Mäsk är roligt och man skulle kunna skriva en bok om det Olika sorters leam (lera) började bli poppis på kontinenten i början av 80-talet. Först i Belgien och Frankrike och sedan har de spridits. Även vanlig matjord och jorden från "mullvadshögar" har varit och är poppulära. Ofta använder man det tillsammans med vanligt mäsk. Man använder det när man mäskar och vill hålla ner matigheten. I tvälingssammanhang vill jag påstå att de flesta mäskar mer med leror och jord än med vanligt mäsk. Skulle tro att det skulle vara ett framgångrecept i hårt fiskade vatten i specimenvärlden....
Om man mäskar i typ 1 vecka i förväg ser jag liten eller ingen nytta att använda groundbait. Möjligen i en feeder precis när man fiskar för att koncentrera fisken till just den lilla "spot" man fiskar på.
Det är sant att tillgängligheten och transportmöjligheter är ett problem i vårt avlånga land. Som uppvuxen metare som bott i Strömsnäsbruk, Ljungby, Växjö, Göteborg och Stockholm är man väl medveten om problemet. Själv har jag testat både det ena och andra under mina 30 år som metare. Slutsatsen: ingen idé att kludda i onödan när det gäller groundbait. När det gäller lera, jord, partiklar etc är det ofta bäst och billigast att fixa dem själv.
Visst kan man fixa till bra fungerande mäsk med råvaror från Granngården eller Ica men man måste ha lite koll på vad som gör vad och hur och när man skall använda vad. Under mina år har jag labbat friskt för att komma fram till att just groundbait är bäst att köpa.
Med lite planering och samköp med fiskekompisar löser man fraktkostnaderna. Alltid någon som kör förbi ett mäsklager eller så delar man på en pall. På våren har alla firmor föroder rabatter som varierar som ligger på ca 20-35%
För tillfället har jag inga problem med mäsktillgången eftersom jag importerar själv till min firma
Så jag kanske är lite partisk.
Kommentera