Hur trär ni på masken? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur trär ni på masken?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur trär ni på masken?

Hej jag har en fundering, hur trär ni på masken på kroken? Trär ni på den så maskens längd döljer kroken och kvar blir en bit utanför kroken som dinglar eller trär ni på masken i mitten så masken dinglar på båda sidor av kroken? En lite basic fråga . Gör ni olika för olika fisk ni är ute efter? Själv är jag mest intresserad av abborre gärna stor sådan.

jag brukar trä igenom bara lite försiktigt så att ca en tredjedel av masken hänger på ena sidan och resten på andra.
    Med rätt teknik kan man k****a en mygga, sa den gamle mannen...

Kommentera

Jag trär genom "RINGEN" på masken, se bif. TIPS!

Kommentera

Intressant det där med korgriggen i bottenmete...

Kommentera

Trär inget alls. Fäster i princip alltid på den genom att sticka igenom kroken ena änden. Ofta 1,3 eller 4 bitar. Aldrig två. Lätt att få en propeller och lintvinn...

Använder ofta en ganska rundad krok typ modellen Chinu, keiru eller aji etc
          Mete framför allt!
          www.Metetorget.com

Kommentera

"Trär inget alls. Fäster i princip alltid på den genom att sticka igenom kroken ena änden. Ofta 1,3 eller 4 bitar."

Ramlar de inte av? Jag brukar ha skit svårt att få med masken ut, de mesta brukar ramla av trots att jag svingar mycket försiktigt.

Kommentera

Det brukar inte vara några problem... och då rullspöfiskar jag ändå mycket med mask. Har man nyplockade maskar som varit i riktigt vattenmättad jord/miljö är de lösare. Lägger man dem i en lite torrare jord (inte snustorr men inte överfuktad heller) hårdnar de efter någon dag. Jag använder mest dendrobena som jag köper i kilosförpackningar. De är fasta och fina från start och går att hålla levande en hel säsong.
              Mete framför allt!
              www.Metetorget.com

Kommentera

En hel säsong! hur förvarar du dom då? Kan ju vara bra att veta, det där maskletandet kan vara rätt svårt ibland.

Kommentera

Det är inte sant att fisken blir skygg om kroken syns när man metar med daggmask?
                  När jag var mindre och fiskade med morfar och det slutade nappa så var det pga att masken blivit mindre och att krokspetsen kommit fram sa han.
                  Detta stämmer väl inte om man nu kan trä på masken så den dinglar på bägge sidor och halva kroken syns?

Kommentera

Förvara dem kallt i en rymlig bred hink (eller luftig betessäck som de levereras i). Ha ungefår 1/6 mask och resten jord (blomjord man köper i säckar tycker jag fungerar bra). Mata dem regelbundet. Kokt kokas och mosad potatis, blötlagd corn flakes etc. Jag brukar även ha en fuktig dagstidnings i hinken, strax under ytan. Dels äter de av den, dels mäter man av fuktigheten på den. Är den lätt fuktig är det bra. Är den snusstorr är det inte bra.

Skall väl säga att jag är den i min metebekantskapskrets som är slarvigast med betesförvaringen. De andra håller liv i sina bete i evigheter

Svar2: Det gör inget om kroken syns. Tvärt om. Spelar bara roll på fisk som krokats och släppts tillbaka upprepade gånger.
                    Mete framför allt!
                    www.Metetorget.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                    697 svar
                    51 926 visningar
                    1 gilla