Mäskning- hampa - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mäskning- hampa

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mäskning- hampa

Har hört att hampa ska vara bra till mäsk för sutare,karp.
    Hampa säljs i olika fiskeaffärer men nu är det så att jag såg i ett reklamblad att lantmännen sålde hampafrön till ett betydligt billigare pris.

Fungerar lantmännens hampafrö och är det några skillnader mellan deras och fiskeaffärers frön?
    ...går under namnet "Fiskarn"

Lantmännens funkar, MEN du måste blötlägga och koka alla partikelbeten inkl. hampa. I sportfiskebutiken kan du köpa färdigpreppad hampa som dessutom är smaksatt. Det är smidigt om man inte fiskar massor, men ska du nöta under lång tid så köp Lantmännens och smaksätt med chili, anis eller ngt annat skoj!!

Kom ihåg!! Koka dina beten, annars är de för hårda och sväller i fiskens mage!!
    SKÅNELAINEN SINAPPI

Kommentera

Eller så blötlägger du och koker, hampa luktar hampa och det gillar fisken. Här finns en artikel om partikelbeten: http://www.svensktmete.se/art.php?postID=44
      sigpic

Kommentera

Ok, tack så mycket.

Tänkte mäska med hönsfoder, hampa, socker, majs, doftämnen och boilies(egna). Billiga ingredienser så jag kan mäska rejält eftersom där jag fiskar finns mängder med vitfisk och en hel del sutare och några karpar.

Mäsket borde väl fungera?
        ...går under namnet "Fiskarn"

Kommentera

Tror de flesta i sverige som fiskar med hampa använder den från lantmännen. Jag har gjort det mkt och det funkar bra. Måste prepareras som sagt, som alltid när det gäller torra partikelbeten.

Kommentera

Lantmännen hampa är lika bra som annan hampa. Bara den är hyfsat färsk.

OM det behöver preppareras beror på vad du skall ha det till. Behöver t.ex inte kokas om du skall mäska med det i en mäskblandning. Då är det bara att mala "råa" korn. Utmärkt ingrediens i mäsk till t.ex mört, id men även till brax och karp.

Men om du skall mäska med hel hampa så bör de kokas. Precis som det redan nämnts kan man blötlägga hampan för att korta koktiden. Om man skall mäska med det så behöver du inte få perfekt koktid men om du vill ha det som bete bör du vara mera noggrann och koka till de precis börjar spricka upp.
            Mete framför allt!
            www.Metetorget.com

Kommentera

jag köpte hampafrö på ica Maxi 2,5 kilos påsar för 49 kr påsen. Billigare än på Granngården.

Kommentera

Låt hampan lukta hampa !
                Keep talking about me, You are just making me famous..
                MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
                www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Hampa är bra, men jag brukar vara försiktig och inte ha i för mycket, känns som att man väntar längre mellan nappen om man mäskar med mycket hampa. Då speciellt i sjöar där dem verkligen går igång på det. Men inehåller sjön vitfisk och annat som man ej vill ha under riktat karp eller sutare fiske så kan hampa vara ett måste, då oftast mindre vitfisk gärna går igång på hampa.
                  go fishing

Kommentera

Och med andra ord, så då kommer små fisken gå loss på hampan och andra mindre partiklar och låta boilies osv vara ifred. Detta har iaf jag märkt flera gånger.
                    go fishing

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                    687 svar
                    50 921 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg efc__
                    av efc__

Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
                    17 svar
                    1 875 visningar