Meta Aborre, både botten&flöte,behöver tips - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Meta Aborre, både botten&flöte,behöver tips

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Meta Aborre, både botten&flöte,behöver tips

Jag har inhandlat såndäringa konserverad löja(både mindre(4,5-6cm)och lite större(c:a 8cm))och undrar hur den bäst tacklas för aborrmete, såväl botten som med flöte. Vilka typer av tackel funkar bäst? Hur stora krokar och vilken sorts krok,enkel eller trekrok? Hur många krokar? Var i löjan ska krokarna sättas?

Sen har jag hört ryktas att man ska kunna få rejäl aborre på mörtbitar, hur stora bitar ska man ta och hur ska de tacklas?
    All you need is Lubb.

ochså sugen på att veta detta,någon som har lust att tipsa?
    ************************************************** ******************'

.[ OBS!!! Söker billig å bra plast eka för bra pris OBS!!]
    Skriv i gästboken om ni har någon till salu

Kommentera

Ursprungligen postat av Lindblad Visa inlägg
      ochså sugen på att veta detta,någon som har lust att tipsa?
      Verkar inte som att vi får så värst mycket tips, vi får kanske experimentera oss fram och lära varandra.

Nåväl; Igår fick jag min första aborre på färsk mörtsushi(en drygt tumnagelstor bit från mörtens rygg, strax bakom nacken),Aberdeen #4 krok, flötmete. Det finns säkert både lämpligare krokar och mörtsushistorlekar. Abbarn togs i Nydalasjön(Umeå)och vägde väl i bästa fall 2,5hg, inget monster men avsevärt större än de små gynnare man vanligtvis får i den sjön när man metar med mask(vilket dessutom i fyra fall av fem ger mört). Hade några napp utöver detta men inga framgångsrika krokningar. Det fina med mörtkött är att det dels "filtrerar bort" mörtnapp(förutsatt att man inte har en för liten köttbit)och att det går att spara mängder av i frysen. Dock så vet jag ännu inte om färskt kött ger bättre resultat än upptinat. Fortsättning följer.....
      All you need is Lubb.

Kommentera

Kan ju dela med mig lite...
        På flöte kör jag med trekrok (Mustad tror jag det är - storleken på betet avgör storlek på krok), trär igenom precis bakom ryggfenan på betesfisken så att en krok hamnar framför och en bakom ryggfenan. Sen är det bara att kasta ut och vänta.
        För bottenmete agnar jag alltid igenom munnen på betesfisken. Bara trycka in trekroken i käften en bit och sedan trä ut den genom kinder/skallen.

Roligast är dock att flötmeta med levande bete - går ypperligt att meta upp småmört eller abborrar att agna med. Maggot på en 16 Kamasan-krok och du kan dra småfirrar hela dan.
        [FONT="Times New Roman"]In war, truth is the first casualty.[/FONT]

Kommentera

Efter att vid ett tillfälle ha fått tacklet avbitet av en mörtsushisugen gädda så är regeln; Använd alltid "gäddsäker" tafs! För både gäddans och din egen skull!

V.g effektiveten att agna med mörtkött så har jag själv lyckats lura upp en Abborre på 0,5kg(nytt PB!)samt bevittnat en på 1kg tas upp med samma bete(och hört berättelser om fiskar strax över kilot om jag minns rätt). För att det möra mörtköttet ska sitta bra så rekommenderar jag att man fäster kroken under ryggraden så att ekipaget får lite stadga.
          All you need is Lubb.

Kommentera

Död 10-centimeters mört (eller annan betesfisk) på Float-ledger rigg eller flöt-paternoster ger STOR borre.
            Info:
            float-ledger rigg: http://www.pacgb.co.uk/articles/tech1.htm
            flöt-paternoster:http://www.pacgb.co.uk/tips/pat.html
            Dessa är för gädda fast genom att byta ut gäddtafsarna mot monotafsar och storlek 10 trekrokar, och byta ut flöte och sänke mot något lättare (Wagglerflöte & några SSG sänken) funkar de även för borre!

Skitfiske!

Kommentera

Enkelkrok flötmete och levande löja är mitt tips, trä kroken genom näsboren på löjan, brukar va segt med död löja, men så fort man får på en med lite liv i brukar det ta direkt.

Kommentera

Ursprungligen postat av GösMicke Visa inlägg
                Enkelkrok flötmete och levande löja är mitt tips, trä kroken genom näsboren på löjan, brukar va segt med död löja, men så fort man får på en med lite liv i brukar det ta direkt.
                Kan bara hålla med. Tycker att det spelar mindre roll på gädda än på abborre, hellre levande på abborre. Flötmete med enkelkrok, typ kamazan wide gape stl4, lite beroende på betesfiskens storlek. Använder gärna mört och löja som är kring 10cm.
                A bad day of fishing is better than a good day of work.
                http://markusfiske.blogspot.com

Kommentera

Har ni fått ngt på mete med död löja? Har bara haft framgång med levande. Kan rekommendera enkelkrok då det ofta blir jobbigt att lossa en trekrok. Min uppfattning är att enkelkroken krokar lika bra samt ger aningen bättre presentation. Jag brukar köra botten- och flötmete men har även lyckats bra när jag testat spinnfiske med drackowitch-tacklad död lölja. Någon annan som har erfarenheter från det? Verkar som att abborren vill ha rörelse i vattnet för att hugga?!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                  656 svar
                  49 537 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg efc__
                  av efc__

Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
                  17 svar
                  1 827 visningar