Val av spö till sutare.... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av spö till sutare....

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Val av spö till sutare....

Tjena..

Jag har börjat fiska lite sutare men är väldigt grön när det gäller den här typen av fiske. När jag fiskade sutare första gången så använde jag ett vanligt 9fot spö 10/40g men jag tyckte inte det var så mkt känsla i spöt plus att jag skulle vilja ha ett lite längre spö typ 10fot. Det viktiga är att spöt har en känslig top för roligare fiske. Priset kan vara runt 500 till 700kr.

Hoppas ni kan hjälpa och tipsa mig om ett bra spö.

MVH Johan.

Hur fiskar du sutare? Är det bottenmete eller flöte? Larm, quiver, swingtip?
    Mete framför allt!
    www.Metetorget.com

Kommentera

Något som är grymt kul är f-mete med ul-spö. Då snackar vi känsla
      Men om du ska b-meta borde väl ett quiverspö vara ett bra första val.
      ...går under namnet "Fiskarn"

Kommentera

Ursprungligen postat av Tobiasl Visa inlägg
        Något som är grymt kul är f-mete med ul-spö. Då snackar vi känsla
        Men om du ska b-meta borde väl ett quiverspö vara ett bra första val.
        UL-spö till sutare (flötmete) skulle i alla fall inte jag använda. Ett matchspö (eller avonspö) på minst 10 fot styr ju undan sutaren från näckrosor och annat skräp mycket effektivare... man riskerar inte fisk och tackel.

Feeder/quiverspö till bottenmetet är jag 100% för Det blir så mycket roligare än att bottenmeta med larm.

Jag har faktiskt fått mer fisk på flötmete/feeder än med larmspöna. Då har man faktiskt 3 spön vid larmmete och bara ett till flötmete/feeder. Sutare är finlir...
        Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2009-06-16, 10:33.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

ul-spö går naturligtvis inte i alla vatten borde jag skrivit, är det tonvis med näckrosor behöver man naturligtvis ett kraftigare spö.

Där jag metar sutare är det mest öppet vatten och inga stockar eller grenar i vattnet och kan tillägga att linan eller tacklet aldrig brustit.
          Beskriv ditt vatten, är det mycket näckrosbälten, grenar... så är det lättare att förslå utrustning.

Jag har f-mete som favorit men sedan tycker jag larm och inte quiver, detta på grund av att jag ofta fiskar med fiskepolare och vill umgås och inte stirra blind på spöet.
          Senast ändrad av Tobiasl; 2009-06-16, 08:47.
          ...går under namnet "Fiskarn"

Kommentera

Finns bara ett

Drennan Tench Float

Uberspöt imo

Kommentera

Jag använder numera Shakespeare Mach II Commercial Match 3,9 m. Spöt kostade bara 660 kr (Holland). Mycket bra prestanda på det spöt: SIC-ringar, 30T carbon-klinga, screw-down rullfäste... väldigt fin aktion. Det är lite kraftigare än ett vanligt matchspö (20% än Mach II Match-varianten).

Har även ett budgetspö från Leeda (Concept Match 4,2 m) som varit trotjänare i många år... ska bli mitt multespö framöver.

Drennan må vara bra - men bäst? Gissar på att Benste håller med

Kontentan: välj ett lite kraftigare matchspö till sutarmetet om flötmete är din grej.
              Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2009-06-16, 10:47.
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Kör med ett uråldrigt 11 fot Kunnan-spö till flötmetet, ett lite nyare 10 fot Fladen Tournament Match till bottenmetet. Lina efter vegetation - mycket vass och näckrosor kräver lite grövre lina, upp till 0.28-030.. annars är det 0.20-0.22 med en 10-12 Kamasankrok.
                [FONT="Times New Roman"]In war, truth is the first casualty.[/FONT]

Kommentera

Jag kör med Drennan avon-quiver 1,5 pund till mitt sutarmete! härlig känsla och man får ett väldigt mångsidigt spö för många arter! Fast jag skulle nog rekomendera antingen drennan tench float eller drennan carp float ifall du bara vill syssla med flötmete. Carp floatet är lite styvare o mer power i vilket jag gillar om man fiskar stooor sutare och i vatten med mycket näckrosor osv. för så har du alltid det lilla extra o sätta emot sutarens rusningar!

Kommentera

Drennan gör kanonfina spön. Om de är prisvärda är en helt annan sak Personligen gillar jag att optimera prestanda och pris och då tycker jag att man, som Artur gjort, se sig om efter andra bra märken.

Kombispön är poppis men jag måste dissa.. Jag tycker att quiver- och larmtoppar går att få till riktigt bra kombinationer. Spön som kombinera larm/quiver och wagglertoppar (sk Avon-toppar) har jag aldrig gillat. Bättre att köpa två spön. Funderar du på ett dyrare kombispö hittar du troligen två billigare som var för sig är bättre på det de är gjorda för.

Det är bara min personliga åsikt och eftersom jag är en krämare får du ta det med en nypa salt
                    Senast ändrad av benste; 2009-06-16, 15:40.
                    Mete framför allt!
                    www.Metetorget.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                    697 svar
                    51 869 visningar
                    1 gilla