är det värt att börja med specimenmete om man redan håller på med spinn, trolling,flugfiske och en del gammalt hederligt långspö mete,, om det är det non som kan tipsa om en bra "start utrustning" till skapligt billig pris
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
är det värt det
Collapse
X
-
Jag tycker självklart det är en idé. Desto bredare fisket blir desto mer finns det att upptäcka.
Specimenmete är alltså riktat fiske efter gällande art.
Låt oss säga att du sätter upp en mål för varje art, en vikt. Sen kör man stenhårt på den tills man når den vikten man vill.
Man anpassar utrustningen efter storlek på fisken egentligen. Ett 3lbs karpspö duger gott för att tänja en fet gädda, likaså 1.75 lbs - 2lbs sutarspö för en fet sutare.
När det gäller beten så kan man safta på med en stor braxen för riktat efter storgädda eller en rejäl cocktail av majs, mask och maggots för stor sutare.
Metesutrustning är ganska dyrt så jag rekommenderar dig nog att beställa från exempelvis en engelsk fiskeshop.
I annat fall kan det vara värt att titta på www.sporting.se i deras fyndlåda, där hittar du feeder, match och olika former av karpspön till förmånliga priser.
Ni andra insatta kan ju föreslå lämpliga märken.Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.
Kommentera
-
Jag hade nog sattsat på att köpa ett hyffsat feederspö att fiska lite brax mm. med för då kommer man in i fisket lite mer och får känna på det på ett annat sätt änn när man flötmetar. Själv har jag ett rt XPS feeder som fungerar aldeles utmärkt men funderar skarpt på att byta upp mig till ett drennan. RT spöt tror jag att jag gav runt 500 för och det är ett rätt billigt sätt att komma in i metet på. Sen beror det ju på hur mycket du är villig att sattsa men utav egen erfarenhet kan jag säga att det är värt varenda öre jag lagt på det. Finns inte mycket som går upp emot att sitta en ljum vårkväll titta på toppen som sakta bugar, kan det va stor id?
Kommentera
-
Att ha en bred fiskerepertoar skadar inte annat än möjligen de personliga ekonomin. Det brukar vara lite upp och ner i de olika diciplinerna. Under en tid är man beredd att satsa sin sista skjorta för att få jerka, något år senare tar meteintresset fart och sen blir den någon speciell art och kanske en helt ny metod.
Jag har fiskat med metspö i över 50 år och spinnspö över 40. Massor med fisk har i olika delar av landet passerat mina händer. Och mycken glädje har jag fått ut av detta.
För första gången i mitt liv kände jag en total ledsnad på fisket förra året. Nu skall jag ge flugfisket en chans. Kanske det kan hjälpa mig återfå intresset igen.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)Äntligen en lite större fisk. Har ni fått några större sutare på kroken i år?1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2025-05-17, 12:24 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
|
656 svar
48 829 visningar