Flötmeta karp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flötmeta karp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flötmeta karp

Hallå alla !

Det är såhär att jag började meta för 2 år sedan och har ju som alla andra fastnat lite (för mycket) för detta fisket, och mest jagar jag efter sutare och karp både med flöte och bottenmete i skåne.
    Nu är det så att jag lyckades ta min första karp (fjällis) på flötmete för 3 dar sen. Det var en riktigt bra fight och fisken mätte 60cm, tyvärr ingen våg.
    Flötmetet är för mig riktigt nytt och jag skulle behöva lite tips/hjälp ha några att diskutera erfarenhete med.
    Jag har hittils bara kört med Drennan 3g wagglers fiskade med överdjup och överblyade d.v.s lyftnappsindikering. Vad jag upplevde på förra fiskepasset var att jag hade massa mycket små fina nappindikeringar som jag inte hade känningar i vid mothugg (vissa så små att jag inte gjorde mothugg) dock de 2 "run" som jag hade den kvällen med en landad firre togst på dessa mycket små napp indikeringar.
    Min fråga då är hur får jag flötesriggen så känsklig som möjligt då jag tror att många av de smånapp jag hade faktiskt var karp som tog men spottade betet innan mothugg (kan naturligtvis oxå varit ett och annat linebite).

Vill gärna diskutera teorier, riggalternativ mm.mm med de som känner att de har tid och vill dela med sig.

annars ska ni alla ha 1000-tack för att mycket trevligt forum med många bra tips inom det mesta fisket.

//Martin

min MSN är mhellstrand@hotmail.com dock är jag mest tillgänglig där kvällstid då jag inte kan köra msn via jobb.

Med den vanliga bottenmetetekniken så krokar man ju fisken med sänket i princip.. när du använder lyfttekniken så hinner karpen smaka och spotta ut betet. Jag tror helt enkelt att du får överblya ordentligt med ett vanligt bottensänke så fisken krokas.

Vilket tar bort lite av det roliga..
    Bloggen | Portfolio

Kommentera

Eller så är det så att småfisken är där och smakar på dina blyn,=smånapp.Något annat kan ju vara att rudorna är framme om dem finns där du fiskar.
      Keep talking about me, You are just making me famous..
      MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
      www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Jimmiee Visa inlägg
        Eller så är det så att småfisken är där och smakar på dina blyn,=smånapp.Något annat kan ju vara att rudorna är framme om dem finns där du fiskar.
        Ja fan vet?!
        dock upplever jag det som relativt lugnt med småfisk visst lite sarv och mört men ändå förvånansvärt lite "småfisk" iaf. efter en stunds mäskande, men jag kan klart ha jätte fel. Det är ju lite därför jag ställer frågan.

Dock hade det varti kul med lite olika rigtips, ideér om hur man ev. skulle kunna öka krokningsfrekvensen. Ska testa ikväll att köra betet på hair och se om det ger nått?? sen ev. tänkte jag försöka att blya krokböjen för att få spetsen att förhoppningsvis fastna lättare när fisken spottar genom att den "vänds" rätt i munnen. Någon som kan nått om detta??

fler ideér och tankar
        //M

Kommentera

Testa kör ett flöte som tar max ett SSG ,kör det nära kroken,då flyger flötet upp eller lägger sig ner vid napp.Så kör jag vid stalkingfiske iaf,vet fler som fiskar så och det funkar riktigt bra !
          www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Jimmiee Visa inlägg
            Testa kör ett flöte som tar max ett SSG ,kör det nära kroken,då flyger flötet upp eller lägger sig ner vid napp.Så kör jag vid stalkingfiske iaf,vet fler som fiskar så och det funkar riktigt bra !
            Låter som en alldeles utmärkt idé

tackar
            //M

Kommentera

Om du inte kört hair så förstår jag att de inte blir krokade
              Bloggen | Portfolio

Kommentera

Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
                Om du inte kört hair så förstår jag att de inte blir krokade
                Visst kan man med fördel använda hair rig vid lyftmetoden. Det har jag ofta använt och det funkar inte bara på karp.

Men hair är ju inget måste vid flötmete efter karp. Alla karpar jag tagit på flötmete krokade jag utan hair rig.
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Han menar nog hair till bottenmetet...
                  www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Valet av flöte och rigg beror lite på vilket bete du fiskar med. Om jag vore som dig skulle jag testat att använda ett riktigt waggler där du har mässingskivor som förtygning. Använder du en "lyftnappstopp" med dessa kan du få till bra nappregistreringar vid såväl lyftnapp som vanliga napp även om du fiskar med ett stort bete och stor krok.
                    Mete framför allt!
                    www.Metetorget.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 989 visningar
                    0 gillar