Metoder för Abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Metoder för Abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Metoder för Abborre

Hej!

Jag tycker att flötmetet med betesfisk inte är lika effektivt som det var förra året i min sjö. Vill pröva på andra metoder som man kan fiska abborre på med betesfisk. Kanske något liknande vertikaljiggning men med betesfisk istället för jigg?

När jag flötmetar får jag typ bara ett napp vid varje metespass, och inte alltid får jag upp den fisken. Så lista några metoder som man använder betesfisk till

Bottombouncing, glidande bottenmete, statiskt flötmete, sunken paternoster och flötestrolling täcker nog metoderna ganska väl vad gäller levande betesfisk.. Googla för att se vad dom olika metoderna går ut på

Kommentera

Finns ett litet rapala x-rap tror jag de heter som e grymmt för aborre

Körde för nåt år sen me detta o trollade aborrorna var som galna i det även småborrar fick en på över 1kg+

där är en bild på de =)

Kommentera

Ursprungligen postat av TattooedAlot Visa inlägg
        Bottombouncing, glidande bottenmete, statiskt flötmete, sunken paternoster och flötestrolling täcker nog metoderna ganska väl vad gäller levande betesfisk.. Googla för att se vad dom olika metoderna går ut på
        Statiskt flötmete, det låter spännande men hittar inge info om det. Det måste väl betyda att tacklet är stilla på ett ställe, eller? För det skulle jag behöva, stör mig på att mitt flötmetetackel ska driva iväg hela tiden..

Kommentera

Ursprungligen postat av ludde863 Visa inlägg
          Statiskt flötmete, det låter spännande men hittar inge info om det. Det måste väl betyda att tacklet är stilla på ett ställe, eller? För det skulle jag behöva, stör mig på att mitt flötmetetackel ska driva iväg hela tiden..
          Slängde mig med lite fina ord antar jag, men det jag menar med statiskt flötmete är just att fiska från land eller stillasittande båt med vanligt flötmete ute..
          Sitter man och ror i båten blir det ju nån form at flötestrolling av det hela..

Du kan ju köra ett flötespaternoster om du vill ha betesfisken stilla på ett ställe och ändå ha fördelen av att titta på ett flöte.. Tacklas på samma sätt som Sunken Paternoster men du har ett vanligt flöte uppe på toppen..

Kommentera

Ursprungligen postat av TattooedAlot Visa inlägg
            Slängde mig med lite fina ord antar jag, men det jag menar med statiskt flötmete är just att fiska från land eller stillasittande båt med vanligt flötmete ute..
            Sitter man och ror i båten blir det ju nån form at flötestrolling av det hela..

Du kan ju köra ett flötespaternoster om du vill ha betesfisken stilla på ett ställe och ändå ha fördelen av att titta på ett flöte.. Tacklas på samma sätt som Sunken Paternoster men du har ett vanligt flöte uppe på toppen..
            Om jag kör sunken paternoster med ett vanligt flöte på toppen, blir det två flöten i mitt tackel då? Man har ju ett som är under ytan som håller upp tacklet från botten, hur gör man med det andra flötet? Är nog bara jag som inte fattar... :P

Kommentera

Du byter ut sjunkflötet mot ett som ligger på ytan..

Här har du bild på hur det ska se ut.. (funkar inte direktlänken så gå in på rigs-> paternosterrig 1)

Något som ska sägas är att själva blytafsen på denna rig ska vara mycket klenare än huvudlinan så den går av enklare om du sätter dig i botten med blyet..

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
              674 svar
              50 227 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg jimmy85
              av jimmy85

Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
              17 svar
              1 858 visningar