Hönsfoder på lantmännen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hönsfoder på lantmännen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

kan man göra det till bollar då?

Kommentera

ja bara att blöta som vanligt mäsk.

Kommentera

låter bra det ska kolla med dem igen om han hittar det i pelletsform annars tar jag det krossade och provar med

Kommentera

Akta dig så att du inte får feeder-kastar-armbåde..... att feederfiska upp 30kg hönsfoder lär ta några kast

Den "viktigaste" parametern när du fiskar feeder är att det du har i feedern verkligen löser upp sig och det gärna snabbt.

Om mäskpriset är en avgörande faktor: ta med extra mycket av betet/betena du tänkt fiska med. t.ex några burkar majs, maggots (frys gärna in de du skall mäska med), plockad och hackad mask, kokt hampa etc.

Sedan köper du 1 påse skorpmjöl på några hekto (eller mäsk), fuktar det ordentligt (nästan lite överfuktat). Det blandar du ihop med lätt fuktad sållad rabattjord ( 30/70 fungerar bra). Jord från en sorkhög är bäst (det är fluffigt och fint). I feeder proppar du i så mycket beten du kan och pluggar ändarna med mäskblandningen. Det går max åt 1 kg per fyra-sex timmars aktivt feederfiske.

Personligen använder jag annars Top Mix VIP. Inte det billigaste mäsket men eftersom det går åt så lite vid feederfiske vill jag ha det bästabästa.
          Senast ändrad av benste; 2010-08-30, 09:37.
          Mete framför allt!
          www.Metetorget.com

Kommentera

Varför krångla till det med en massa jord och skit? Vanligt mäsk eller hönsfoder blandat med betet du ska fiska med är enkelt och bra. Kan dessutom lova att en feeder fyld med majs eller liknande är dyrare än en feeder full med hönsfoder. Ofta när du feederfiskar kastar du ju även ut mäskbollar så 1 kg på 6 timmar tycker jag var underdrivet.

Kommentera

Ursprungligen postat av FiskeFreakOscar Visa inlägg
              Varför krångla till det med en massa jord och skit? Vanligt mäsk eller hönsfoder blandat med betet du ska fiska med är enkelt och bra. Kan dessutom lova att en feeder fyld med majs eller liknande är dyrare än en feeder full med hönsfoder. Ofta när du feederfiskar kastar du ju även ut mäskbollar så 1 kg på 6 timmar tycker jag var underdrivet.
              precis så jag tänkte göra, tänkte ha hönsfodret som komplement då ja tycker ströbröd och majs känns lite klent vill ha nått mer "matigt" i blandningen.

Kommentera

Min point var att man absolut inte behöver ha 30kg hönsfoder i lager för att få till ett billigt alternativ till mäsk i feedern.

Varför krångla till det med en massa jord och skit? Vanligt mäsk eller hönsfoder blandat med betet du ska fiska med är enkelt och bra.

Skit? Nämnde jag aldrig. Du får gärna förklara vad som gör det krångligare att blanda i jord jämfört med hönsfoder

Kan dessutom lova att en feeder fyld med majs eller liknande är dyrare än en feeder full med hönsfoder.

Absolut. Ungefär dubbelt så dyrt. Alla beten är dyrare än hönsfoder. Men hönsfodret ser jag som en del av mäsket. Beten har man i feedern oavsett vad man har i mäsket. I alla fall har alla som jag känner och som jag vet kan fiska feeder det. Eller du menar att man skall skippa betena och att hönsfoder fungerar lika bra? I min värld har man det man vill prägla fisken att äta i feedern. Fiskar man med majs, har man majs i. Fiskar man med mask, har man mask i. Fiskar man med båda har man båda i osv. Mäsket i sig har bara två funktioner i en feeder. Dels en kick effekt och dels att den pluggar feedern. För båda går det åt ytterst lite mäsk när man fiskar feeder.

Ofta när du feederfiskar kastar du ju även ut mäskbollar så 1 kg på 6 timmar tycker jag var underdrivet.

Nu var det väl feederfiske vi talade om? Fiskar man som jag skrev går det absolut inte åt mer mäsk.

En lite undring: Varför skjuta mäsk när man fiskar med en feeder? Själva meningen med en cagefeeder är att man kan hålla mäskningen tight?
                Senast ändrad av benste; 2010-08-31, 10:47.
                Mete framför allt!
                www.Metetorget.com

Kommentera

Du behöver inte blanda alls. Kör rent honsfoder eller vanligt mäsk blandat med själva betet. Du blandar givetvis i själva krokbetet och kanske lite pellets eller hampa eller liknande i själva hönsfodret/mäsket. På så sätt är det bara att trycka ner feedern i mäsket ist för att hålla på att fylla med bete och sen täppa igen.
                  Vid feederfiske är det väldigt vanligt att du grundar genom att skjuta ut bollar. Själva mäsket i feedern håller sedan igång mäskplatsen och försäkrar att det alltid finns mäsk nära ditt korkbete.
                  Går snababre och du kan få ut större mängder genom att skjuta/spodda. Med feeders håller du som sagt igång mäskplatsen och ser till att du alltid har mäsk nära korkbetet.

Kommentera

Jag förstod det. Har metat sedan 1978 och dito med en hel del duktiga metare sedan dess. Ber om ursäkt om jag var lite "provocerande" med lite retoriska frågor. Min uppfattning är definitivt att om endast håller igång ett plats under ett pass och man bara skall fiska feeder är det effektivat att inte skjuta mäsk. Är det mycket fisk i ett swin är pluggade feeders fulla med beten "the shit" så att säga. Är det kallt, trögt eller risk för övermäskning går man ner i storlek på feedern och matighet (på både mäsk och mängden beten).
                    Mete framför allt!
                    www.Metetorget.com

Kommentera

var och handlade en säck krossat hönsfoder idag, hur ska ja gå till väga med det nu då för att använda det på rätt sätt?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                      687 svar
                      51 054 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg efc__
                      av efc__

Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
                      17 svar
                      1 883 visningar