Extrakt till sutare och brax - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Extrakt till sutare och brax

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Extrakt till sutare och brax

Hejsan undrar om någon har testat något extrakt till sutare och brax som har funkat riktigt bra för er, tacksam för länk !

Mvh

Till sutare: O'boy, blodpulver, bittermandelolja, sötmandelolja, Sensas Big Fish Sweetcorn...

Till braxen: curry, vitlökspulver, sirap, olika brasemtillsatser (kolasmak), Sensas Big Fish Sweetcorn...

Tillsatserna använder jag i mäsk och som boost/dip till betena. Det finns en hel uppsjö tillsatser från bl.a. Sensas och MVE. Det finns ju både flytande och torra tillsatser.
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2011-02-01, 14:27. Anledning: komplettering
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Sir Artur... Berätta gärna mer om dip för braxbete, hur Du blandar och vad för bete. ;-)

Kommentera

Om jag vill ha "braxenmajs" så öppnar jag majsburken, häller av "majssaften", och häller över majsen i en plaståda som är lufttät. Sedan häller jag på vitlökspulver (curry eller annat enligt ovanstående) och rör om så boosten blir jämt fördelad. Majsen kan vara framme i rumstemperatur någon timme (jag inbillar mig att boosten tränger in bättre då). Efter detta kan man fiska direkt eller stoppa in betena i kylen.

Vill jag ha majs till sutare så gör jag samma som ovan fast med andra smaktillsatser (som jag skrev i förra inlägget).

Dippa beten kan man också göra i flytande tillsatser precis innan man kastar in krokbetet i vattnet. Då har jag snarare färdiga dips (sådana karpmetare dippar sina boilies i). De är ofta lite mer trögflytande eller oljiga och fastnar bättre på betet. Burkarna är också små och smidiga att ta med sig.

En liten varning - bittermandeloljan är väldigt stark! Det räcker med 3-4 droppar för en hel majsburk.
        Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2011-02-01, 14:28. Anledning: komplettering

Kommentera

Tack! Ska testas på sommarens metetävlingar! ;-)

Kommentera

Jag glömde att säga att man kan koka och fördbereda andra beten. Kikärtor, olika former av bönor, fodermajs etc. kan boostas på samma sätt som ovan. Ska man ha en sötaktig smak i slutändan kan man koka betena med lite socker eller sirap i.

Är det vanliga metetävlingar (ej specimen) du ska du kanske inte fiska med större beten än burkmajs - då missar du en massa mindre fisk. Bra beten är ju maggot, caster, mask och räka - dessa behöver inte boostas.
            Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2011-02-02, 15:42.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
            29 svar
            4 953 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sundström76  
            Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37