Ursprungligen postat av Structure
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Bottenmeta ål?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Ursprungligen postat av hobbyfiske.se Visa inläggHar du som hobby att kritisera hur folk skriver sina inlägg. Grunden är riktig i inlägget allt fiske efter ål är förbjudet med vissa undantag några få vatten och för dom som fått licens för fisket.
Att i förbjudna vatten rikta fisket mot ål är förbjudet även om man tänker utföra C&R . Råkar man däremot få den som bifångst så skall den omedelbart släppas och det räknas inte som olagligt. Men om man har lite känsla för arten så skall givetvis alla avstå från riktat fiske mot ål även i tillåtna vatten för rent teoretiskt kan faktiskt ålen vandra förbi även om det är flera hinder. Att sätta en gräns efter ett visst antal vandringshinder är bara ett idiotiskt påhitt som saknar vettig grund. Är ett djur hotat skall givetvis all fångst förbjudas även den komersiella borde vara med.
Så svara på din egen fråga.
Det är klart jag påpekar om någons rätt starka påstående inte stämmer. Om jag vet om att det är så. Annars kan ju andra tro att det stämmer.
Det var inte etik som diskuterades utan lagar och regler förresten.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Mikael Visa inläggFör personer utan moral går det alltid att hitta genvägar, dvs att för dig går det nog bra att ljuga ihop en historia om att du fiskar abborre.
Det är ju morfar min som äger marken / Sjönhttp://img530.imageshack.us/img530/5121/struc.png
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Structure Visa inläggDet kan ju inte vara så farligt om jag får en ål på kroken och kör C&R? O_O
Det är ju morfar min som äger marken / Sjön
Om du ärligt bottenmetar abborre och får en ål kan det inte hjälpas, men att aktivt fiska ål är inte ok (undantag se ovan). Skulle man råka få en ål är det varsam hantering som gäller.
Är det ett skyddat vatten eller ej?
Kommentera
-
Tyvärr är det så här att 99% av den europeiska ålstammen är borta. Utfiskad / dödad i kraftverk (till största delen). Den totala dödligheten för ETT kraftverk räknas till över 90%. Då kan ni gissa hur många ålar som kommer levande till havet här exempelvis där djuprämmen har 10 kraftverk innan Vänern... (och då är det ju en bit kvar). Det leder alltså till att det måste till (i runda slängar) en miljard utvandrande ålar från djuprämen (och andra vattendrag i samma höjd) för att släppa fram 1 (en) ål till Vänern. Lägg till yrkesfisket och du får en rätt tråkig ekvation.
Läs mer (om du / ni vill) på Fiskeriverkets hemsida.
Ålfiskeförbudet gäller även fritidsfiske men det finns områden undantagna. Ta en kik på den här sidan om du vill vara riktigt noga.
Personligen tror jag att en ål har rätt goda chanser att klara c&r men risken med att börja fiska ål är att du inte kan sluta!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av GäddJävel Visa inläggTyvärr är det så här att 99% av den europeiska ålstammen är borta. Utfiskad / dödad i kraftverk (till största delen). Den totala dödligheten för ETT kraftverk räknas till över 90%. Då kan ni gissa hur många ålar som kommer levande till havet här exempelvis där djuprämmen har 10 kraftverk innan Vänern... (och då är det ju en bit kvar). Det leder alltså till att det måste till (i runda slängar) en miljard utvandrande ålar från djuprämen (och andra vattendrag i samma höjd) för att släppa fram 1 (en) ål till Vänern. Lägg till yrkesfisket och du får en rätt tråkig ekvation.
Läs mer (om du / ni vill) på Fiskeriverkets hemsida.
Ålfiskeförbudet gäller även fritidsfiske men det finns områden undantagna. Ta en kik på den här sidan om du vill vara riktigt noga.
Personligen tror jag att en ål har rätt goda chanser att klara c&r men risken med att börja fiska ål är att du inte kan sluta!
Jag ska bottenmeta abborre nu dåhttp://img530.imageshack.us/img530/5121/struc.png
Kommentera
-
Ursprungligen postat av NinjaLinus Visa inläggSkippa du ålen och kör efter någon annan art! Finns ju hur mycket som helst att välja bland kring Båstad!http://img530.imageshack.us/img530/5121/struc.png
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Structure Visa inläggÄr som sagt bara 14 år och det är ju inte så lätt att ta sig dit man vill och fiska, Men sjön jag ska fiska i är i småland, så den ligger ej runt båstad :P
Folk här har blivit bannade för mindre!
Du är rapporterad!Senast ändrad av Mikael; 2010-07-11, 18:15.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Mikael Visa inläggTycker det är läge att ge Structure en varning och sen få honom bannad då han uppenbart skiter i regler som gäller oss sportfiskare. Vidare går han öppet ut med att han tänker bryta mot reglerna!
Folk här har blivit bannade för mindre!
Du är rapporterad!
Som sagt ska jag kolla upp reglerna, om du kan läsa.http://img530.imageshack.us/img530/5121/struc.png
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)Äntligen en lite större fisk. Har ni fått några större sutare på kroken i år?1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2025-05-17, 12:24 -
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av -martin-Nån söderut som metar fortfarande så här på hösten? ^_^
Har tre st prototypflöten om någon vill...1 Foto-
2024-10-20, 14:20 -
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av -martin-Blev en harr ikväll och permiärtestade centerpinrullen, en gammal rulle (sovjetisk tillverkad 1985 )...1 Foto
-
2024-08-14, 19:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
|
29 svar
4 962 visningar
0 gillar