Erfaren? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Erfaren?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Erfaren?

hej tänkte höra om det är nån som fiskar mycket bottenmete med boilies efter sutare, och om det är överlägset bättre än annat eller är det sämmre.
    Är det nån som är erfaren?

I 99% av alla vatten är det klart sämre, det gäller inte bara på sutare, utan även karp. Antorpa är ett undantag(för fallet sutare), men efter alla mäskkampanjer där så är nog boilies vanligare än den förr vanligaste naturliga födan. Men boilies har ju några väldiga fördelar, inte bara det att den håller småfisken borta. De är också förhållandevis tunga, vilket medför att fisken lättare krokas då den spottar. Kroktafsen behöver alltså inte sträckas. Så kan man få fisken att vänjas vid boilies så kan dessa fördelar utnyttjas.

Kommentera

okey, tack så mkt!

Kommentera

99% är nog väldigt överdrivet......

Kommentera

Ett bra videoklipp på boltning av karp med majs. Endast en karp (vad jag kan se) fastnar utan att kroktafsen sträcks.

Med boilie som bete hade denna andel förmodligen varit betydligt större.

Kommentera

Du har helt klart en mening i det du säger, boilies krokar ofta bättre pga tyngden...men vad händer om du kör ett balanserat bete då, då borde ju fördelarna med tyngende försvinna, eller?

Känns lite konstigt att du rekomenderat majs som överlägset till bottenmete när du sen skriver inlägget nedan med alla nackdelar.....Tror personligen det kvittar vilket av dem du kör om man ser det ur "krokningsperspektivet" är ju bara och trixa med olika riggar om man skulle missa mycket fisk så löser det sig nog

Kommentera

tack så mkt

Kommentera

Jag vet inte hur du läser eller om du bara ska vara dryg. Var exakt har jag skrivit att majs ska vara överlägset? Jag har fiskat i många vatten och en erfarenhet jag har är att majs i princip är värdelöst i ofiskade vatten. Det krävs mäskkampanjer med majs för att vänja dom vid detta. I ofiskade vatten är mask alltid mitt första val. Här är majs värdelöst, och boilies förmodligen inte bättre.

Och ja, ett balanserat bete krokar väldigt dåligt så till vida att inte linan sträcks. Detta brukar man kunna åtgärda genom att göra kroktafsen väldigt kort, typ 6-10 cm.

Kommentera

Jo man kommer ju lätt undan problemet genom att minska taflängden, hade de gjort det i filmen så hade de nog krokat fler fiskar....

Jag vet inte vem som är "drygast" eller "yrast" men jag fattade det som att du skrev att majs är bäst i 99% av fallen.....Ber om ursäkt om jag missupfattade det....

Kommentera

Prova att använda två spö på samma mäskplats nästa gång du fiskar sutare i ett ordinärt vatten. Ett med majs och ett med boilies. Sen kan du utifrån det avgöra om du vill köpa boilies för hundratals kronor eller burkmajs för 4.90:-. Grejen är den att alla beten blir uttjatade, och att variera sig ger bäst resultat.
                    Peace!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                    697 svar
                    51 976 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg efc__