom väl hålla på att fiska efter Mimmi och känna sig tillfreds när hon åker upp för vilken ordning det nu kan tänkas vara.
Kommentera
-
m@ jag kan hålla med dig. mest absurt blir det när man hör karpfiskare baktala regnbågsfiskare... men faktum är att nu börjar det finnas så pass mycket vatten att man inte behöver nöta på samma fem fiskar i en och samma sjö. På sätt och vis är jag glad att jag inte har något karpvatten "runt hörnet"...-----------
<"))))><
Kommentera
-
Peter Larsson:
Nu tänkte jag bryta ämnet totalt tänkte jag
Vad jag har förstått så är du karpfiskare, därav en hel del dyra prylar.
Har du gjort någon dyr resa ner till Rumänien, Frankrike eller dylikt?
För jag menar, har man sådana möjligheter så är det ju ingen Mimmi i Mörtsjön som man ska behöva och sitta att nöta på en hel sommar i förhoppning om att hon gått upp 50 gram.
Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.
Kommentera
-
Jag har fiskat karp i England, Spanien, Frankrike och Rumänien men det blir aldrig riktigt samma feeling som att fiska i Sverige. Visst blir fiskarna större men på vissa platser sitter löjligt nära varandra och lite av fiskets tjusning är tystnaden och naturen. Givetvis finns det oerhört fina vatten där man kan fiska mer ostört även ute i Europa men exempelvis i England får man nästa sitta i knäet på swim-grannen om man har otur.
Man ska inte förakta de som har haft turen och skickligheten att fånga Mimmi eller Musse i Mörtsjön. Fina fiskar som är långt ifrån lättfångade. Att vissa dessutom lyckas flera gånger på ett år är värt att gratulera!-----------
<"))))><
Kommentera
-
Hooked betyder krokad dvs. att man fastnar för karpfiske.Originally posted by christian
och hookt menas med vad? är lite trög :P
NÅgon osm vet om det finns ett bra karp vatten i Lund/malmö trakten??Allt eller inget är min filosofi!
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
|
687 svar
50 782 visningar
1 gilla
|
Senaste inlägg