Sutar mete bland mört! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sutar mete bland mört!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sutar mete bland mört!

Hej hej!
    Jag har mäskat upp en plats i en inte så stor sjö ett tag nu!
    Där jag vet att det finns sutare!
    kom upp en senast för ngn vecka sedan runt 2 kilo. tydligen någon liten unge som lyckats fått på topp knutet!
    Själv körde jag ett tag idag med både botten mete med larm och vanligt mete!
    fick 2 st.....mörtar.....
    körde ppå smaksatt majs och vanligt majs...

underhålls mäskade gjorde jag med..
    bubblor såg jag men ingen sutare som ville riktigt...

detta var alltså mellan runt 4 och 6!

börjar få riktigt dåligt tålamod nu!

hur håller jag mörten borta!?

gör jag nå fel?

mvh/patrik

Fiska på natten, då brukar mörten oftast gå ner i aktivitet, sen kan du pröva större beten som räka och kikärtor som mörten får lite problem med
    På jakt efter 15+

Kommentera

Känn dig lyckligt lottad om du bara fick två mörtar. Sist jag fiskade sutare fick vi småsarv och mört precis hela tiden. I snitt tror jag det tog 10 sekunder från att man kastade i tills att småfisken nappade...hur f_n skall man kunna fiska sutare då? Detta var ett nytt vatten för mig...nästa gång blir det utan "ströbrödsmäsk"!

Finns där sutare så kommer de att ta ditt krokbete så småningom! Jag brukar som regel INTE underhållsmäska så länge det inte nappar. Om det inte finns fisk på mäskplatsen finns ju majsen kvar där.

Eftersom du har möjlighet att förmäska föreslår jag att du mäskar med 1 - 2 burkar majs/dag (ev komplettera med "vanligt mäsk") 1 - 3 dagar innan. Detta verkar du redan gjort. När du sedan skall fiska räcker det med kanske 1/5 burk majs. Det får inte ligga så mycket mat på botten att sutaren inte hittar "ditt bete"! Underhållsmäska bara efter att du haft napp.

Ovan beskriver i korthet hur jag mäskar. Sen kan det ju alltid bero på fiskemetod men jag har förutsatt att du har koll på detta.

Hoppas det hjälper!
      Senast ändrad av Mikael; 2009-07-23, 17:59.

Kommentera

provat bolta med boilies eller nått partikelbete? Methodfeeder kort tafs och någon trevlig smak på betet som du tror på.
        KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Jag har aldrig boltfiskat sutare... och förespråkar lyftmetoden.

Något som funkar väldigt bra är mycket strösocker i mäsket. Mörten blir då snabbt mätt på själva mäsket och lämnar krokbete och partiklar i fred.
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Jag är ganska ny på det här med mete så jag vet ej vad ''bolta'' lr methodfeeder'' betyder...
            men om ngn kan förklara det så skulle jag bli väldigt tacksam:=)!!

det med sockret ska jag testa direkt!
            men hur är det med sutarna då?
            reagerar inte dom?

Kommentera

Har fiskat i sådana vatten med. Det bästa jag kunde komma på var att bottenmeta med feta daggmaskar. Varken mört eller sarv är speciellt förtjusta i det, i synnerhet inte om betet ligger på botten.
              Natten är annars ett alternativ, men på många ställen är sutarna inte speciellt aktiva på natten.

Kommentera

2 mörtar är ju ingenting. Fiskade du mellan 4-6 på morgonen?

Att mäska efter sutare i större sjöar är sjukt svårt. Sutare kommer in snabbt på mäskplatsen, precis som mört, men tyvärr försvinner de också snabbast därifrån. Ibland utan att ens äta något. Till skillnad från t.ex. braxen som ofta går in i stim och äter av en mäskplats tills det inte finns mat kvar, då går det utmärkt att förmäska och sen underhållsmäska. Av erfarenhet i mindre vatten så förmäskar jag inte efter sutare, mycket bättre att lösmäska med blodpellets och majs när man är på plats. Sutarna brukar komma in efter 1-2 timmar, gå runt bland maten och ta några majs och pellets och sen dra vidare, för att komma tillbaka senare. Att fiske i större sjöar är därför jävligt svårt, och man ska ha mycket tur för att få sutare där. T.ex. Mjörn, mycket stor sjö med mycket stora sutare. Bara ren lotto om man får än. De vandrar runt i sjön och det är helt meningslöst att mäska för de håller sig inte kvar på mäskplatsen. Detsamma gäller iof braxen i mjörn då de går ensamma.
                Bloggen | Portfolio

Kommentera

Jag gillar att mäska för sutare, gärna en dag före.. Sen är det som numse säger att dom går i vänstervarv runt sjön, stannar bara en kort stund för att komma tillbaka senare..
                  För att slippa mörten så skippa underhållsmäskningen så länge du får in sutare med jämna mellanrum.. Ett tips är med att köra så sött som möjligt som Sirfishalot sa för att sockerchocka mörten, och att köra blodmjöl eller blodpudding skuret i bitar i mäsket.. Mörten tenderar att sky det..
                  Och, skippa defenitivt majsen i underhållsmäsket, eller ös iallafall inte i några mängder..
                  Bara att nöta på

Kommentera

Är det massor av småfisk och bubbelbotten slutar jag fiska tills sutarna kommer in
                    Fungerar dock bäst på lite grundare vatten och som sagt, att botten bubblar när sutarn bökar är viktigt....
                    Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
                    Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
                    Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                    670 svar
                    50 139 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg efc__
                    av efc__

Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
                    17 svar
                    1 852 visningar