Sutarmete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sutarmete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

jag har inte fiskat mycket sutare alls. men jag kör med ett drennan flöte som är som ett genomskinligt plaströr med en röd eller gul stav högst upp (man kan ersätta den emd en lysstav).
    det har en vikt på 4g och ska blyas med 2 BB bly för att flyta så ifall man ska meta på botten så måste man lägga till ett bly tror jag. jag var iaf tvungen att göra det för att det skulle sjunka.

inga problem att kasta med mitt 9 fot 5-20g

Kommentera

Originally posted by carpfenmazter
      Kan du tala om för mig hur du då får bättre nappindikation och fisken känner mindre motstånd? Fiskar du frilina?(Det är ganska kenpigt att göra i de flesta vatten, men det kanske fungerar bra på småsutare i Rudtjärn, vad vet jag)

Orkar du inte sitta å glo på en lysstav en hel natt för att få sutare? Hur jäkla lat är du egentligen??? Blir aldrig riktig specimenhunter av nån som inte ens orkar glo på en lysstav en ynka natt..
      Nu är det ju som så att jag inte fiskar en natt om året. Sen siktar jag inte efter att bli en specimenhunter. Sen undrar jag hur du kan säga att du är en bara för att du råkar fiska med flöte och tycka det är kul? Bara för att jag inte flötmetar under natten betyder inte det att jag inte bedriver nattfiske.

Jag fiskar med ett splithagel under vindstilla förhållanden och tittar på linbågen. Mothuggen sitter i nästan varje hugg. Vilket det fan inte gör när i alla fall jag flötmetar. Där har du min anledning. Tycker du ska lugna ner dig lite och inte kalla folk för att vara lata och dyl eftersom du fan inte har en aning om hur jag fiskar.

Hur stor fisken är har inget att göra med metoden. Har endast att göra med väder/sjöförhållanden.

Kommentera

Mitt tidigare inlägg ska du ta med en nypa salt. Jag var trött och irriterad och det kanske blev lite väl tungt Sorry!

Men hursom helst. Det jag menade var att man måste lägga ner mycket tid och koncentration om man vill lyckas(t.ex. att orka sitta natten igenom och titta på en lysstav). Och jag menade inte heller på att jag är en bättre "specimenhunter" än vad du är.

Sen är det frågan om du verkligen får så mycket bättre nappindikation.. Isåfall måste förhållanden vara precis rätt, och fisket ske väldigt nära land. Jag har ju iofs inte provat det i nån större utsträckning så jag ska inte utala mig för mycket, men det är vad jag har upplevt och kan tänka mig iaf.

Men å andra sidan så är ju visserkligen sådant frilinefiske mera koncentrationskrävande än nåt flötmete.. Hur lyckas du hålla bra koll på linbågen vid nattfiske, och borde inte fisken behöva röra bottenhaglet ganska mycket innan du får indikation på napp?
        Hur långt fiskar du splitthaglet från kroken?

Ha bra så du kan dra(fisk)

Kommentera

Originally posted by carpfenmazter
          Mitt tidigare inlägg ska du ta med en nypa salt. Jag var trött och irriterad och det kanske blev lite väl tungt Sorry!

Men hursom helst. Det jag menade var att man måste lägga ner mycket tid och koncentration om man vill lyckas(t.ex. att orka sitta natten igenom och titta på en lysstav). Och jag menade inte heller på att jag är en bättre "specimenhunter" än vad du är.

Sen är det frågan om du verkligen får så mycket bättre nappindikation.. Isåfall måste förhållanden vara precis rätt, och fisket ske väldigt nära land. Jag har ju iofs inte provat det i nån större utsträckning så jag ska inte utala mig för mycket, men det är vad jag har upplevt och kan tänka mig iaf.

Men å andra sidan så är ju visserkligen sådant frilinefiske mera koncentrationskrävande än nåt flötmete.. Hur lyckas du hålla bra koll på linbågen vid nattfiske, och borde inte fisken behöva röra bottenhaglet ganska mycket innan du får indikation på napp?
          Hur långt fiskar du splitthaglet från kroken?

Ha bra så du kan dra(fisk)
          Det är lugnt Skulle bara markera lite

Som du skriver måste förhållanden vara rätt om jag ska kunna bedriva "mitt UL fiske".
          Vindstilla är ett måste. När jag fiskar sutare (förutom vid boltrig fiske) så fiskar jag sällan mer än 4-5 meter ut.
          Ang: Nattfiske så använder jag inte den metoden på natten . Blir som du skriver väldigt jobbigt att registrera hugg i mörkret.

Ang att fisken måste röra sig mycket innan nappregistrering:

Det är här det fina kommer in. Fisken behöver bara suga för att linan ska röra sig markant. Men eftersom jag använder så ringa vikt så spottar inte fisken ut betet utan simmar nästan alltid vidare med krok i munnen. Jag har betet i vattnet. Tittar på linbågen. Drar den bortåt behöver man knappt göra mothugg. Bara att "ta" fisken. Sjunker linbågen väntar jag oftast till fisken simmar antingen sidled eller bortåt men det är helt ok att göra mothugg även när den simmar mot dig.

Splithaglet fiskar jag 15-20 cm från kroken direkt på huvudlinan. Ganska tunna lindimensioner rekommenderas eftersom taktiken "i alla fall den jag använder mig utav" är att fisken ska vara ovetande om att den har en krok i munnen.
          Du får gärna pröva under sommaren och se vad du tycker .

Ps. På natten kör jag larm. Boltrigg+boilies. eller paternoster med lång tafs och 15-20 gram+majs

Kommentera

Jo frilinefisket är jävligt häftigt vet det... Ska möjligtvis prova på sutare också i sommar! Dessvärre så brukar de inte vara så nappvilliga här uppe när det är ljust ute, så vi får väl se...

Kommentera

Hehe. I värmland är det tvärtom. Fisken är inte direkt aktiv i mitten av natten utan mest på morgon/kväll samt lite sporadiskt under dagen.

Kommentera

Tjenare! Fiskar sutare i en mycket liten sjö i Skåne. Där nappar det nästan aldrig när det är bäckmörkt. Det brukar komma igång runt 4 på morgonen(sommar) och hålla på tills nio på morgonen.

I sjön finns massa småsarv som kan vara trillsgiga och ge blindnapp. Jag löste problemet med att fiska med lite större beten och placera blyhaglen relativt nära kroken så att bete kommer ner snabbt. Sarvarna nappade oftast när betet var på väg ner till botten.

Det gäller även att inte mäska med typ ströbrödsbaserade blandningar. Jag kör uteslutande med majs, hampa som jag antigen loosefeedar eller blandar med blodpulver.

Tight lines!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                696 svar
                52 098 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg efc__