Färna :) (igen) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Färna :) (igen)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Färna :) (igen)

Så nu ligger Tidan is fri och jag tänkte bottenmeta lite färna imorn...Har hört att falukorv och oskalad räka utan huvud ska vara bland de bästa. Några tips om t.ex färnan är lite trög? andra tips på grymma beten etc uppskattas.

Jo färnan är bra trög nu, precis som dom andra vitfiskarna men absolut inte omöjlig. Jag tänkte själv ta ett pass i tidan i nästa vecka efter som jag är i mariestad och jobbar för tillfället men jag skulle tipsa om att leta upp djupa bakvatten och använd relativt små beten eftersom ämnesomsättningen är såpass låg på vintern och sitt minst en timme på varje plats. Använd gärna boostade beten och om du använder feeder använd en liten och inte en massa mat i utan använd den mer som doftspridare. lycka till med fisket!!

Kommentera

ok, det har isat på rätt bra nu så får nog vänta med fisket...och vad är boostade beten?

Kommentera

heheh jo jag har sett det men vi får hoppas på lite värme =) jo ett boostat bete är ett bete som är extra doftsatt/smaksatt det finns mängder av olika sprayer och dipper i oändliga varianter bla har prologic ett bra sortiment av boostsprayer.

Kommentera

Antoon, vilken boost har du haft framgång med? Av de mer udda boosterna borde väl lever funka, eller?
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Jag har inte någon jätte erfarenhet av boostade beten men har använt mig av proligic banana cream och en del boilie booster flaskor som igentligen är för popups men har funkat fint för ändamålet, färnan känns som en ganska tacksam fisk vad det gäller beten och dofter jag tror faktiskt att det mesta funkar men det känns som att det är på vintern som boostade beten verkligen kommer till sin rätt , men lever skulle säkert funka alldeles utmärkt!

Kommentera

Jag föredrar en boost med relativt naturlig doft till färna, tex monster crab, squid och fresh fish, dom har jag fått bra på. Har även fått bra på sweet corn.
              Fiske är hårdrock!

Kommentera

Det är många som gillar ost-dofter till färna. Både i mäsket och som boost.
                Mete framför allt!
                www.Metetorget.com

Kommentera

som benni säger, ost har funkat för mig, River Cheese is the shit

Kommentera

Använd som sagt gärna feeder. Skalad räka eller räkbit brukar funkaf fint tidigt på säsongen. Ser ingen anledning till att inte skala räkan. Testa även att kombinera majs/räka. Funkar inte räka är korv ett bra alternativ. Sen är bröd ett grymt bete!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                    670 svar
                    50 128 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg efc__
                    av efc__

Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
                    17 svar
                    1 851 visningar