Karp - Glidande vs Bolt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Karp - Glidande vs Bolt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Karp - Glidande vs Bolt

Inte mycket action i mina trådar hittils men här kommer ny iallfall.

Kollade på en gammal Dvd häromdan Carp from the start with Kevin Maddocks.
    Filmen ser ut att vara från nångång på slutet av 80 talet början på 90.
    Iallafall så kör han sin hair rig på ett glidande tackel och gör ett snabbt mothugg när han får ett run.Är detta något man gjorde förr i tiden? för det är väligt sällan
    jag läser om att någon använder sig utav det idag.Ska testa det på ett spö
    nästa gång jag går ut.Har bara kört 10-15 timmars pass hittils där jag sitter i stolen
    med spöna inom räckhåll.Undrar bara lite fördelar/nackdelar med glidande vs bolt.

Mvh Daniel
    When Im feeling down.I just slide in something with Bob Nudd in the Dvd player.5 minutes after i cant help myslef smiling..

På den tiden jag fiskade karp -några få gånger skall tilläggas- ville man vara vaken och kroka fisken. Dagens metare sover sig igenom fiskepassen och då passar bolt onekligen bättre

Retas bara. Sorry. Skulle tro att de flesta fiskar med någon form av bolt rig, när de bottenmetar vill säga. Det blir en hel del långa pass utan en rörelse i sakerna. Dessutom är det svårt att hålla sig vaken på flerdagars pass och man vill gärna ha i riggarna hela natten. Jag skall låta det vara osagt men jag skulle tro att en bolt rig dessutom ger fler krokade fiskar per fiskad timme.

Jag har aldrig fiskat med ett bolt tackel i hela mitt liv....vad jag kan komma på. Jag vill absolut inte racka ner på metoden. Det mera att jag personligen tycker att om att tackla för att kunna få napp, se napp och göra ett tajmat mothugg på nappen. Andra uppskattar helt andra saker med sitt fiske. Det finns duktiga metare som är bra på båda sätten.
    Mete framför allt!
    www.Metetorget.com

Kommentera

Lite som Benste säger är det..
      Vill/kan man hålla hundra koll på grejorna hela tiden så funkar glidande tackel lika bra eller bättre än en klassisk boltrigg.. Effektivare för att fisken i det aktuella vattnet kanske lärt sig göra sig av med semifixed riggar, kanske för att man krokar snabbare och är med så att säga..
      Däremot.. Vem fan orkar hålla stenkoll på spöna, framför allt om man inte kör quivertip, under flera dagar?

Boltriggar av olika slag funkar nog i 95% av våra karpvatten här i Sverige utan större problem..
      Vi har helt enkelt inte ett så stort fisketryck så vi måste hålla på och mixtra och göra "superriggar" på grund av att karpen lär sig använda blyet för att skaka ut kroken..
      Boltriggen är helt enkelt riktigt effektiv eftersom det är en självkrokande rigg..

Ett av skälen till att Kevin inte använder den i den videon (som jag med äger) är förmodligen för att den inte riktigt hade kommit i bruk när filmen spelades in.. Så gammal är inte den moderna boltriggen egentligen, och utan att ha riktig koll på årtal eller sanningshalt (kan inte kolla i mina gamla tidningar just nu, eller för den delen när filmen kom) så har jag för mig den kom i mitten på 80talet.. Så den var kanske helt enkelt "för ny" för att få vara med i filmen

Sen är det väl lite så också att filmen vänder sig till den absoluta nybörjaren.. Glidande bottenmete torde ju liksom vara den enklaste formen av en säker karprigg, så varför inte lära ut den till noobsen ?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
      697 svar
      51 912 visningar
      1 gilla
      Senaste inlägg efc__
      av efc__