Tid för mothugg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tid för mothugg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tid för mothugg

När jav var ute och metade med mört igår fick jag fem napp och fick upp en. Första nappet gjorde jag mothugg efter 30 sekunder men då var fisken inte kvar. Andra gången gjorde jag mothugget efter 15 sekunder och det blev en gös följande tre nappen missade jag helt utom en gädda som släppte vid båtkanten.
    Hur länge ska jag vänta med mothugget det finns både gös och gädda där.
    Fiske är en livstill och mete är en religion

Är det gös du är ute efter så vänta ett tag med mothugget. Gäddan är mindre försiktig, jag brukar sätta mothugget nästan direkt efter att flötet har dykit.
    Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

Kommentera

rent generellt så sitter fisken bättre om man väntar med mothugget, oavsett om det är gädda eller gös... jag brukar oftast vänta några sekunder, ca 10 eller så när jag riktar metet efter gädda, när det är riktat fiske mot gös brukar jag hålla inne lite längre... orsaken till att du tappar så mycket kanske är att du har för stora krokar eller att dom inte är tillräckligt vassa? vad kör du med för krok och storlek?

30 sekunder är lite väl lång tid att vänta, både för gädda och gös...
      Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

Kommentera

Laserslipade krokar i storlek 6

Kommentera

T ack för tipset Discharged, 10sek fungerade bra 5 hugg och tre landade gäddor

Kommentera

Det är väl lite beroende på hur man krokar betesfisken.
            Har du bara en krork i munnen på betesfisken måste du vänta lite längre än om du har två krokar, en i ryggen och en vid gällocket.
            Gäddan tar fisken över ryggen och vänder sedan fisken och äter upp den medan gösen attackerar underifrån(lite osäker på detta). Väntar man förlänge så kan det också bli så att man korkar fisken djupt nere i svalget med risk för att bli tvungen att avliva den.
            Sen beror det även på hur stor betesfisk du har. En riktigt stor mört tar längre tid för gäddan att vända. Själv brukar jag vänta lika länge i sekunder som betesfisken är lång, i cm.
            Kanske väntar jag lite kortare tid, men på ett ungefär så är det så.
            Funkar för mig.
            There's only a thin line between standing on the shores fishing or looking like a complete idiot...

Kommentera

om du kör två tre korkar rävker det med max 5 sekunder, och någonstan mellan 5-10 sek med en krok fast man får tänka på att man kan ju ha en linbåge då tar det extra tid att veva in för mothugg. jag bukar kroka några sekunder efter att fisken huggit
              Tube for life

Kommentera

Vad gäller gösmetet brukar jag börja med att prova mothugg efter ca 10 sekunder, inte mer. Om gösen är "på gång" kan man vänta kortare tid.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                696 svar
                52 143 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg efc__
                av efc__