Mäsk ingredienser - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mäsk ingredienser

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mäsk ingredienser

Jag tänkte vi kunde ha en tråd där vi kan dela med oss av olika ingredienser vi använder när vi mäskar. Skriv gärna vilken fisk ni använder just den ingrediensen till.

Jag brukar använda ströbröd som groundbait till det mesta.

Jag har en liten fråga, kan man använda strösocker i mäsket? Isåfall, vilka fiskar går det hem på?

Mvh Emil
    www.fiskepolare.se

jag brukar först ta ströbröd sen lite vanligt mäsk om jag har nått, slår i spadet från en burk majs och en mängd majskorn, sen brukar jag slänga i lite vanillinpulver och en handfull hampa frön. Hampa fröna köpte jag på granngården de fanns bland fågelmaten kokar upp vatten och häller i hampa från i en kakburk eller en tupperwareburk och sen på med det kokande vattnet sen får det stå några dagar. Har fått brax mört och sutare på detta mäsket.
    När jag var och fiskade med frugans systers man i wales förra året körde han med en burk tonfisk i mäsket också funkade skitbra.

Kommentera

Införde en ny ingrediens i mitt mäsk igår. Var och metade sutare, körde lyftmetoden och majs som bete, och då får man ju en del bonusfiskar i form av mört och nån borre. Men jag hade inte fått en enda fisk på 9 h! så då tog jag fram min lilla "plan B" testade lite kako i mäsket, detta resulterade i 2 sutare runt 2 kg på 1h + massa möratar runt 300gr!

kanske var det kakaon, kanske inte, men kul va de!
      .
      Om du inte får det du älskar så måste du älska det du får!

För vem är alla mörtar rädda?

-Jo för gammla farbror Gädda!...

Kommentera

Ursprungligen postat av CGA.Erasmie Visa inlägg
        Införde en ny ingrediens i mitt mäsk igår. Var och metade sutare, körde lyftmetoden och majs som bete, och då får man ju en del bonusfiskar i form av mört och nån borre. Men jag hade inte fått en enda fisk på 9 h! så då tog jag fram min lilla "plan B" testade lite kako i mäsket, detta resulterade i 2 sutare runt 2 kg på 1h + massa möratar runt 300gr!

kanske var det kakaon, kanske inte, men kul va de!
        Kakao ska även vara bra för Mört.

Brukar köra ett basic mäsk hemma som är ganska enkelt,

Krossade hampa frön
        Ströbröd
        Polenta
        Vaniljsocker

allt detta kör jag i matbredaren flera gånger och silar ut klumparna och mixar ner till pulverform igen så att jag får ett så fint pulver som möjligt.
        When Im feeling down.I just slide in something with Bob Nudd in the Dvd player.5 minutes after i cant help myslef smiling..

Kommentera

vanilj ska tydlige funka bra på borre, strösocker kan jag som inte tänka mig mört, brax kan intresseras av. Fast jag kan vara helt ute och cykla.

Jag brukar köpa hem något kilo animaliskt pellets som jag blandar in i en mäskblandning av sojamjöl, doftmedel, vanilj, ströbröd, frolic/pellets, istället för socker tar jag sirap. Och detta använder jag till mitt borre/gädd fiske. Lura dit lite småfisk för att sedan få ta dom stora gossarna som lockas dit.

Ett grund recept.

HP-Bullar – Orginalet

Ingredienser
          ————
          2 dl Vetemjöl
          2 dl Sojamjöl
          1,5 dl Skorpmjöl
          150g Hundfoder (torrfoder eller Frolic)
          150g Kesella (Kvarg)
          20g Socker
          1 paket Natriumbensoat
          5 ägg
          Röd karamellfärg

Vispa samman kesella, socker, ägg och några droppar karamellfärg.
          Tillsätt sedan mjölblandningen (vetemjöl, sojamjöl, skorpmjöl, natriumbensoat och det krossade hundfodret) och rör om tills du får en deg som du lätt kan forma.
          När degen rullats till kulor av lämplig storlek lägger du dem i en kastrull med kokande vatten. Rör om då och då. När kulorna kommer upp till ytan är de färdiga.

Man kan lätt byta ut smakerna mot något annat. Som tex räkor istället för hundfoder. Man kan självklart tillsätta mer smaker om man så känner för det. Så fritt användande.

Annars rekommenderar jag faktist att köpa färdiga mäskblandningar som finns på påse. Sen hotta upp dom med lite majs/räka/pellets osv.
          Senast ändrad av Gimlan; 2010-06-16, 08:05.
          Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Jag har använt O´boys nya mörkchocklad-dryck och fått fisk men om det är pga denna vet jag ej. (har inte kört något referensfiske) Annars brukar jag använda vaniljsocker, har fått för mig att detta attrahera braxen, sutare etc samt mättar småfisk som sarv och mört. Annars är blodmjöl, fodermajs och hampa andra ingredienser som jag brukar ha i mitt mäsk oavsett fiskart.
            KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Strösocker i mäsket mättar mörtarna snabbt. Vill man slippa mört är strösocker mycket bra.

Vanilj och kanel har funkat bra till mört - men även sutare.

Curry funkar fint till id och braxen.

Kakaopulver (eller O'boy) är bra för sutare som redan påpekats tidigare.

Torkat blod funkar utmärkt till sutare och ål. Tänk bara på att torkat blod är väldigt bindande - tillsätt mindre vatten i mäsket!

Chilipulver kan vara bra till t.ex. karp.
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Torkat blod är även ett helvete att få bort när det blöts upp. Fingrarna blir missfärgade och om man får det på kläder kan det vara väldigt svårt att få bort det. Måste säga att jag tycker blodmjölet funkar skitbra till karp också.
                KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Vad som förådet erbjuder

Blir lite slumpmässiga blandningar här ibland.

Sist blev det:
                  Uppblött vete
                  Regnbågsfoder - pellets - bra doft i dessa.
                  Ströbröd
                  Tonfisk på burk i olja
                  Bönor på burk,använd även spadet
                  Några gamla paket nudlar,alla kryddor åkte med
                  Blodmjöl - binder mäsket ganska väl
                  Frolic hundfoder både hela och krossade bitar
                  Räkskal rester efter senaste räkfrossan

Detta tycks locka till sej karpen väl då jag sett några st patrullera där jag mäskat.

Kommentera

Keep it simple

Fiskar man själv och har gott om tid att mäsk kan man nog mäska med nästan vad som helst. Har man inte det: köp färdigt mäsk.

Om man är osäker på "mäskning" är det i särklass bästa ingrediensen "luft". Alltså att inte ta i något alls om syftet bara är att få till den ultimata doften. Har du inte fått till de parametrar som till 98% styr din framgång på mäskområdet (konsistens, food content och färg i nämnd ordning) kan man liksom strunta i de sista 1-2%. Förmäskar man kan man ofta strunta i "groundbait" och loose feeda.

Mitt tips är: köp färdigt billigt mäsk. Du hittar helt ok mäskblandningar för ca ca 20-25kr/kg om du köper i bulk.
                    Mete framför allt!
                    www.Metetorget.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 956 visningar
                    0 gillar