brax mäsk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

brax mäsk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• brax mäsk

någon som kan ett bra recept till brax mäsk smak färg konsistens med mera
    glad fför svar

Ursprungligen postat av 3peggy Visa inlägg
    någon som kan ett bra recept till brax mäsk smak färg konsistens med mera
    glad fför svar
    Detta har diskuterats mycket på Fiskesnack.

Hur du än gör är det billigare att köpa riktigt mäsk i butik. Ströbröd är inte billigt i livsmedelsaffären och ofta är det ju inget riktigt ströbröd utan något majsmjöl med jäst.

Varför krångla till det när resultatet kan bli riktigt värdelöst.

Ett gammalt mäsk är ju uppblötta havregryn med vanljsocker i. Till detta bör man tillsätta lite majs och hampa. Jag tycker detta mäsk har en dålig konsistens och meningen med mäsk är inte att fisken ska äta sig mätt.

Hemmagjort mäsk skapar oftast inte de "moln" som lockar in fisk på mäskplatsen,
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2009-07-22, 21:23.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Och själv är jag av totalt motsatt åsikt än Herrn ovan.. Jag gör definitivt mitt braxmäsk själv då jag anser det blir mycket billigare

Ströbröd från Willys, kryddor från Willys (t.ex. vaniljsocker, lite anis och en skvätt vitlökspulver tycker jag är bra), majs från Willys om man är lat, annar köper man det på Lantmännen och kokar själv, Hampa från lantmännen.. (tänk dock på att blötlägga OCH koka alla torra partiklar du köper på lantmännen osv, annars sväller dom i magen på fisken och dom dör)

Konsistensen ska vara "lätt fuktad".. Du ska kunna göra en boll av det med händerna, men om du trycker på den med ett finger ska den falla isär, skrubbar du det mellan händerna ska det bli smul igen..

Braxen går knappt att mata bort från en mäskplats, stora magar som får plats med mycket.. Sen käkar ju mört osv av en del av mäsket med..

Kommentera

Jag håller med Sir när han säger att det oftast inte är lönt att strula ihop något mög som inte funkar särskillt bra. Framför allt inte om man är helt novis. Det gäller "groundbait". När det gäller partiklar är det många gånger bättre och billigare att fixa själv.

Häng med någon lokal metare ut och se och lär. Det är oftast bästa sättet att få en grund att stå på. Sedan kan man månne börja labba med än det ena och än det andra...
        Mete framför allt!
        www.Metetorget.com

Kommentera

Prova med att blöta upp torrfoder till hundar,ju högre värde på protein o fett desto bättre.
          Vet flera kompisar som testat detta o varit nöjda.

Kommentera

Ursprungligen postat av gusse Visa inlägg
            Prova med att blöta upp torrfoder till hundar,ju högre värde på protein o fett desto bättre.
            Vet flera kompisar som testat detta o varit nöjda.
            Jag glömde förresten en liknande variant (som jag inte provat själv). En av mina fiskekamrater som är specimenmetare förespråkar hönsfoder. Men han kokar det innan användning eftersom ingredienserna i det är väldigt torra och hårda. Jag har för mig att han kör en 50/50-blandning kokat hönsfoder med konventionellt mäsk.

Hönsfodret (med partiklar som majs och hampa i) har fungerat väldigt bra vid just specimenmete för många vad jag hört och läst. Det är ju ett ganska billigt alternativ till konventionellt mäsk.

Jag antar att hönsfodret blir ett matigare mäsk eftersom det är mer grovkornigt än vanligt "köpemäsk" och kommer till sin rätt när man inriktar sig på större individer.

Kommentera

Om det är lönt eller inte att göra eget beror väl lite på var man bor och hur utbudet i de lokala fiskebutikerna är. Här i stan säljer ingen av de lokala butikerna mäsk eftersom mete inte är så populärt i trakten, och att köpa tunga säckar med mäsk via nätet blir väl hyfsat dyrt vad gäller frakten. Då kan det vara billigare att göra mäsket själv, eller passa på att handla om man har vägarna förbi nån butik i nån annan stad där mete är populärare.
              Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Kommentera

Är väl lite så att jag dels är för snål för att häva hundratals kronor i sjön per vecka, dels tycker jag att jag inte får sådär supermycket bättre resultat med köpt groundbait.. Det sagt så anser jag personligen att groundbaitet bara är till för att transportera ut partiklarna på mäskplatsen och sprida lite doft..
                Alla blir vi dock saliga på vår egen tro, det handlar såklart om vilka vatten man fiskar i mer än annat..

Kommentera

Ursprungligen postat av TattooedAlot Visa inlägg
                  Är väl lite så att jag dels är för snål för att häva hundratals kronor i sjön per vecka, dels tycker jag att jag inte får sådär supermycket bättre resultat med köpt groundbait.. Det sagt så anser jag personligen att groundbaitet bara är till för att transportera ut partiklarna på mäskplatsen och sprida lite doft..
                  Alla blir vi dock saliga på vår egen tro, det handlar såklart om vilka vatten man fiskar i mer än annat..
                  Om man bara vill ha ett transportmedel för partiklar och vill sprida lite doft så kan man boosta (smaksätta) partiklarna lite extra och skjuta ut dem med en slangella. Ibland så hoppar jag över brödmäsk själv då kastar/skjuter jag ut 2-3 nävar pellets (som löses upp sakta) och någon näve majs och/eller hampa. Det har funkat bra vid sutarmete.

Detta har jag skrivit i en annan tråd men men det tål att upprepas: Vill man skapa lite moln så kan man byta ut brödmäsket mot blomjord (eller liknande). Denna metod har funkat fint i Storbrittanien (där brödmäsk är förbjudet i vissa vatten) t o m vid feedermete. Jag läste en artikel om att denna form av mäskning i ett visst vatten inte genererade sämre fångster än vanlig mäskning.

Kontentan: Blomjord är billigt och bra Kostar några kronor kilot.

Kommentera

Ja, engelsmännen köra lera med för att transportera ut partiklar...

Har en transportmetod under utprovning som jag tror kommer revolutionera mitt sätt att meta/mäska.. More to come, kanske :P

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                    671 svar
                    50 165 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg efc__
                    av efc__

Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
                    17 svar
                    1 855 visningar