Flöt meta sutare i snålblåst! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flöt meta sutare i snålblåst!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flöt meta sutare i snålblåst!

Tjenare!
    jag tänkte höra med er om ni har nå tips på hur man ska flötmeta (lyftmetoden) när det blåser litegrann!
    finns det nå bra alternativ?
    blir det larmfiske som gäller?
    vill ju hellre köra flöte.....
    men om man nu måste köra larmfiske, vad ska man köra med för sänke?
    nå tungt så sutaren krokar sig själv lr ska man köra på nå lättare?

Mvh/patrik

Man får köra nära, ha spötoppen under vattnet så du inte får vindfång i linan, och måste se till att sänka linan under vattenytan.. Ett tips att sänka linan är att kast fär långt, sen sänka spötoppen i vattnet och veva in lite tills den sjunker.. Du kan också se till att tvätta linan och spolen i lite diskmedel, tar bort en del fett..
    Väldigt svårt att se dom små nappen såklart, men det går med övning.. Ett tips är att köra med ett flöte som du verkligen ser toppen på, på det aktuella avståndet.. Kan vara så enkelt som att måla lite ringar på toppen av flötet med t.ex. en svart vattenfast tusch för mer kontrast..
    Jag har samma problem i min nuvarande sjö, liggare alltid på blåst (och vågor) in i den viken jag fiskar i.. Men övning ger färdighet

Hittade du sutarvatten däruppe tillslut ??

Kommentera

ok bara att ligga i alltså:=)
      jo men det nappar inget..
      har ej testat det ställe du snackade om så mycket än..
      det är ju egentligen samma där. strömmande vatten...
      svårt tycker jag..

Kommentera

Du har fått många bra tips redan. Själv fiskar jag nästan alltid med lina och spötopp under vattenytan vid flötmete efter sutare, braxen etc. (matchmete).

Sedan så måste man ha rätt flöte. Flötet måste ha så tunn antenn som möjligt. Själva toppen brukar vara oval och rätt så stor så man ser ju nappen.

Ett förslag är att köpa ett av Drennans Wind/Driftbeaterflöten. Jag gör inte reklam utan det är det enda flötet av denna typ jag kan namnet på

Äger inget sådant själv men har några nästan identiska braxenflöten.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
          Du har fått många bra tips redan. Själv fiskar jag nästan alltid med lina och spötopp under vattenytan vid flötmete efter sutare, braxen etc. (matchmete).

Sedan så måste man ha rätt flöte. Flötet måste ha så tunn antenn som möjligt. Själva toppen brukar vara oval och rätt så stor så man ser ju nappen.

Ett förslag är att köpa ett av Drennans Wind/Driftbeaterflöten. Jag gör inte reklam utan det är det enda flötet av denna typ jag kan namnet på

Äger inget sådant själv men har några nästan identiska braxenflöten.

Ok!
          Men där jag fiskar är det rikligt med vegitation trots krattning..så jag får kasta ut ca 5-10 meter..
          men jag ska hitta en ny plats för jag har mäskat i ca 2 veckor och metat ca en och inte fått en enda sutare så nu byter jag ställe!

Kommentera

fishalot!
            Hur ska man i regel kunna hitta en bra sutar plats i ett ofiskat vatten som man vet att det finns sutare på?
            nå tips angående detta?

Kommentera

Ursprungligen postat av kirtap Visa inlägg
              fishalot!
              Hur ska man i regel kunna hitta en bra sutar plats i ett ofiskat vatten som man vet att det finns sutare på?
              nå tips angående detta?
              Jag tar mig friheten att svara

Leta efter ett ställe där det är grunt. Avslöjas oftast av riklig vegetation, iaf senare på sommaren. Platser där gäddorna leker på våren är säkra ställen. Det bör också finnas ett lite större djup i närheten av grundet. Är sjön stor/större så leta efter detta ställe på sjöns öst/nordöst sida, eftersom vindarna oftast kommer från väst/sydväst. Det varma ytvattnet pressas då mot dessa ställena, och sutarna tycker om varmt vatten. Detta spelar mindre roll i mindre dammar. Kanter, dvs branter är populära stråk för sutare.
              Under dagtid, fiska i de djupare partierna. Under nattetid grundare. Håll dig nära branterna!
              Med grunt menas 1 meter och djupt max 3-4 meter.

Kommentera

lägg blyhaglen på botten och ha ett större flöte än normalt typ flöten som redan nämnts.
                UFF

krångla inte till det.

StarBaitsHunters
                minken.bloggsida.se/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                696 svar