Hur lång tid - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur lång tid

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur lång tid

hallo
    Har lite frågor kring mäsk till sutare.
    vilken sort mäsk ska man ha?
    kan man göra den själv med majs, ströbröd, boilies och smaker från det man tänkt fiska med?
    hur lång tid innan fiskepass bör man mäska i ett ofiskat vatten?
    hur ofta ska man mäska innan fiskapass och under fiskepass?
    och även om ni har några andra bra tips om mäsk till sutare.

tack på förhand.

Ursprungligen postat av fiskar_jasse Visa inlägg
    hallo
    kan man göra den själv med majs, ströbröd, boilies och smaker från det man tänkt fiska med?

tack på förhand.
    Hej!

Jag har också etablerat 2 nya fiskeplatser i ett fiskevatten, fast det var ett fiskat vatten. Men man har inte fiskat på de platserna som jag etablerade pga mkt växter vid kanten.

Jag har inte experimenterat med egna mäskblandningar men jag använde mäsk avsatt för karp och mört. Jag tillsatte majs, ströbröd, maggots, mask och diverse flyttande tillsatser (för stor karp, mört, scopex). Ibland blandade jag lite vetekorn kokt i sött vatten. Men inte för mkt pga vetekorn mättar snabbt.

Det går att göra eget mäsk men du skall kunna vara i stånd att hitta en blandning som inte mättar fiskarna fort. Annars du får inga napp. Ibland blandar jag tom. jord i mäsket.

Jag mäskar 4-6 apelsinstora mäskbollar 15min innan att jag börjar fiska. Efteråt underhållmäskar jag med mäskbollar stora som en valnöt varje 2-15 min beroende på hur mkt fisken nappar: inga eller få napp underhållmäskar man med stora intervaller, napp varje minut underhållmäskar man varannan kast.

Jag började direkt, med att fiska på den första platsen, utan att förmäska innan. Responsen blev inte så bra men jag fick ganska bra med fisk. I slutet av fiskepasset hade jag lite mäsk kvar och jag kastade allt på platserna där jag fiskade (jag fiskade med 4m och 6m långspö). Detta repeterades några gånger och nån enstaka gång mäskade jag utan att fiska. Efter några veckor fick jag ett fiskepass som jag har svårt att glömma: minst 22-25 kg på 5 timmar. Ok, jag fick mkt små fisk men jag fick också några stora braxnar, sutare, abborrar och mörtar. Detta var i sept 2007.

I april 2008 fick jag uppleva ett annat fint fiskepass: 13 fiskar varav 10 sutare och 3 braxnar. Ingen fisk under 800 gr och den största var en sutare på 2,4-2,5 kg. Totalt blev det 18 kg på 9 timmar.

Det som jag vill säga är att om du hittar en plats där fisken trivs och om du mäskar någorlunda ofta du kan få en jätte fin fiskeplats. Fiskarna behöver tid att lära sig men om du inte väljer en plats där de trivs, etableringen blir trögare och med magert resultat. Jag menar att du skall hitta en bottenstruktur som gör det naturligt för fisken att söka föda där: en håla, en bottenhylla (alltså en platå), etc. Hittar du ingen sådan bottenstruktur du får flytta runt och söka. Man söker efter bottenstruktur genom att loda med flöte och lodsänke.

Börjar du etableringen på våren kan du få igång din fiskeplats på mindre än en månad om du fiskar minst 2-3 ggr i veckan.

Allt som jag skrev här är inte komplett och det är på mitt sätt. Kanske andra gör annorlunda. Vad vet jag.

Sktifiske!
    Tight lines!
    CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Ursprungligen postat av fiskar_jasse Visa inlägg
      hallo

tack på förhand.
      Du kan absolut göra eget mäsk. Keep it simple är alltid ett bra ledord. Ta det lugnt med ingredienser i början. Börja enkelt och ändra efter hand.

Börja med vanligt röstat bröd och lite vanillin. Eventuell något av följande eller en kombination av dem för att mörka mäsket (sutare går gärna på mörka bottnar): blodpulver/karamellfärg/jord/mäskfärg. Viktigt om du mäskar mycket. Annars tycker jag att det räcker med 1 kg mäsk räcker bra. Späcka det med majs och skjut mera beten med en bella/kaströr.

En kommer rekomendera hönsfoder etc. Det är poppis men jag tycker det inte är lika effektivt. Du behöver faktiskt inte använda "groundbait" utan ofta räcker det fullt gott att loosefeeda t.ex majs/boilies/hampa. Men min erfarenhet är att mäsk snabbar upp processen, dvs det kommer in fisk snabbare på platsen. Speciellt på relativt ofiskade vatten.

Hur länge och hur mycket man behöver mäska beror på en mängd olika faktorer. Bl.a hur "rätt" du sitter i förhållande till det område där sutarna naturligt rör sig. Normalt räcker några få dagar. Ibland behövs det inte alls. Testa med två dagar.
      Mete framför allt!
      www.Metetorget.com

Kommentera

Nu kommer hönsfoderinlägget ;D

Nejdå. Men som benste säger tror jag i kortsiktig mäskning inte att hönsfoder är lika effektivt som ströbrödsblandningar.

Jag tror dock att hönsfoder kan hålla kvar fisken länge och är nog mer lämpligt om man tänkt köra längre pass eller mäskningskampanjer. Alternativt kan man ju späda ut brödblandningar med hönsfoder för att minska kilokostnaden. Om det skulle behövas.

Hönsfoder och brödmäsk beter sig inte likadant. Det är egentligen 2 helt skilda typer av mäsk.

Det var längesen jag använde foder. Men visst funkar det. Det är ju framförallt billigt.

Kommentera

okey tack för alla svaren.
          men hur lång tid innan fiskepass bör man mäska och hur ofta?
          t.ex. 2 veckor varanan dag eller nått sånt?

Kommentera

Det räcker oftast att mäska en gång om dagen i två dagar i rad. Det bästa, tycker jag, är att mäska samma tid som du har tänkt att fiska. Helst när det är "prime time" för sutare. Dels präglar du fisken att äta just då, dels minskar risken att platsen "damsugs" av annan vitfisk.

Det räcker oftast med två dagar i förväg. Desto mer brax, mört och sarv det är i området, desto mera mäsk/mat går det åt.
            Mete framför allt!
            www.Metetorget.com

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
            656 svar
            49 572 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg efc__
            av efc__

Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
            17 svar
            1 830 visningar