jag förstår inte det där med mete med levande fisk hur går det till?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Meta gädda med levande bete ?
Collapse
X
-
Själva tacklet är lite som ett pärlhalsband ungefär
Kort och gott har du ett flöte som kan bära en betesfisk (t.e.x. mört, sarv, björkna)
Viktbemärkningen är lagom mellan 15 - 30 gram tycker jag. Ovanför flötet har du en stoppknut (som du gör själv, det finns även att köpa i fiskebutiker, gummistoppers är en populär variant) och det är denna som flötet flyter upp till, så att du kan välja vilket djup du vill meta på. Under flötet har har du en eller flera blytyngder, blytyngderna anpassas så att flötet är ovanför ytan men ändå är så pass blyat så rovfisken inte känner något nämnvärt motstånd och sedan fäster du en wire (finns en uppsjö av olika, berkley steelon är ganska stel men är hållbar) försedd med två trekrokar.
Trekrokarna fäster du såklart i fisken. Den övre kroken försiktigt under ryggfenan och den undre i överläppen eller in i ena bukfenan.
Här har du en bra överskådlig bild också:
På bilden ser du också att han har satt två gummipärlor runt blytyngden, detta är för att flötet ej ska slås sönder mot blytyngden och för att blytyngden inte ska skava av knuten.
Ett annat tips är att söka runt i forumet, det finns jättemycket tips här.
mvh
JohanSporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.
-
Svenska gäddklubbens hemsida:
Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.
Kommentera
-
k.
Gäddmete, mitt favorit mete. Denna typ av mete har allt jag vill ha. Ska försöka hjälpa till och plocka fram en bra utrustning som man kan behöva vid denna typ av fiske.
Då ska vi se vad vi kan komma på...
Spön
Det finns en mängd spön på marknaden, men jag tycker att man ska satsa på ""riktiga"" gäddmete spön. En modell är Ron Thompson XPS Pike 12"" 3.00 LBS eller Shimano Hyperloop 12"" 3.00 LBS. Detta är två bra spön till ett bra pris. Shimano spöna kan jag varmt rekommendera då jag har tre stycken själv, dock är detta ett karpspö, men det funkar som gäddspö.
Jag tycker inte att man ska gå under 3.00 LBS då det är mycket som ska kastas en lång bit. Viktigaste vid köp av nya spön är att dom har helaktion, Fuji-ringar och ett ordentligt rullfäste.
Rullar
Här blir det dyrt. Shimano GTE eller RE Baitrunner i storleken 6000 klarar av all typ av gäddmete. Dessa rullar är dyra, men man blir inte besviken på dom.
Övriga modeller är Okuma Epix EB-50 eller Interceptor ICB-50. Har dock inte testat dom själv mer än en gång och jag blev lite besviken på dom, men om man har en tajt budget så är det inget att snacka om.
Linor
Här tänker jag inte gå in i detalj på alla linor som finns, men kan säga att Berkleys är mycket bra. Även Sufix linor är bra, Sen finns det även linor som Power Pro och Fireline, men då springer budgeten iväg igen. Satsa på en mono lina i diametern 0.35 mm och du klarar dig länge med det.
Nappalarm
Ytterligare en budgetkrossare. Här finns det tillverkare som t ex. FOX, Delkim, NASH m fl. Dock finns det billigare alarm och ett sådant är Videotronic som säljs utav Darts. Ett alarm som är mycket prisvärt och som funkar länge.
Krokar
Här kan man välja och vraka efter vad man tycker verkar bra. De flesta sportfiskebutiker har bland annat Mustads krokar som är prisvärda och starka. Tänka bara på att aldrig försöka slipa dom eller räta ut dom. Är dom skadade så byt ut kroken direkt.
Indikatorer
Här finns det billiga ifrån Darts eller lite dyrare ifrån FOX. Jag kan rekommendera FOX modeller och då speciellt Micro Swinger.
Flöten
Återigen Darts och deras samling av flöten. Man kan även köpa ett kit ifrån dom som innehåller det som behövs till gäddmete. Har testat ett sådant kit och drog en 6 klios gädda på det så inga fel där inte.
Övrigt
Här finns det två viktiga saker. Det första är en håv. Håven ska vara finmaskig och ha ett långt skaft. En karp håv blir perfekt. Det andra är en avkrokningsmatta. dock behöver man inte köpa någon utan man kan själv göra en utav ett gammalt liggunderlag. Sen behöver man en våg, kroklossare och en kamera.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)Äntligen en lite större fisk. Har ni fått några större sutare på kroken i år?1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2025-05-17, 12:24 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
|
656 svar
49 434 visningar