Dead bait fiske (Gädda) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dead bait fiske (Gädda)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dead bait fiske (Gädda)

Hej alla Pike Masters!

Jag har fått en del frågor ang.dead bait fiske efter gädda. Den här artikelen vänder sig till en person.Och är kopierad från ett mail jag skickat. Hoppas den är till nytta för er som vill prova på dead b.fiske.
    Silver

Hej
    Perfekt har du har så nära till havet.(skärgård)
    Ditt spö är kanske i det klenaste laget,ett bra gäddspö för flöt mete bör ligga runt 11-12 fot(2-21/2 lbs).Gäddtafsen SKALL vara 40-60cm lång med två trekrokar, jag skall försöka rita i paint för dig och skicka.Jag har många gånger råkat utför linbrott pga.för kort tafs.För nu är vi ute efter dom stora gäddorna inte 1kilos.Sillen jag använder ligger runt 300grm och längden runt 30cm.
    Detta innerbär att om du kör en enkel krok i munnen eller ryggen så minskar dina fångst chanser.

Om du krokar en sill i ryggen lär den åka av i kastet.
    En krok i munnen den översta och den andra i slutet av sillen på sidan.Nu kan du göra kast oå cirka 25-30 meter.
    Flötet skall vara ett glidande med stoppknut som kan följa med in i spööglorna på så sätt kan du jobba fra dig till rätt djup.ca:en halv meter från botten,Du upptäcker när du gått för djupt då ligger flötet dra då bak stoppknuten en halv meter på huvudlinan.
    Försök att fiska i djuphålor som du känner till typ om du vet var där finns en grynna och att det stupar ner för den på ett bra djup.

Meta aktivt dvs.om flötet legat still ungefär en 10-15 minuter dra flötet försiktigt en meter mot dig.Och vänta igen samma tid.
    Det är väldigt vanligt att gäddan står stilla och bara glor på betet men när du förflyttar det så framkallar du en hugg reflex.
    Mycket viktigt:Om du får KONTAKT med gädda så lär det inte bli sommar napp.Det innbär att gäddan på vintern inte har särskilt brått av sig.GE HON TID låt hon gå med sillen i munnen och vända den rätt håll slaklina (öppen haspel )Jag lovar dig att en minut känns som en 10minuter.Spänn därefter upp linan tills du nästan får kontakt med fisken.Sen gör du ett mothugg och håller henne spänd så att hon själv jobbar in krokarna i käken.Släpp därefter sliren, så hon kan rusa sig trött brukar inte ta så lång tid på vintern.

Tänk på att ditt flöte måste kunna bära en död sill och en vikt på 28grm DU MÅSTE ner på botten.

ett litet tips till dig som bor nära havet försök att hitta ett ställa där du tror att det finns en djup håla skär sillen i halvor och å under en veckas tid till samma plats och kasta ut ett kilo.typ börja mäska Fre -tors sen fiskar du lör &sön Obs.var på plats tidigt 07.30-13.00 är bästa tiden i mina vatten.
    Om fisken har hittat mat på ett speciellt ställe under en lång period så återkommer hon ofta dit för att finna föda.
    Har jag missat något hör av dig
    (silver)
    PR

Härligt Silver bra förklarat!
    Jag tycker inte du är tillräckligt seriös, man ska vara seriös.

Kommentera

deadbait

Jag vill bara lägga in en liten sak om hur man tacklar sillen. Den översta trekroken tycker jag ska sitta precis bakom huvudet på sillen, i nacken. Då har gäddan större chans att hugga över krokarna och man missar mindre fisk. Själv har jag alltid kört med den sortens tackel och hittills har jag aldrig missat en gädda med det tacklet.
      Var förresten och metade idag med just sill. Fem minuter efter jag hade kastat ut började flötet vandra iväg. Mothugget satt perfekt och upp kom en gädda på 3,5 kg, inte speciellt stort men ändå. Vi tappade även en som uppskattades till mellan 6-10 kg. Men det var på en wobbler.
      Fick låna den killens spö och testkastade två kast när han tog rökapaus och tog en till på prick 3,0 kg.
      Han fick en liten på 2 kg.
      Fan, jag glömde kameran hemma!!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
      29 svar
      4 951 visningar
      0 gillar